Meld je gratis aan

Slechte beoordeling professional
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 16, 2010 20:26    Onderwerp: Slechte beoordeling professional Reageer met quote

Kreeg zo juist het blad nr 7 op de deurmat. Onderaan op de cover: Sportfotografie, kritische kijk op lezersfoto's.

Ten eerste. Wel wat magertjes om in deze categorie maar 3 foto's te laten beoordelen.
Ten tweede. De laatste foto in kwestie. Het begin is veel belovend en ben ik geheel mee eens, maar dan komt de verbazing. Wordt door de professionele sportfotograaf gesproken over een MOTOR en MOTORCROSSER.

Als dit een professionele sportfotograaf is dan moet hij toch gezien hebben dat dit een CROSSFIETS is en geen MOTOR.

De witte vlakken waar deze fotograaf naar verwijst, dat zijn zijn beschermers, die onderdeel zijn van zijn uitrusting en dus ook deel uit maakt van de sport.
Het aanhalen van het lint die op deze foto te zien is, hoort ook een onderdeel van deze sport, want met dit lint wordt een parcours uitgezet.

Laatst aangepast door GERARD VAN ES op zo jul 18, 2010 14:03, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 00:43    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, het is ook geen crosfiets, maar een downhill mountain biker, maar dat terzijde.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ken verder heel dhr. Heus niet, en hij zal ongetwijfelt wel kwaliteiten hebben, maar de commentaren die ik op de getoonde foto's zie vindt ik eigenlijk als een worst op een drumstel slaan.

De foto van de raceauto's noemt ie geslaagd, mooie matte kleuren etc. Terwijl als ik de foto op het blad zie, ik gewoon een relatief wazig geheel zie met sombere donkere kleuren die imo weinig "sport" uitstralen en lijken te zijn gemaakt met een 35mm wegwerpcamera ( niet mijn bedoeling om de maker af te zeiken, maar de beoordeling op de technische aspecten van deze foto )

De basketbalfoto kan ik prima mee leven met het commentaar daarop, maar de mountainbiker is idd van den zotte. Dit is nou eens een echt actieshot wat helemaal uitbeeld waar deze sport voor staat en wat de bedoeling is. Witte vlakken doordrukken, motor, linten...
Kennelijk spreekt hier iemand die geen ervaring heeft met deze tak van sport en dus maar "een" mening neerzet over een foto die juist zeer geslaagd is.

Ik denk dat dhr. Heus lekker moet doen waar hij schijnbaar goed in is, nl het maken van simpele voetbalportretjes en aanverwante en niet oordlen over zaken die niet in zijn vakgebied liggen.

Een beetje als een monteur van Opel aan een Ferrari F1 laten werken, ja hij kan de banden wisselen als monteur, maar een motormanagment even aanpassen kan ie niet, ieder z'n kunstje.

( ps, ik wil duidelijk maken dat ik geen commentaar op de makers van de foto's heb of hun werk, alleen de manier waarop deze in deze beoordeeld zijn. Ik zeg nergens dat ik het beter kan, maar ik zie wel wat gedegen commentaar is en wat niet! )

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 09:16    Onderwerp: Reageer met quote

Shaggy schreef:

Ik ken verder heel dhr. Heus niet, en hij zal ongetwijfelt wel kwaliteiten hebben.

Je kent hem niet...zeg je hier....diens werk dus ook niet....maar let op:

Shaggy schreef:

Ik denk dat dhr. Heus lekker moet doen waar hij schijnbaar goed in is, nl het maken van simpele voetbalportretjes en aanverwante en niet oordlen over zaken die niet in zijn vakgebied liggen)

.....nu doe je alsof je zn werk wel degelijk kent. Wat is het nou? Je weet kennelijk (of denkt te weten) dat dhr. Heus zich alleen bezig houdt met (in jouw ogen!) simpele voetbalportretjes. Wink

Hans en Bastiaan Heus (vader en zoon) zijn bekende sportfotografen (voor De Volkskrant o.a.)....ik zou zeggen: google eens wat voor je je zo denigrerend uitlaat over iemand.

Kijk: commentaren zijn altijd persoonlijk en nooit objectief. Is nl. kwestie van smaak en idee. En dat er gesproken is over een motor, terwijl het een fiets betreft...ok, onhandig.
Maar het werk van een bekend sportfotograaf afdoen als "simpele voetbalportretjes" terwijl er in je eigen gallery niet één sportfoto te vinden is????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

@ Joers, prima dat je hem wil verdedigen, maar mijn mening en mijn oordeel hierover zijn net zoals zijn oordeel nooit objectief, maar het is mijn oordeel...

Ik ken de goede man niet persoonlijk nee, ken wel wat werk van hem en lees ook de krant af en toe. Maar omdat hij hier werk in laat zien en wat prijsjes heeft gewonnen, moet ik alles maar voor waar aannemen en per definitie goed vinden?

Als je jezelf als sportfotograaf profileert, en je geeft dergelijke commentaren op foto's doe je het in mijn ogen gewoon niet goed, geen schande, maar hou dan je mond dicht als je het eigenlijk niet helemaal weet.

En dat je in mijn portfolio geen sportfoto's vind is niet verwonderlijk. Ik maak wel eens sportfoto's, van vechtsport gerelateerde zaken. Alleen post ik deze eigenlijk nooit openbaar. Deze worden door de klanten gebruikt naar eigen wens in website's en folders.
Maar ik snap je opmerking, als je "het zelf niet doet" mag en kan je er ook geen mening over hebben... Nou, sorry, als ik commentaar lees wat nergens op slaat omdat iemand die specifieke materie niet kent dan geef ik daarop mijn mening ja.

Dat je ondanks je naam en faam iets niet weet is geen schande, maar probeer het aub niet goed te praten omdat iemand een gevierd fotograaf is samen met z'n vader en dus zijn mening per definitie goed en juist is...

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Shaggy schreef:

Dat je ondanks je naam en faam iets niet weet is geen schande, maar probeer het aub niet goed te praten omdat iemand een gevierd fotograaf is samen met z'n vader en dus zijn mening per definitie goed en juist is...

Ik praat niemand goed hoor, maar je doet het werk van iemand af als "simpele voetbalportretjes" en puur dát vind ik wat denigrerend. Ik zeg overigens nergens, dat een gevierd fotograaf dus altijd gelijk heeft! Integendeel! Want zoals ik al liet doorschemeren, vond ik zn kritieken ook niet heel zinvol.

Ben wel erg benieuwd naar jouw "simpele vechtsportplaatjes" Wink

Heb overigens je site bekeken.....Ziet er allemaal super en gelikt uit. Eerlijk = eerlijk. Ik bedoelde mijn post absoluut niet als een aanval, maar reageerde puur op de benaming "simpele voetbalportretjes"
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 12:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal het subtieler stellen dan Wink

Ik vindt zijn globale werk gewoon niet van dien aard dat ze mij kunnen intrigeren.

Nou, is dat netjes of niet Wink

En mijn werk, zal eens kijken of ik eens een foldertje kan inscannen oid.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Met het eerste commetaar van Shaggy, kan ik prima leven en is goed verwoord wat ik ook er mee bedoelde(ben niet zo prater/schrijver).

Maar een (sport)fotograaf te kijk te zetten doormiddel van te zeggen dat hij maar bij zijn voetbal kiekjes moet blijven, nee dat zou ik ook niet doen.
Maar wel weer subtiel verwoord als je zegt: zijn globale werk.

Hoop hier wel mee dat ik wat reactie krijg van de redactie, want hoe bestaat het dat z'n stuk over sportfotografie in ander halve pagina wordt afgeraffeld.

Laatst aangepast door GERARD VAN ES op zo jul 18, 2010 14:04, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

GERARD VAN ES schreef:
iet doen.
Maar wel weer subtiel verwoord als je zegt: zijn globale werk.

Hoop hier wel mee dat ik wat reactie krijg van de redactie, want hoe bestaat het dat z'n stuk over sportfotografie in ander halve pagina wordt afgeraffeld.

...denk dat je die reactie van de redactie nooit krijgt ....loop lang genoeg hier mee om dat te kunnen zeggen Wink
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

[/quote]...denk dat je die reactie van de redactie nooit krijgt ....loop lang genoeg hier mee om dat te kunnen zeggen Wink[/quote]

Volgens mij ik iets langer. Wink Cool En dan alleen maar met sportfotografie.
Ook eens met een veel groter stuk in het blad gestaan, dus daarom verwacht ik wel een reactie.

Laatst aangepast door GERARD VAN ES op zo jul 18, 2010 14:04, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Haha en toch denk ik dat je die reactie niet krijgt Wink Al hoop ik van harte voor je, van wel
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Joers"]
Shaggy schreef:

Heb overigens je site bekeken.....Ziet er allemaal super en gelikt uit. Eerlijk = eerlijk. Ik bedoelde mijn post absoluut niet als een aanval, maar reageerde puur op de benaming "simpele voetbalportretjes"

Dat snap ik, misschien iets te cru gezegd, waarvan akte, en zoals gezien al een subtielere uitdrukking neergezet Wink

En thnx voor het compliment wat m'n site aangaat. Ben bezig met een nieuwe toevallig, maar aangezien ik alles zelf doe duurt het wat langer dan gepland haha. Daar komen dan ook nieuwe foto's bij en zal het een frisser geheel gaan vormen ( is de bedoeling Wink )

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: za jul 17, 2010 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

En wat de reacties van de makers van het blad aangaat. Als je ze al krijgt zal je waarschijnlijk toch geen bevredigend antwoord krijgen. Helaas gaat de verkoop van het blad nog steeds boven de kwaliteit van het blad...

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 03:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

ik, als maker van de Mountainbike foto, moest het artikel toch wel meerdere malen lezen voordat ik begreep dat het echt over mijn foto ging. Motorcross en witte vlakken?

Goed, iedereen maakt wel eens een vergissing en dat neem ik dhr. Heus ook niet kwalijk. De redactie van de Zoom besteed blijkbaar ook niet veel tijd aan het herlezen van zo'n artikel want die hebben de fout er ook niet uit gehaald.

Al bij al ben ik blij dat mijn foto geplaatst is en dat er een keer gekozen is voor een niet zo'n gangbare sport.

Wat mij betreft mag er inderdaad wel wat meer aandacht besteed worden aan sportfotografie, alleen ben ik bang dat het dan veel over de bekende sporten zal gaan en wat minder over "mijn " sporten.

Bedankt voor de reactie op mijn foto,

Werner
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

@ Werner, ten eerste congrats met de plaatsing van je erg fraaie plaat, heel erg mooi Very Happy

En het ding wat je zegt over de bekende vs minder bekende sporten ben ik met je eens.
Ik ken een aantal fotograven die echt zeer fraaie sportfoto's leveren als van ijshockey, vechtsport etc. Maar wat sport aangaat is de Nederlandse verslaggeving altijd al beperkt geweest tot de meest voorkomende als voetbal, wielrennen, tennis etc. Moderne sporten, of sporten die geen geld opbrengen van sponsorgelden zijn gewoon niet in trek, helaas.

Maar ja, ik vindt iig dat je een zeer krachtige foto hebt neergezet, die de essentie van het downhillen perfect weergeeft. Zou hem zeker eens laten zien aan mensen van wat grote mountainbike bladen, wie weet gebruiken ze hem Smile

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had vandaag eens tijd om de zoom te lezen en dit artikel viel mij ook op. Toch echt een blunder als je gaat voor commentaar op een foto als kenner zijnde en je herkent er niet eens een fiets in.......

De foto vond ik verder erg fraai.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Zoom.nl Magazine Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: