Meld je gratis aan

Canon 5D mark III flitser

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2013 23:13    Onderwerp: Canon 5D mark III flitser Reageer met quote

Op mijn Canon 5D mark III heb ik geen ingebouwde flitser.

Ik doe geen bruidsrapportages en zal de flitser niet super veel gaan gebruiken. Ik weet echter niet of ik in de toekomst creatief gebruik wil gaan maken van de flitser. Daar heb ik nog nooit mee geexperimenteerd maar ben ik wel nieuwsgierig na.

Wat betreft flitsergebruik ben ik een beginner.

Wie kan mij onderbouwd aangeveb welke flitser een goed keuze zou zijn?

Bij voorbaat dank.

Arno
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik m'n flister regelmatig. Niet alleen als ik te weinig licht heb, maar ook vaak als er juist veel licht is. Je kunt de flitser namelijk ook prima gebruiken als invullicht om harde schaduwen te verzachten en/of ogen op te lichten. Als je eenmaal weet wat je ermee kunt, dan heb je kans dat je jezelf voor je kop slaat dat je niet eerder zo'n ding hebt gekocht. Beetje kip-en-het-ei-verhaal.

Persoonlijk ben ik sowieso van merk-op-merk. Daarom ga ik in m'n voorbeelden even uit van Canonflitsers, maar er zijn vergelijkbare / goedkopere alternatieven. Wat dat laatste betreft zeker als je het richtgetal van flitsers onderling vergelijkt in combinatie met de prijs. Het richtgetal is als het ware de kracht waarmee een flitser kan flitsen. Deze wordt uitgedrukt in meters en het gaat er dan om op welke afstand een flitser een onderwerp nog kan goed kan belichten bij ISO100, F1.0 en (meestal) bij de smalst mogelijke beeldhoek.

Als ik naar de mogelijkheden kijk, dan zou ik minimaal voor de 320EX gaan, omdat die een kantelbare kop heeft. Daardoor kun je veel makkelijker bouncen. Ik heb toevallig afgelopen vrijdag een filmpje op m'n FB-pagina gedeeld over het verschil tussen direct en indirect flitsen. De types 430EX II en 600RX hebben ook zo'n neigbare kop, waarbij de laatste zelfs een stukje naar beneden gericht kan worden. Handig als je onderwerp dichtbij staat, zodat je er niet overheen flitst.

Het richtgetal van de 320EX is 32 bij een beeldhoek van 50mm. Dat lijkt al heel wat, maar als je op F8.0 fotografeert, wordt de effectieve afstand waarop je een onderwerp kunt belichten nog maar 4 meter (32/8 ). Bij kortere brandpuntafstanden wordt dat al gauw minder, omdat de energie van het licht over een breder vlak verdeelt wordt. Zie ook hieronder.

De 430EX II heeft een richtgetal van 43, maar dat is dan bij 105mm. In de handleiding op pagina 37 staat dan een tabel wat het richtgetal is bij andere brandpuntafstanden. Die is bij 50mm niet veel groter dan bij de 320EX, namelijk 34. Vraag is of je de meerprijs over hebt voor de paar extra functies die een 430EX II biedt boven een 320EX . Ik zelf overigens wel, omdat ik ook vaak op 100mm portretten schiet en dan graag een gerichte bundel licht wil hebben of juist op extreme groothoek schiet. Ook voor dat laatste is de 430EX II beter geschikt, omdat deze een groothoekdiffuser heeft.

Ik maak niet vaak reclame of preek voor eigen parochie, maar mocht je meer willen weten over flitsen voordat je tot aanschaf overgaat, dan wijs ik je bij deze toch op m'n minicursus reportageflitser die ik af en toe geef. Aanstaande zondag gaat 'ie waarschijnlijk niet door, omdat er te weing aanmeldingen zijn, maar wellicht dat 'ie op 10 februari of later wel doorgaat. Het is in zo'n geval geen probleem als je nog geen flitser hebt, want dan mag je er altijd één van mij lenen. Dan kun je daarna je keuze maken.

Als je naar de site van Canon gaat, kun je de Speedlite-flitsers opzoeken en met elkaar vergelijken. Veel termen zeggen je waarschijnlijk niet, maar het is wel een eerste stap in het maken van een keuze.
BerichtGeplaatst: ma jan 14, 2013 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je uitgebreide reactie.
Laat me svp weten in welke regio je de workshop geeft.

Ik lees goede reviews over de Metz 58 AF II. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook zou ik graag weten of ik met een Canon 430 of 580, Metz 58 AF II gemakkelijk draadloos kan flitsen. Kan dat alleen maar met een zender op je body?

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit in de regio Noord-Holland, Beverwijk om precies te zijn.

Draadloos flitsen kan met een ST-E2 trigger van Canon. Of je daarmee de Metz ook aan kunt sturen weet ik eigenlijk niet. Ik denk het niet. Het zou weer wel kunnen met Cactustriggers of vergelijkbare sets. Zoek desnoods even op strobist op bekijk de posts van mmuetst. Hij (Michael) weet wel veel van strobist en mogelijke sets.
BerichtGeplaatst: di jan 15, 2013 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je reactie. De workshop gaat niet lukken daar ik in het zuiden woon.

Andere vraag. Ik heb nog een oude Canon 420EX flitser. Voor de nieuw aan te schaffen flitser twijfel ik tussen een Canon 580 EX II en de Metz 58 AF II.
Met experimenteren kan ik dus de nieuwe en oude flitser gebruiken.
Twee vragen:
1. Wat is slimmer een 2e hands Canon 580 EX II of een nieuwe Metz 58 AF II?
2. Ik lees dat wanneer je met 2 externe flitsers werkt je goed moet op passen dat ze beiden dezelfde kleurtemperatuur hebben. Betekend dit dat 2 verschillende merken (Canon en Metz) combineren voor een probleem kan zorgen?

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 16, 2013 09:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik de Nissin Di866 op de 5Dmk2 en een 7D.
Gaat prima!
En draadloos gaat prima op de 7D..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: di jan 29, 2013 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de Canon 580EX II 2e hands gekocht en als 2e flitser heb ik via Ebay de Yongnuo 568EX besteld.

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr feb 01, 2013 01:49    Onderwerp: Reageer met quote

Prima keuze. Ik heb zelf ook twee 580EXII flitsers en werk er altijd prettig mee. Als je TTL wilt gebruiken en het gemak om vanaf je camera je instellingen te doen, dan is de goedkoopste optie de Yongnuo YN622C radio trigger. Deze kost €100,- maar via mijn blog kun je nog eens €10,- korting krijgen. Als je gewend bent om via e-bay te bestellen kun je natuurlijk nog goedkoper krijgen, maar ik ben altijd een beetje voorzichtig met zulke bestellingen i.v.m. de garantie. Ik werk zelf veel met de Phottix Odin. Het voordeel van deze trigger is dat ik via het display alles goed in de gate kan houden en zie ik direct hoe mijn flitsers staan ingesteld. Ik heb net ook een goedkopere variant getest, de Rikon Kody, maar mis op deze trigger nog een aantal opties die de Phottix Odin wel biedt. De Kody is wel een stuk goedkoper voor een set: €200,-
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: