Ga naar inhoud

Hoeveel euro geef jij uit aan een statief?


Bladehans60

Wat geef je maximaal uit aan een statief  

30 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel euro wil je maximaal besteden aan een statief

    • 50 tot 100 euro
      0
    • 101 tot 150 euro
    • 151 tot 200 euro
    • 201 tot 300 euro
    • Meer dan 300 euro

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll gesloten op 01-07-22 om 21:59

Aanbevolen berichten

@Lenjan, definitie van goedkoop is lastig. Als die voldoet voor wat je eigen eisen zijn hoef je niet altijd de hoofdprijs te betalen in mijn ogen. ?

Ligt er ook aan wat je wilt en nodig hebt 

 

  • Like 3

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Ko3ntje zei:

@Lenjan, definitie van goedkoop is lastig. Als die voldoet voor wat je eigen eisen zijn hoef je niet altijd de hoofdprijs te betalen in mijn ogen. ?

Ligt er ook aan wat je wilt en nodig hebt 

 

Maar je moet vooral niet vergeten dat dat statief je apparatuur moet dragen wat meestal een stuk duurder is dan je statief. Wat je niet wil is dat dat opeens op grond ligt.

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-1-2022 om 06:48, Ko3ntje zei:

@Lenjan, definitie van goedkoop is lastig. Als die voldoet voor wat je eigen eisen zijn hoef je niet altijd de hoofdprijs te betalen in mijn ogen. ?

Ligt er ook aan wat je wilt en nodig hebt 

 

Ik zie mensen twee tot drie keer in een tijdspan van een jaar een nieuw statief kopen. En de oude op Marktplaats zetten. Ik heb bewust een statief gekocht waarbij ik de kop, eigenlijk de "middenstaaf", 90 graden kan draaien. Op die manier kan ik de poten wijdt zetten en de kop tot vlak boven de paddenstoel, oid, positioneren. Hij is stevig en licht in gewicht. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het zelfde hoor. 90 graden. 180 graden. Beide geen probleem. ? Tot 10cm boven de grond. 

Ideaal. Heb hem ook al jaren. Als eerste statief echt een topper. 

 

  • Like 3

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Bladehans60 zei:

Ik zie mensen twee tot drie keer in een tijdspan van een jaar een nieuw statief kopen. En de oude op Marktplaats zetten. Ik heb bewust een statief gekocht waarbij ik de kop, eigenlijk de "middenstaaf", 90 graden kan draaien. Op die manier kan ik de poten wijdt zetten en de kop tot vlak boven de paddenstoel, oid, positioneren. Hij is stevig en licht in gewicht. 

Om die 90graden reden heb ik het statief in 2019 gekocht. Zoals je op een eerder door mij geplaatste foto hierboven kunt zien, kun je daardoor flexibel werken (althans dat is mijn mening ?). Daarnaast met 1,9kg relatief licht en evengoed stevig. 

  • Like 2

? Eyes like a shutter, Mind like a lens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, hjhvanbussel zei:

Om die 90graden reden heb ik het statief in 2019 gekocht. Zoals je op een eerder door mij geplaatste foto hierboven kunt zien, kun je daardoor flexibel werken (althans dat is mijn mening ?). Daarnaast met 1,9kg relatief licht en evengoed stevig. 

Ja, zo kom je lekker laag en wijdbeens voor stabiliteit. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst kijken welke je eisen jij aan een statief stelt en dan kijken wat te koop is die aan jouw eisen voldoet. Je kan beter even doorsparen dan later erachter komen dat je een statief aangeschaft hebt op aanraden van anderen. Is ook moeilijk, had er ook moeite mee. Mijn oude statief gebruik ik nu als flitsstatief/2de statief. En zoals hierboven aangegeven: je statief moet soms aardig wat houden en dan op je statief bezuinigen is geen goed idee.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een 3-poot van Manfrotto : de "Manfrotto 055CXPRO3" (carbon).  Heeft me destijds rond de 300 € gekost, maar ben er zeer tevreden mee. Zeer stevig statief, maar toch licht genoeg om mee te nemen op een fotowandeling o.d.   De middenzuil kan ook 90° gekanteld worden.

Heb ook nog een (carbon) 1-been statief van Gitzo : de "Gitzo GM2541" (prijs was toen rond de 200 à 250 € denk ik).  Ook een prima monopod. Gebruik deze voornamelijk voor het nemen van sportfoto's met telelens.     Mijn aanbeveling : koop géén minderwaardig = "goedkoop" statief, je krijgt er later spijt van (spreek uit ervaring).

  • Like 3

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb 2 statieven die beiden niet boven de 100 uit komen (of zo maar net), een superlicht Benro reisstatief en een handzame Coman Waarvan de poten helemaal de andere kant op kunnen zodat de camera ondersteboven tot vlak boven de grond kan. Ik merk dat ik steeds vaker toch de coman in mijn koffer steek als ik op reis ga, die is ook niet heel zwaar en wel stabieler. Waar ik een volgende keer wel goed op ga letten bij aanschaf is de mogelijkheid om onderdelen los bij te bestellen, van de Coman was ik in week 1 al een rubber voetje kwijt, niet los te krijgen dus heel statief op moeten sturen. Vandaar dus dat ik voor de pol nu wat hoger ingezet heb. 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Stop met geld over de balk gooien door aanschaf van een goedkoop statief. Beter geen statief dan die brol van onder de honderd euro. Een goed statief dat koop je voor je leven en laat het geen sluitpost zijn op je foto uitrusting van soms duizenden euro.

Welk statief geschikt is hangt af van wat je er aan gewicht op zet. Gebruik je lange objectieven dan heb je een degelijk trillingvrij statief nodig, dat gaat ook op bij video.

Ik gebruik nog vaak een oud (45 jaar) zwaar Gitso statief bij video opnamen. Voor fotografie van hetzelfde merk een modern carbon statief. Dit soort statieven zijn erg duur  dus begin eens met een goedkoper maar wel stevig statief, wanneer blijkt dat je er vaak van gebruik maakt kijk dan eens uit naar een beter vaak duurder alternatief, want het is ook weggegooid geld wanneer je er  weinig of geen gebruik van maakt, of te gemakzuchtig bent om het mee te schouwen.

Je kan in de winkel goed een statief testen: leg een vinger op de kop en tik met je andere hand tegen een van de poten: het statief waarbij je geen of de minste trillingen voelt is het beste.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Ik zal hier wel de zuinige Hollander zijn... In ieder geval heb ik geen vergelijkingsmateriaal afgezien van een statief dat ik heel lang geleden op vakantie kocht en eigenlijk nooit gebruikte omdat ik het ding te ingewikkeld vond...

Maar heb een jaar of vier geleden voor twee tientjes statief van de Lidl gekocht waar ik heel blij mee ben. Makkelijk neer te zetten, zo licht dat ik het niet voel als extra op mijn fotorugtas en toch stevig genoeg om zeker met tele op max van 600 gewoon scherpe foto's te maken. Nee, het is geen carbon en nee, ik kan de middenstang niet omkeren, maar deze gebruik ik... En anders was het hooguit een miskoop van twee tientjes geweest, daar kom ik nog wel overheen...

aangepast door PeterKosterHT
Tikfout gecorrigeerd
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik heb meer dan 369 euro uitgegeven aan de Ranger  RF-324C - Carbon van LeoFoto en dan nog 239 euro  voor de Benro GD3wH 3weg kop die nu nog maar 193,80 euro kost.

En voor macro fotografie gebruik ik de Leofoto Ranger LS- 223C ook Carbon

aangepast door Alfred
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...