Meld je gratis aan

Grote ruis bij sommige foto's.

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2018 13:51    Onderwerp: Grote ruis bij sommige foto's. Reageer met quote

Beste Zoom.nl leden,

Ik bezit op het moment een Panasonic G80 met de kitlens.
Op sommige van mijn foto's krijg ik een fel-gekleurde ruis die enorm stoort en voor mij op dit moment niet te verklaren is. Op de ene foto heb ik het wel en op de andere weer niet.

Ik heb hieronder enkele voorbeelden:

voorbeeld 1:

Foto van gisterenavond met een 10stops ND filter. De sluitertijd is 70 seconden, misschien verklaard dat iets? zie exif rechts onder

Voorbeeld 2:

Voor mijn gevoel is deze foto best netjes gelukt afgezien van eventuele compositie o.i.d.

Als ik dan de volgende foto die ik gemaakt heb erbij pak, die een sluitertijd van 3 sec heeft (2 sec langer dan die hierboven) zie je pas hoeveel verschil dit maakt kwa ruis.

Op de 2 vuurwerk foto's maak ik nog gebruik van een HAMA UV-filter en op de eerste foto maak ik gebruik van een Hoya Pro ND1000 filter.

Zouden jullie mij kunnen helpen zodat ik de oorzaak begrijp en er in het vervolg iets aan zou kunnen veranderen? Als ik naar voorbeeld foto's zoek op internet van de G80 staan er prachtige foto's met weinig tot geen ruis al dan niet gemaakt met een andere lens.

Mocht ik iets vergeten zijn te benoemen dan zeg dat gerust zodat ik de informatie zo uitgebreid mogelijk kan aanleveren en dan ben ik vooral benieuwd naar jullie meningen/advies.

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2018 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ruis in de flink onderbelichte delen is normaal. Dus meer belichten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien op je camera NR bij lange sluitertijden uitzetten, kun je daarna in LR beter verwijderen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: