Meld je gratis aan

Advies voor groothoeklens
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 25, 2018 15:46    Onderwerp: Advies voor groothoeklens Reageer met quote

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier, heb me aangemeld omdat ik jullie hulp nodig heb. Very Happy

Bijna een jaar geleden heb ik m'n eerste DSLR gekocht (Nikon D5300) met een 18-105mm lens erbij. Ik merk soms dat ik niet alles op de foto krijg wat ik erop wil hebben, bijvoorbeeld bij stadsfotografie/citytrips, en ik zoek daarom een mooie groothoeklens.

De laatste tijd ben ik vooral bezig met nachtfotografie (in de stad) met lange sluitertijden. Ook vind ik landschappen en zonsondergangen mooi om te fotograferen. Wat zijn volgens jullie de beste groothoeklenzen hiervoor?

Gisteren stond ik op het punt om de Nikon AF-S 10-24 mm - f/3.5-4.5G te kopen bij Media Markt, maar hij was al heel snel uitverkocht (lang leve de BTW-actie Laughing). Dat is echter een DX-lens en ik sluit niet uit dat ik in de toekomst overstap op een full frame camera. Misschien is een FX-lens voor de lange termijn dan beter.

Wat denken jullie? Is de Nikon 10-24mm een aanrader of zouden jullie iets anders kiezen? En is die ook geschikt voor nachtfotografie of is een lens met groter maximaal diafragma dan beter?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 26, 2018 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

advies vragen .
en dan nooit meer het forum bezoeken
je bent niet de eerste en ook niet de laatste
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

hansjhk schreef:
advies vragen .
en dan nooit meer het forum bezoeken
je bent niet de eerste en ook niet de laatste

Wauw, daar kan ik echt wat mee... Rolling Eyes

Even serieus, hoe kom je erbij dat ik nooit meer hier terug zou komen? Omdat ik een dag (!) nadat ik mijn bericht had geplaatst nog niet weer had ingelogd? Laughing
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Het is echter de reine waarheid...

Je vraag plempen, een gedegen en uitgebreide reactie krijgen maar nooit weer reageren. Men vergeet dat het hier om mensen gaat en geen computer die je een zoekopdracht geeft.

Of dat sommigen nog te lui zijn om de handleiding er even bij te pakken.

"Hoe maak ik een zwart-wit foto met mijn 600D" Rolling Eyes
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2018 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is jammer, maar daar heb ik verder niks mee te maken. Dus dan komt zo'n reactie een beetje vreemd op mij over.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2018 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

svlieger schreef:
Dat is jammer, maar daar heb ik verder niks mee te maken. Dus dan komt zo'n reactie een beetje vreemd op mij over.

maar daar heb ik verder niks mee te maken
dus lekker zelf zoeken
wel jammer dat je voor een item je hebt laten registreren
en er verder niks meer mee doet
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2018 00:05    Onderwerp: Re: Advies voor groothoeklens Reageer met quote

svlieger schreef:

Gisteren stond ik op het punt om de Nikon AF-S 10-24 mm - f/3.5-4.5G te kopen bij Media Markt, maar hij was al heel snel uitverkocht (lang leve de BTW-actie :lol:). Dat is echter een DX-lens en ik sluit niet uit dat ik in de toekomst overstap op een full frame camera. Misschien is een FX-lens voor de lange termijn dan beter.

Wat denken jullie? Is de Nikon 10-24mm een aanrader of zouden jullie iets anders kiezen? En is die ook geschikt voor nachtfotografie of is een lens met groter maximaal diafragma dan beter?

Als je groothoek tekort komt is 10mm natuurlijk een stuk wijder dan 18. Voor nachtfotografie is een lichtsterkere lens minder belangrijk. Je schiet sowieso van statief, en dan maakt het niet enorm veel uit of je lens nou 10 of 20 seconden open staat.
FX lenzen zijn natuurlijk wel een stuk duurder, en bedenk wel dat een DX groothoek op FX een stuk minder groothoek is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2018 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Als je vooral een groothoek zoekt voor nachtfoto's in de stad zou ik eerder naar een vast brandpunt kijken. De keuze is dan jammer genoeg niet zó groot. OK, dat betekent zoomen met de voeten.

Intussen heb ik aanvaard dat ik altijd zowel aan de groothoek- als aan de telekant tekort kom. Ik doe het dan met wat ik heb.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2018 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals je merkt wijsneus, is de vogel al lang gevolgen.
BerichtGeplaatst: do sep 13, 2018 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

EvoX schreef:

Vind je het gek?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 13, 2018 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

svlieger schreef:
Vind je het gek?

Enerzijds niet gezien sommige antwoorden die je hebt gekregen. Anderzijds had je op de antwoorden van Reinout en Pieter30 best even mogen reageren.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 13, 2018 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom, erg jammer weer zoals er word gereageert...

Nieuwe mensen zien die opmerkingen ook, en denken nog een keer na om een vraag te stellen hier. Die weten dat ze zulke antwoorden gaan krijgen en denken laat maar.

Neem een voorbeeld aan Reinoud, die geeft tenminste normale antwoorden en heeft voor bijna iedereen een net antwoord.

Maarblijf vooral je eigen ruiten ingooien...
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 13, 2018 20:04    Onderwerp: Reageer met quote

PvL schreef:
Maarblijf vooral je eigen ruiten ingooien...

Nee hoor Rreinoud heeft in Januari gereageerd en Pieter30 in April maar tijde hebben nooit van TS reactie gehad. dus ja eendaags vlieg met lul verhaal over een Twisted Evil Evil or Very Mad Idea Question Question Arrow Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Naar boven
BerichtGeplaatst: do sep 13, 2018 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

PvL schreef:
Wederom, erg jammer weer zoals er word gereageert...

Kijk, eindelijk iemand die me begrijpt.

stouten schreef:
Nee hoor Rreinoud heeft in Januari gereageerd en Pieter30 in April maar tijde hebben nooit van TS reactie gehad. dus ja eendaags vlieg met lul verhaal over een Twisted Evil Evil or Very Mad Idea Question Question Arrow Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Ik heb na die eerste paar nutteloze reacties nooit meer op dit forum gekeken. Gek hč? Ik opende een topic en het eerste wat ik te horen kreeg was dat veel nieuwelingen zich aanmelden en vervolgens nooit meer het forum bezoeken. So what? Wat kan ik daar nou aan doen?

Lees ook nog even de reactie van EvoX. Ik citeer: "Je vraag plempen, een gedegen en uitgebreide reactie krijgen maar nooit weer reageren. Men vergeet dat het hier om mensen gaat en geen computer die je een zoekopdracht geeft." Die 'gedegen en uitgebreide reactie' had ik toen nog helemaal niet gehad, haha. Laughing

Maar inderdaad, ik zie dat Reinoud en Pieter30 tenminste op een normale manier reageerden. Dat zijn reacties waar iemand wat mee kan. Bedankt daarvoor (beter laat dan nooit).

Het viel me destijds al op dat er in sommige topics nogal onaardig wordt gedaan tegen elkaar en blijkbaar is dat nog steeds niet veranderd. Zie bijvoorbeeld dit topic: http://forum.zoom.nl/viewtopic.php?t=47493.

Kortom, reageer je frustraties over nieuwkomers die één bericht plaatsen en daarna nooit terugkomen niet af op topicstarters, want daarmee blijf je inderdaad je eigen ruiten ingooien.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr sep 14, 2018 07:43    Onderwerp: Reageer met quote

svlieger schreef:
EvoX schreef:

Vind je het gek?

Kortom, reageer je frustraties over nieuwkomers die één bericht plaatsen en daarna nooit terugkomen niet af op topicstarters, want daarmee blijf je inderdaad je eigen ruiten ingooien.

Nee hoor daarmee schop je herrie schoppers zoals jij er af.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Objectieven Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: