Meld je gratis aan

Lezersfoto´s met type camera vermelden

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2010 17:21    Onderwerp: Lezersfoto´s met type camera vermelden Reageer met quote

Goedemiddag,
Ik vind het geweldig om foto´s van medezoomers te bekijken in de Zoom. Maar ik zou het erg leuk vinden om naar diafragma, iso en sluitertijd ook het merk en type camera erbij te zien.
Soms om te zien of een foto nou echt met de topcamera gemaakt is of juist helemaal niet maar met een instapmodel.
Is dit mogelijk ?
Groeten, Nicoline
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2010 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Mja... soms zie je wel eens staan dat een fotoreeks met één camera is gemaakt. Laatst ook weer de 30D. Prima om erbij te vermelden hoor, maar, @redactie, vermeld dan ook de lens en voeg zéker geen prijs toe aangezien veel modellen allang al niet meer te vinden zijn. Dat even ter aanvulling. Smile
BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2010 17:38    Onderwerp: Reageer met quote

Schoot me net ook te binnen dat de lens dan idd ook belangrijk is. Wordt het wel hele lange info maar ik zou het wel interessant vinden.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 08:54    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat allemaal zo belangrijk ?
Je vraagt een schrijver toch ook niet met welke typemachine hij zijn laatste bestseller geschreven heeft Laughing

Amateurs worry about sharpness.
Professionals worry about sales.
Photographers worry about light.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 09:52    Onderwerp: Reageer met quote

Vind de vergelijking met een typemachine een beetje onzinnig....is toch wel wat anders dan een lens. Het kan voor bijv. aspirant lenskopers best leuk zijn om vergelijkingsfoto's te bekijken gemaakt met bepaalde lenzen. Vanuit DIE gedachte snap ik de vraag wel.

Voor mij persoonlijk zou het óók niet zo'n meerwaarde hebben, maar snap de vraag erom wel.

Overigens...er is een site waar je prima vergelijkingsfoto's kunt bekijken met vrijwel alle gangbare lenzen op vrijwel alle gangbare camera's Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Als we dan toch bezig zijn: ook de brandpuntsafstand vermelden. Staat ook altijd in de Exif. (...toch?)
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Joers schreef:
Vind de vergelijking met een typemachine een beetje onzinnig....is toch wel wat anders dan een lens. Het kan voor bijv. aspirant lenskopers best leuk zijn om vergelijkingsfoto's te bekijken gemaakt met bepaalde lenzen.

Nee ik vind de vergelijking wel zinnig. Wat zou je in godsnaam voor een verschil zien tussen lenzen voor foto's die op een formaat als in de Zoom zijn afgedrukt? Het diafragma is belangrijk, en als je een foto ziet die op f/1.8 is geschoten weet je al dat hij niet met een f/3.5-5.6 zoomlens is gemaakt.
Mensen focussen zich sowieso veel te veel op de hardware. Het is de fotograaf die de foto maakt. De rest is bijzaak.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad.

Heel vaak zie je bij lensvergelijkingen topfoto's van dure lenzen met af en toe een mindere ertussen, en mindere foto's van goedkopere lenzen met af en toe een topfoto ertussen.

Zou het er niet een klein beetje mee te maken hebben dat betere fotografen vaak ook betere lenzen gebruiken? En de goedkopere lenzen veel gebruikt worden door minder ervaren fotografen?
Dergelijke vergelijkingen zijn dus gigantisch misleidend.
Bovenstaande is ofwel een feit zoals het mij bekend is, ofwel een conclusie gebaseerd op mij bekende feiten, door velen ook wel 'mening' genoemd. Het staat u vrij de feiten met goede onderbouwing te weerleggen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za feb 27, 2010 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

reinoud schreef:
Mensen focussen zich sowieso veel te veel op de hardware

.... en dat zegt iemand die voortdurend praat over professionele, dure lensen en hun waardevastheid? Wink Razz

Toch zie je op bijv. pixelpeeper een hele mooie mix van foto's. Met dure lenzen worden OOK waardeloze foto's geschoten en met kitlensjes worden OOK hele fraaie gemaakt. Natuurlijk maakt de kwaliteit enig verschil, laat daar geen twijfel over bestaan.
Ik ben wél van het principe: de FOTOGRAAF maakt de foto en niet de hardware, maar toch vind ik het leuk en interessant om vergelijkingen te maken/zien/bekijken
Naar boven
BerichtGeplaatst: di mrt 02, 2010 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

...en dan vergeten 'we' nog de nabewerking van de foto's of bv. een cp filter... Exif is het meest interessant...camera het minst... Laughing
BerichtGeplaatst: di mrt 02, 2010 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

lutgenf schreef:
..... Exif is het meest interessant...camera het minst... Laughing

...voor JOU wel en voor mij ook. maar toch vind ik lens-vermelding een prettige optie.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: