Meld je gratis aan

flitser en zwarte band
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 02:30    Onderwerp: Reageer met quote

Geheel door de bank genomen kan ik een logische opbouw in uw redenering niet ontkennen. laten we de zaak nog eens doornemen.

reinoud schreef:
Als je foto onscherp is kan dat meerdere redenen hebben:
- je hebt op het verkeerde punt scherpgesteld. Dit is prima te voorkomen door preies te focussen op de plek waar je druppel zal vallen en de autofocus dan uit te zetten (ik ga uit van een camera op statief)

Daar gaat u correct van uit.
Ik stel trouwens handmatig scherp op een vast punt onder de kraan waar de druppels neerkomen, dat punt is onveranderlijk.

reinoud schreef:
- je hebt te weinig scherptediepte. Maar je schreef al dat je f/11 gebruikt om dat te voorkomen

Dat klopt, hoger lijkt mijn inziens niet echt noodzakelijk.

reinoud schreef:
- je hebt bewegingsonscherpte. Nou zal dat niet komen door het omgevindslicht. Dat voegde namelijk niks toe aan je foto. Dat zal dan moeten liggen aan het flitslicht.

En daar zit hem de crux: de lengte van een flits wil tussen verschillende merken en types nog wel eens variëren. Voor high-speed fotografie wil je een flitser die een hele korte flits afgeeft. En sommige goedkope flitsers doen dat niet (of niet altijd).

Erg plausibel, ik heb een Sigma flitser waar ik over het algemeen weinig over te klagen heb maar een verschil van fracties van seconden is natuurlijk volstrekt onmerkbaar.
Zou het ook aan de camera kunnen liggen dat ie zich beperkt omdat ie de synchronisatie op hoge snelheden niet aankan?
Hij beperkt zich namelijk tot 1/160 zodra ik de flitser kantel of los gebruik.
Dit doe ik omdat ik indirect wil flitsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do okt 18, 2012 09:24    Onderwerp: Reageer met quote

greengrass schreef:
Zou het ook aan de camera kunnen liggen dat ie zich beperkt omdat ie de synchronisatie op hoge snelheden niet aankan?

Nee. De sluitertijd maakt namelijk helemaal niet meer uit. Voor flitslicht is alleen de combinatie van flitskracht en diafragma (bij een vast ISO) van belang. We hadden al geconcludeerd dat het continue licht geen rol meer speelt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za dec 08, 2012 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje oud topic maar ik ben hier nu eenmaal lange tijd niet geweest ...
Denk ook aan het vermogen van je flitser. Als je de flitser op vol vermogen laat fitsen dan is de duur van de flits langer dan als je de flitser op een laag vermogen instelt. En met een korte flits is bevriezen natuurlijk makkelijker.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: