Meld je gratis aan

Canon IPF5100 Fotoprinter

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 10, 2008 14:32    Onderwerp: Canon IPF5100 Fotoprinter Reageer met quote

Deze review is voor de mensen die overwegen een grootformaat printer te kopen.

Ik ben nu een maand de trotse eigenaar van een Canon IPF5100 A2 fotoprinter. En ik ben er erg tevreden over.

Ik had nog weinig ervaringen met fotoprinters en om dan meteen hiermee te beginnen was een flinke sprong in het diepe. Het is niet de makkelijkste printer om goed ingesteld te krijgen, maar wel een stuk makkelijker dan de IPF5000.

De reden dat ik hem gekocht heb, is omdat ik toch grote hoeveelheden foto's wil kunnen afdrukken op een groot formaat. Daarnaast wil ik het hele proces van het maken van de foto tot de afdruk zelf in de hand houden, omdat dit mij veel tijd scheelt.

De printkwaliteit is in één woord geweldig. De kleuren komen natuurgetrouw en fris over. Als ik het vergelijk met prints die ik heb laten maken door de lokale fotozaak (Epson printer) zie ik geen verschil.
De zwarten in foto's zijn ook echt zwart en hebben geen kleurzweem over zich.
De prints drogen snel en zijn niet snel beschadigd.

Andere voordelen:
- Printen op rol. Het papier is veel goedkoper en kan economischer gebruikt worden. Waneer ik mijn favoriete printpapier gevonden heb, haal ik er zeker een rol van in huis.

- Lage afdrukkosten. Okay er gaan 12(!) cartridges in van 130ml per stuk die ieder ongeveer 70 euro kosten. Maar per ml valt dat dus best mee. Zeker in verhouding tot de kleinere cartridges van bijvoorbeeld de Epson R1900. Gelukkig is de printer ook nog heel zuinig. De meegeleverde cartridges zijn 70% vol. Omgerekend naar A4 zal ik nu ruim 50 afdrukken gemaakt hebben. Maar ik zie nog geen daling in het inktniveau. Volgens de canonwiki is het verbruik ongeveer 0,8ml per vierkante voet (kan even niet zo snel omrekenen in cm2).

Nadelen:
- Het is wel een ontzettend groot ding, ruim 1m breed en 60cm diep. Een klein kamertje staat er echt vol mee.

- dagelijkse schoonmaakcyclus als hij op standby blijft staan. Dit kost ongeveer 1 euro aan inkt, als ik de WikiCanonipf mag geloven.

- bij inschakelen nadat de printer helemaal uit staat komt er een schoonmaakcyclus van ongeveer 3 min, die meer inkt verbruikt.

- Ik heb krassen op de prints bemerkt wanneer ik vanuit de cassette papier invoer. Misschien komt dit omdat er geen specifiek icc profiel voor dit type (Canon) papier, mee gegeven wordt. De headheight lijkt niet goed afgesteld te zijn.

- ICC-profielen van canon papier zijn niet te vinden op de website. Gelukkig wordt er wel veel met de printer meegegeven.

Laatste punt: hij ziet er een beetje uit als een Transformer Smile

Hopelijk hebben jullie hier wat aan. Ik ben wel geďnteresseerd in de ervaringen van anderen met dit formaat printers.

gr, Mattijs

Voor meer info:
http://canonipf.wikispaces.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: di jun 10, 2008 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je review! Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
BerichtGeplaatst: zo sep 14, 2008 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

In een woord geweldig.

Ben inmiddels 2dagen de eigenaar van een IPF5100.
Alle canon papier soorten staan er standaard in qua ICC profile.
Voor andere soorten kwaliteitspapier kan je die meestal vinden bij de fabrikant van dat papier. De IPF5100 is goed gesupport wat ICC profiles aangaat en was dus ook een pré tijdens mijn aanschaf.
En als ik kijk naar afdrukken van Epson printers zijn die van de Canon toch mooier.

Gr,
Marco
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma mrt 02, 2009 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Beste ifp5100-gebruikers,

Vandaag werd mijn printer geleverd. Ik zie dat de handleiding en de software in zowat alle talen meegeleverd zijn, behalve in het Nederlands. Is dit bij jullie ook het geval? Mijn 'talenkennis' is rampzalig...
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 25, 2010 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb deze printer ook nog maar een paar dagen. Het probleem is dat ik geen foto´s kan afdrukken op A3 + formaat. Wat ik ook doe de foto word steeds afgedrukt op gewoon A3 formaat.
Kent iemand de truck om op A3+ af te drukken?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mrt 25, 2010 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Als het goed is zit A3+ gewoon in het lijstje met papierformaten wat je krijgt wanneer je het type papier geselecteerd heb. Tenminste, als je werkt met de bovenaanvoer. Bij de slede weet ik het niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: vr mrt 26, 2010 09:59    Onderwerp: Reageer met quote

gaan wij proberen wij deden het alleen langs de slede

ben ook op zoek naar duo semiglosy papier A4 wel alle andrer maar niet dubelzijdig semy glosy of satijn
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr mrt 26, 2010 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer er ens een Ilford gold fibre in te stoppen, is heel duur, velletje op a2 formaat € 7,00 tot 8,00 afhankelijk van het aantal ingekochte vellen.
Maar het resultaat op de ipf 5100 is fenomenaal, kan niet anders zeggen Razz Razz Razz
Ook doet ie het op canvas heel erg goed, vind persoonlijk de originele canon glossy canvas, het beste resultaat geven.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr apr 23, 2010 11:18    Onderwerp: TECCO Reageer met quote

Hi,

Ik heb een aantal soorten dubbelzijdig semimatt en glossy/matt beschikbaar. Ik lever voornamelijk TECCO photopapier. Zeker op de ipf serie van Canon levert dit waanzinnige resultaten op. kijk maar eens op www.xxx.nl.

TECCO:PRODUCTION CPGWF/II DUO Semimatt

vragen? mail ff koen@domein.nl of 06-nummer

groet,
koen

[Edit mod]
Voor reclames graag eerst even langs sales van IDG.
[/Edit]
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mei 12, 2011 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Beste medeforumleden....

Op de school waar ik werk staat ook een iPF5100, ooit aangeschaft door een collega die al lang weer ergens anders werkt... Niemand op de vestiging waar het apparaat staat kan er iets mee en ik had wat grote afdrukken nodig. Ik dacht dus: Laat ik het eens proberen.

Omdat de rol die erbij zat zo goed als op was, heb ik een pak A2 papier op de kop getikt..... Maar hoe ik die losse vellen ook probeer te gebruiken, de machine blijft enkel vragen om de rol te laden... Ik heb alles geprobeerd: In de cassette, als losse invoer vanaf boven......?

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? Ik zou toch denken dat het apparaat zo slim zou zijn om een lege rol en een volle cassette te herkennen....

Benieuwd naar jullie reaktie!

[noobmodus] Na veel gespeur er achter gekomen dat ik zélf in mijn printerinstellingen kan aangeven of er van de rol wordt geprint of uit de cassette....[/noobmodus]

Vriendelijk gegroet

Jos
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi dosenboden,

zelf heb ik ook de IPF5100. Het is een heel fijn plotter om mee te werken. Ik heb echter wel de tip dat je alleen papier van het merk Tecco gebruikt. Dit is bijzonder goed papier. qua prijs ook goed. Maar belangrijk is te melden dat er voor alle papiersoorten van Tecco profielen op hun site te vinden zijn, die echt zeer goed werken.

Mijn als ik op mijn gecallibreerde schrem kijk naar een foto en deze dan via mijn IPF5100 afdruk op Tecco 385gr papier afdruk met de juiste profiel, dan komt het er bijna exact hetzelfde uit op papier. Let wel, dat het verschil scherm en print nog altij te maken heeft met licht. Maar dat meegerekend is het bijn 100% het zelfde.
Exclamation Een weetje, Canon gebruikt voor enkele soorten eigen merk, hetzelfde papier als Tecco, dus laat je niet misleiden door de naam op de verpakking. Ik ben en blijf canon fan, maar hoef natuurlijk niet hun papier te gebruiken Laughing

Vriendelijke groet.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: