Meld je gratis aan

review van de Giottos MTL 9251B

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 19, 2011 22:09    Onderwerp: review van de Giottos MTL 9251B Reageer met quote

Een statief: een 'accessoire' bij je camera die vaak een beetje vergeten wordt of als niet belangrijk wordt gezien. Toch is dat het wel degelijk (voor bepaalde soorten fotografie) en je wilt niet dat je eerste statief een miskoop. Toch zie ik vrij vaak dat mensen voor een statief zo min mogelijk geld willen uittrekken: dat je zo veel mogelijk geld wilt besparen is niet zo vreemd (immers kijk je graag het liefst naar de winkel die de beste prijs/service verhouding heeft bij bijvoorbeeld de aanschaf van een dSLR). Maar een miskoop doen bij de keuze van een camera kan niet; bij de keuze van een statief wel. De goedkoopste statieven zijn vaak de slechtste, meest instabiele en 'plasticachtige'. Dat was mijn eerste statief (een Cullmann met die groene clipjes) ook. Maar dat was omdat ik die toevallig nog thuis had liggen. Maar na enig gebruik begon de kunststoffen kop te barsten en klemde die niet goed meer.
Het was tijd voor een nieuwe en het liefst een van aluminium, een hoge werkhoogte (maar ook laag (macro)) en niet te zwaar: grootte maakte me niet echt uit. Immers is een benenstel dat even hoog is, stabieler als het uit drie secties bestaat (en ingeschoven iets langer is) dan wanneer 'ie uit vier secties bestaat.
Al snel kwam ik bij de Giottos statieven uit (mijn vader heeft een Giottos monopod die zeer goed bevalt en stevig gebouwd is: de lever lock hiervan bevielen mij ook wel). Zo een werd het dan ook: de Giottos MTL 9251B aluminium tripod.
Toen ik hem eenmaal binnen had, was ik zeer positief verrast door de stevigheid (alles uit aluminium) en de afwerking. Toen ik het statief op zijn hoogste instelde, was ik ook verrast: "ik wist dat 'ie hoog kon... maar zo hoog!" (163cm). Het gewicht viel mij ook reuze mee (nog geeneens anderhalve kilo). Wat ook mooi is aan het statief is de functie dat je de poten in drie standen kunt uitklappen: stand een voor normaal gebruik en de ander twee standen voor gebruik, waarbij de hoek met de grond steeds scherper wordt. Het statief kan in ieder geval met gemak mijn onderstaande uitrusting houden. Het enige kunststof dat ik heb aangetroffen zijn de clipjes die je openklapt om de poten uit te trekken; de ringen om de poten waar de clips aan vast zitten zijn wel weer van een metaal. Wat ook een mooie extra is, is dat je de middenkolom in zijn geheel kunt omdraaien, waardoor je camera bevestigd op zijn kop tussen de poten van het statief 'hangt'. Zo kun je nog dichterbij de grond komen voor bijvoorbeeld macro-opnames. Ook heeft elke poot een schuimrubberen handvat, zodat je handen niet vastvriezen bij koud weer... en je krijgt er een gereedschapskit bij, voor het verstellen van de clips, de stroefheid van de poten en de verbinding met de kop. Kortom: het is een statief dat doet wat je van een statief mag verwachten en dan ook nog eens heel erg goed. Ook is het statief goed afgewerkt en worden er duurzame materialen gebruikt. En nog een voordeel: de prijs is best wel heel erg mild ...
Ook belangrijk: een goede statiefkop. daarover later meer.

Voor verdere specifieke vragen: reageer even en ik zal terugreageren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: