Ga naar inhoud

eigenschappen van de foto


Donny1973

Aanbevolen berichten

Zou graag willen weten hoe het komt dat als je een foto aanklikt en dan naar eigenschappen gaat, je gegevens niet meer terug vind, zoals je diafragma, sluitertijd, iso enz...

Waaraan ligt dat, ligt dat aan je camera?? Zo ja, hoe kan je dat dan veranderen, dat je toch je gegevens hebt van je foto???

M.v.g. ,

Donny 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet geheel duidelijk en welk uitgangspunt je hebt. 

Ik heb het vermoeden dat je je beelden bewerkt en zonder exif opslaat. Bij opslaan opletten dat je de exif mee opslaat. Als je vanuit LR/PS - en of ander bewerkings software -exporteert met de eigenschap "web" dan worden de exifs zoal nietmeegenomen o.a. bestandsgrootte te verkleinen. 

Als je beelden upload naar bepaalde sites kan het ook zijn dat  het bestand comprimeerd wordt en dat de exif niet meer aanwezig is in het bestand zelf.

Kan ook zijn dat je objectieven gebruikt die de info niet doorgeven,waardoor je de exif niet kan terug vinden.

En dan nog de mogelijkheid dat als je in jpg fotografeerd en je hebt de beeldkwaliteit niet juist hebt staan dat de exif ook niet worden vast gelegd. Dit zal merk/type anders zijn.

aangepast door in2lapland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit probleem heb ik niet, als je geen exif gegevens in je foto's hebt lijkt mij dit een instelling van je software te zijn. Ik gebruik elf verschillende programma's voor beeldbewerking en overal blijven de gegevens behouden. Gebruik je analoge lenzen dan zie je alleen de gegevens van de camera body.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik nog even miss verduidelijken : ) 

Als ik dus foto's bewerkt via Lightroom en dan importeert naar de map " Bewerking" komen deze daar te staan. Nu via verkenner ga ik dan naar de bewerkte foto's, klik op één van mijn foto's. Kies ik eigenschappen - Details. Daar moet je zien dat waarmee je fotografeert hebt, zoals je Diafragma - Sluitertijd- Iso. Maar heb nu wel bij Lightroom even iets veranderd.  Bij Bewerking - Voorkeuren - Voorinstellingen, deze op camera-instellingen gezet. Hoop dat het nu wel zo is als ik gegevens wil plaatsen hoe deze foto gefotografeerd is

image.thumb.png.4be4e00d3ed050f4ac18c747bf45b319.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2022 om 16:09, Bladehans60 zei:

Ik zie het als ik RAW bestanden bewerkt heb. Het JPG bestand heeft dan ook geen info als sluitertijd, diafragma enz.

Gebruik je PS? Als je exporteren gebruik voor JPG dan staat standaard aangevinkt metagegevens: geen ( de andere optie net ff getest maar krijg een foutmelding dus dat werkt bij mij ook niet)

Ik gebruik de save as om weg te schrijven als JPG en dan komen de gegevens wel gewoon mee

aangepast door Stefanie71
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Donny1973 zei:

Zal ik nog even miss verduidelijken : ) 

Als ik dus foto's bewerkt via Lightroom en dan importeert naar de map " Bewerking" komen deze daar te staan. Nu via verkenner ga ik dan naar de bewerkte foto's, klik op één van mijn foto's. Kies ik eigenschappen - Details. Daar moet je zien dat waarmee je fotografeert hebt, zoals je Diafragma - Sluitertijd- Iso. Maar heb nu wel bij Lightroom even iets veranderd.  Bij Bewerking - Voorkeuren - Voorinstellingen, deze op camera-instellingen gezet. Hoop dat het nu wel zo is als ik gegevens wil plaatsen hoe deze foto gefotografeerd is

 

LR ben ik niet zo bekend mee maar waarschijnlijk staat er ook ergens iets met 'metadata' en 'geen' ingesteld

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Donny1973 zei:

Zal ik nog even miss verduidelijken : ) 

Als ik dus foto's bewerkt via Lightroom en dan importeert naar de map " Bewerking" komen deze daar te staan. Nu via verkenner ga ik dan naar de bewerkte foto's, klik op één van mijn foto's. Kies ik eigenschappen - Details. Daar moet je zien dat waarmee je fotografeert hebt, zoals je Diafragma - Sluitertijd- Iso. Maar heb nu wel bij Lightroom even iets veranderd.  Bij Bewerking - Voorkeuren - Voorinstellingen, deze op camera-instellingen gezet. Hoop dat het nu wel zo is als ik gegevens wil plaatsen hoe deze foto gefotografeerd is

image.thumb.png.4be4e00d3ed050f4ac18c747bf45b319.png

Staat bij mij op Adobe-standaard. Ik zie de exifgegevens wel. Hoe staan jouw exportinstellingen? En dan met name deze:

Schermafbeelding 2022-02-01 om 17.01.04.png

  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Stefanie71 zei:

Gebruik je PS? Als je exporteren gebruik voor JPG dan staat standaard aangevinkt metagegevens: geen ( de andere optie net ff getest maar krijg een foutmelding dus dat werkt bij mij ook niet)

Ik gebruik de save as om weg te schrijven als JPG en dan komen de gegevens wel gewoon mee

Ja, ik gebruik PS. Met Camera Raw bewerk ik de foto.s en sla ze dan op als JPG of DNG. Ik heb (nog) niet bekeken welke opties er nog meer aan- of uitgevinkt staan.

CameraRaw_opslag.jpg

aangepast door Bladehans60
toevoegen plaatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-2-2022 om 21:43, Bladehans60 zei:

Ja, ik gebruik PS. Met Camera Raw bewerk ik de foto.s en sla ze dan op als JPG of DNG. Ik heb (nog) niet bekeken welke opties er nog meer aan- of uitgevinkt staan.

CameraRaw_opslag.jpg

ik gebruik LR , en ik sla ze ook op als JPEG. Maar Als je op je toestel (Nikon D7500) alleen JPEG normaal hebt staan, zal hij die gegevens niet overmaken naar lightroom, maar bij JPEG/RAW wel de gegevens overmaakt naar ligthroom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...