Meld je gratis aan

Op zoek naar een reisstatief....

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2010 10:17    Onderwerp: Op zoek naar een reisstatief.... Reageer met quote

De tips om een statief mee te nemen op vakantie, hebben me aan het denken gezet. Ik heb de nodige informatie op het internet gezocht en een aantal reisstatieven gevonden die in aanmerking zouden kunnen komen. Graag hoor ik wat jullie voorkeur heeft en waar je de verschillende statieven die ik heb gevonden moet plaatsen ten opzichte van elkaar. Na informatie gelezen te hebben en de statieven onderling vergeleken te hebben, heeft Gitzo mijn absolute voorkeur, maar er is veel voor de andere statieven te zeggen (zeker de Feisol) als je naast specificaties ook de prijs ook in ogenschouw neemt. Nog even over de Manfrotto; Het klipsysteem dat Manfrotto hanteert heeft niet mijn voorkeur, maar Manfrotto is wel een uitstekend statief. Als je er vanuit gaat dat Gitzo de "Mercedes of BMW" onder de statieven is, hoe verhouden de andere statieven zich dan tot Gitzo?

Ik heb de volgende statieven gevonden die voor mij zouden kunnen voldoen als reisstatief.

Gitzo GT-1541T Traveler 6X Carbon Fiber Tripod Legs - Supports 17.6 lbs (8kg)
Feisol CT-3441S Travel Tripod (http://www.feisol.com/english/feisolen.htm)
RedGed TSC-428 Ultimate Travel Tripod Carbon
Manfrotto 055CX Pro 4 Statief Q90-4

Wellicht ben ik nog een goed statief vergeten te vermelden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2010 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Zowel Manfrotto als Gitzo zijn ontzettende goede statieven met een erg goede naam. Persoonlijk zou ik ook daarvoor kiezen. Redged is een chinese kopie (dus in jouw voorbeeld zeg maar een Landwind). Met feisol heb ik geen ervaring...
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2010 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Is Redged niet wat beter dan het in autotermen te vergelijken met Landwind? Is wellicht wat te weining eer voor Redged?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2010 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben best tevreden met mijn RedGed (ergens staat een review waar ik nog steeds foto's aan toe moet voegen...fotograferen van fotoapparatuur is blijkbaar niet inspirerend genoeg voor me Wink ); mooie prijs/kwaliteit verhouding, lekker klein/compact, stevig genoeg, goed afgewerkt. Ja, Gitzo et al zijn echt een klasse hoger, maar ik verwacht best heel wat jaren met dit statief mee te kunnen. Hij is wat laag (moet iets bukken), maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het lage gewicht en de zeer compacte afmetingen.
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2010 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben dan iets minder tevreden over de redged, bij ontvangst was de waterpas niet goed, deze gaf een scheve horizon (rt-1 kop).
Redged heeft deze wel vervangen na opsturen van de kop.
Nu zijn er ondertussen weer 3 klemmen gebroken van de steunpoten, deze heb ik maar gerepareerd met tyraps omdat ik niet weer zonder wil zitten.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do nov 04, 2010 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de TSC-428 .. een heerlijk ding.. voor de gitzo betaal je gewoon de hoofdprijs..

de manfrotto te zwaar..

@glowing eddy.. ze hebben bij mijn TSC-428 verteld dat ik 5 jaar omruil garantie had? gewoon mee terug gaan weer denk ik.

Als ik zo jouw verhaal lees bart..

Gitzo is inderdaad de BMW/mercedes onder de statieven.. maar ik vind mijn TSC-428 dan toch echt een dikke audi laten we zeggen Very Happy!

dat klipsysteem vond ik ruk, en hierboven te lezen aan eddy is het ook ruk.
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 05, 2010 02:03    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem met dit soort vragen is dat je altijd gekleurde antwoorden krijgt. Vraag een aantal mensen welke wasmachine ze adviseren en ze zullen in 90% van de gevallen het merk adviseren wat ze zelf bezitten. Het ding wast immers okay, en de meesten mensen testen niet meerdere wasmachines in een korte tijd. Dus je kunt je afvragen wat de waarde is van zo'n antwoord?

Ga voor jezelf na wat de meest belangrijke aspecten zijn voor jouw keuze. Naast prijs zou ik voor een reisstatief denken aan minimale hoogte (dan is die manfrotto bijv in het nadeel), gewicht en hoe makkelijk je 'm kunt meenemen.
Andere aspecten zoals maximale draaglast (wat een indicatie is voor stabiliteit) en maximale hoogte zouden voor mij minder belangrijk zijn als ik specifiek zou zoeken voor een reisstatief.

Het is lastig om generiek een rangorde per merk aan te geven, omdat er per soort statief verschillen kunnen bestaan. Dat Gitzo bovenaan staat bij de reguliere statieven is gewoon een feit (zowel qua kwaliteit als prijs). Daaronder zou ik Manfrotto en Benro positioneren. Met Feisol heb ik geen ervaring. Voor mij is Redged zeker de mindere in dit rijtje, op basis van kwaliteit/afwerking, maar dat wil niet zeggen dat je er niet goed mee kunt fotograferen.
Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van het nieuwe flat-ontwerp van Benro. Als ik een reisstatief zou willen aanschaffen wat kwalitatief goed is en zéér handzaam is om mee te nemen, zou ik die zeker overwegen. Zie hier of hier
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr nov 05, 2010 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Donkie voor je antwoord. Ik ben me er terdege van bewust dat ik met mijn vraag gekleurde antwoorden krijg. Ik stel mijn vraag om te achterhalen hoe gedacht wordt over andere merken dan Gitzo. Ik heb geen referentiekader in statieven anders dan dat Gitzo top en duur is. Ik realiseer me ook dat ik waarschijnlijk niet in één statief al mijn wensen ga vinden. Wellicht bij Gitzo, maar dan wordt het boven budget. Ik wil dus een goed statief kopen waar ik jaren mee kan werken en dat zal zeker een Gitzo worden. Daarnaast wil ik een "goedkoper" reisstatief hebben voor als ik met het vliegtuig reis. Het gevaar dat ik zie, is dat als ik eenmaal de Gitzo bij elkaar gespaard heb, ik altijd met de Gitzo op pad wil en dan is de aankoop van een "goedkoper statief" wellicht zonde geweest. Ik zal de Benro eens beter bekijken.
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 00:16    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals hierboven al staat ga ik helaas ook weer mijn eigen statief aanraden Wink

Ik zou zeker niet 2 statieven kopen tenzij je echt 2 systemen gebruikt (DSLR naast bijvoorbeeld grootformaat).
De Gitzo's traveler met een goed balhoofd zijn echt meer dan je in de meeste gevallen nodig hebt. Voor een DSLR met gewone lenzen (geen 300/2.8+) is het meer dan prima.

Ik heb de gitzo GT1550. Lijkt erg op de GT1541 maar dan met 5 segment poten (dus lekker compact), wat langere poten (maximale hoogte is volgens mij 10 cm hoger dan die van de GT1541) en word standaard geleverd met een heel compact en licht balhoofd.
Dat balhoofd kan max 2 kilo aan, het statief zelf 8 kilo. Als ik de spullen in je sign zie moet dat standaard balhoofd makkelijk lukken, maar met een vervangend balhoofd kun je dus veel verder.

Really Right Stuff heeft een balhoofd die goed passen bij de serie 1 gitzo's travelers. De BH-30 compact.
http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=Ballhead30&key=cat

Die in combinatie met zo'n traveler geeft echt een heel compact en licht setje, en toch met veel sterkte en fantastische bediening.

Voordelen van de Gitzo Traveler voor mij waren:
- levenslange garantie
- veel ervaring met carbon
- overal verkrijgbaar, dus vervangende delen zijn op veel plekken te krijgen. Ook op reis.
- Door het omvouwen van de poten is het statief echt heel compact, past zelfs zo in mijn gewone schoudertas.
- Totaalgewicht maar 1 kilo, en kan toch 8 kilo aan.
- Gitzo's draaivergrendeling van de poten, opzetten van het statief is echt een eitje. Bij mijn Manfrotto 055 vind ik die clips echt vreselijk. Veel kracht zetten om ze los te krijgen en schiet altijd tegen je hand aan. Draaiknoppen zoals bij de goedkope statieven zijn helemaal niets, veel te veel tijd.
Eergisteren in de sneeuw en bij -8 was ik hier echt heel blij mee.
- Bouw, ik merk ook verschil tussen de manfrotto 055PROB en de Gitzo. De Gitzo is net wat netter afgewerkt.

Nadeel is de prijs, 499 euro bij cameranu. En het standaard balhoofd (die de GT1541 trouwens niet heeft!) is prima, maar het kan natuurlijk altijd beter.
Die RRS kost al snel 250 euro wat het samen wel een erg prijzig setje maakt.
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 02:07    Onderwerp: Reageer met quote

mja gitzo GT1550T+ snelkoppeling kop GH280 QR= 589+235

voor een statief.. die redged betaalde ik 369+109 voor... ja gitzo is beter.. heel simpel maar is de gitzo ook echt dat geld waard, 478 vs 824 ik weet niet of die gitzo ook echt die 350 euro extra waard is.

ik ben laatste tijd beetje bezig met langere sluitertijden en hij blijft gewoon zonder probleem en extra gewicht staat voor zelfs 23minuten..

hoe dan ook..

is er in die prijs klasse sowieso nog een slechte keuze te maken?
Naar boven
BerichtGeplaatst: vr dec 24, 2010 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

IK heb inmiddels wat statieven bekeken en het wordt toch echt een Gitzo. Een top product. Ik denk dat ik voor Basalt met een heel goed ballhead ga.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za dec 25, 2010 00:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een keuze van een statief zijn er drie factoren die elkaar beinvloeden. Als je er twee kiest ligt de derde min of meer vast. De factoren zijn: gewicht, stabiliteit, en prijs. Dat betekent dat:

- een licht goedkoop statief niet stabiel is,
- een goedkoop stabiel statief zwaar is,
- een licht stabiel statief duur is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: ma jan 03, 2011 18:44    Onderwerp: Chinees eten - Ervaringsdeskundige Reageer met quote

Ik heb een Redged 425 gehad. Ik heb ook een manfrotto maar deze is me te zwaar voor het vlotte/reis werk.

De kopkoppeling is te los waardoor deze slipt.
Na een paar maanden is in een poot iets afgebroken waardoor de poot niet meer uitgedraaid kan worden. Perfecte service, ik kreeg een nieuw statief.

Een paar weken verder, weer een probleem met een poot, niet meer in te draaien.

200 euro bij betaald voor de Gitzo GT 1550 T. Je ziet en merkt toch behoorlijk verschil in kwaliteit.

Het is net als chinees eten. Best lekker, maar na een half uur heb je alweer honger.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: