Ga naar inhoud

Welk cameramerk gebruik jij?

Michelle
 Delen

Welk cameramerk gebruik jij?  

331 leden hebben gestemd

1. 1. Welk cameramerk gebruik jij?

Aanbevolen berichten

• 3 maanden later...
  • 4 weken later...

Canon 77d
Canon 450d
Iphone X (voor kiekjes, want het blijft mweh)

analoog:

Minolta Maxxim HT si
Canon eos 600
Canon eos 500N
Canon Canonet 28
Zeis Ikon Box Tengor

compactcamera's:

Nikon w150 (onderwatercamera)
Olympus sz14

dan slingert er nog wat aan oude compactcamera's rond, maar dat wordt eigenlijk niet meer echt gebruikt, soms door de kinderen.

• Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 7 maanden later...

Verhoudingen lijken me vrij duidelijk.

Wat mij opvalt: vroeger had je de grote vier (Canon, Nikon, Minolta (nu Sony) en Olympus, waarbij Canon en Nikon in mijn beleving wel voorop gingen. Olympus doet nu amper meer mee ondanks lovende recensies over hun camera's, en ondanks enorme marketinginspanningen voor prima camera's blijft Sony nog altijd flink achter bij Canon en Nikon.
BTW: ik kom regelmatig persfotografen tegen. In het analoge tijdperk was Nikon voor die doelgroep de standaard (met een Metz 45 of 60 flitser er schuin boven). Met een Canon kon je niet aankomen, laat staan met een ander merk. Ik heb het gevoel dat Nikon die positie totaal is kwijt gerakt: fotojournalisten lopen met van alles en nog wat.  

aangepast door PeterKosterHT
abusievelijk geschreven dat canon en olympus vroeger voorop gingen, moest Canon en Nikon zijn
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-2-2023 om 11:57, starthier zei:

Dit artikel is anderhalf jaar geleden, er kunnen nu ook misschien weer andere gegevens bekend zijn. Geüpdate op 15/10/2021 door Yoreh

Cijfers tonen aan dat Canon bijna de helft van de digitale camera markt bezit, terwijl Sony met een kwart en Nikon met een zevende daar achteraan hobbelen. 

Het zijn post-pandemie cijfers en voor Nikon komt slecht uit de test. Ze zijn namelijk met 4.9% gezakt. Als je kijkt naar wat Nikon de laatste jaren heeft uitgebracht is dat ook niet zo gek. Telkens wanneer zij een camera uitbrengen (Nikon Z5, Z6 II, Z7 II), gaan Canon of Sony nog een stapje verder.

De data komt van Techno System Research, die de gehele markt heeft geanalyseerd. Deze markt bevat zowel spiegelreflex- als compact en systeemcamera’s. Hieruit blijkt ook dat er elk jaar 40.3% minder camera’s worden verscheept. Op dit moment komt dat neer op 8.85 miljoen verscheepte camera’s. De top-5 camerafabrikanten is verantwoordelijk voor 93.3% van deze camera’s (8.3 miljoen).

Canon 47.9% (+2.5%)
Sony 22.1% (+1.9%)
Nikon 13.7% (-4.9%)
Fujifilm 5.6% (+0.9%)
Panasonic 4.4% (-0.3%)

De overige 6.3% wordt ingevuld door OM Digital Solutions (Olympus), Pentax, Hasselblad en kleinere bedrijven waarvan geen informatie beschikbaar is.

Conclusie
Het komt er op neer dat Canon het goed doet en dat is ook logisch als je kijkt naar de producten die ze uitbrengen en die innovaties die ze hebben. Nikon loopt al een tijdje achter, hoewel ze een van de beste camera’s op de markt maken.

Naamloos 1.jpg

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
  • 5 weken later...
  • 3 maanden later...
  • 2 weken later...

Ooit begonnen met een Minolta spiegelreflex (film), daarna een digitale CANON Powershot A60 (2 MP), vervolgens overgestapt op een NIKON D50, daarna een Nikon D300 aangeschaft (topcamera en nog steeds in bezit) en sinds een jaar of twee overgestapt op de Nikon D500 waar ik zeer tevreden mee ben vooral ook vanwege de sterk verbeterd prestaties bij weinig licht. 

Maar eigenlijk maakt het merk en model van de camera niet zo veel uit, goede lenzen zijn wel belangrijk maar verder draait het vooral om je techniek en creativiteit. 

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...
6 uren geleden, Botje zei:

Ik gebruik een Canon EOS 7D MARKII

Héél goede camera. Ik heb jarenlang de Canon EOS 7-D (eerste uitgave) gebruikt, altijd tevreden mee geweest. Gebruik die nu nog als back-up (voor het geval ik eventueel een crop-camera nodig heb). Werk nu met de Canon EOS 5-D mark IV (full frame). Wat zwaarder, maar een topcamera.  Nog niet overgestapt naar de spiegelloze systeemcamera's.

• Like 1

Herwig Vercauteren

https://fotoherwig.wixsite.com/fotoherwig

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Botje zei:

Ik gebruik een Canon EOS 7D MARKII

Mijn eerste digitale camera was ook de canon EOS 7-D daar heb ik heel veel plezier mee beleefd, echter die had naar mijn smaak één minpuntje en dat was de vele ruis wanneer men het ISO op schroefde wanneer men wat meer lichtgevoeligheid nodig had. Toen ik in de fotografie tijdschriften las het dat probleem bij de EOS 7-D MARKII grotendeels opgelost was, ben ik gaan sparen en heb die dus aangeschaft. Ik gebruik de EOS 7-D nu als reserve camera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook mijn oude Canon 60D als back-up en de 6DII als hoofd camera, daarbij heb ik op de 60D magic lantern gezet om mee te spelen, mn voor macro, ML geeft de 60D de optie automatische focusreeks te schieten moet er alleen nog even een keer goed voor gaan zitten. Behalve dat ML voor de 6DII (nog) niet beschikbaar is lijkt het me ook niet verstandig om het op een hoofd camera te zetten, nog niet gehoord dat het echt mis gaat maar als, dan hoef je bij canon in ieder geval niet aan te komen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...