Meld je gratis aan

[Aanschaf] de prijs ontwikkeling van de leica camera's?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 17:54    Onderwerp: [Aanschaf] de prijs ontwikkeling van de leica camera's? Reageer met quote

weet iemand hoe lang het duurt voordat de leica camera's in prijs gaan dalen?
of blijven deze lang op de zelfde prijs?
wil namelijk dolgraag een m9 aanschaffen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Een prijsdaling van Leica praat je over tientjes misschien. Een M9, een M8 etc. behouden heel lang hun waarde. Dus enorme prijsdalingen zowel nieuw als 2ehands zou ik niet verwachten voorlopig.

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad, leica's zullen nooit in prijs dalen.

alleen 2e hands komt dat wel eens voor.. zo heb je voor 1750-2250 een leica m8 en voor 4000-5000 een M9
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 22, 2012 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor de reactie.... Ik zag een mooie m9... maar wat een prijs 5500 euro

Ik kan een leica m8.2 kopen. Heeft iemand ervaring met deze camera?
Ik word de 3de eigenaar en er zijn 13000 foto's gemaakt. De eigenaar wil er 2000 euro voor. Is dat een goede prijs?

Zijn er nog tips waar ik op moet letten?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom een Leica? Maken aardige foto's, maar geen topkwaliteit. Je betaald alleen voor de naam.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

nou...de leica heeft namelijke de beste lenzen die er zijn.
ik wil juist daar gebruik van maken..
verder vind ik zo'n grote spiegelreflex behoorlijk afschrikken als ik mensen fotografeer.een leica is subtieler.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

patrickhhoff schreef:
Waarom een Leica? Maken aardige foto's, maar geen topkwaliteit. Je betaald alleen voor de naam.

Volgens mij zijn dit de woorden van iemand die nog nooit een Leica heeft gezien laat staan vastgehouden...

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

Haha. Dan zou ik niet zo'n statement maken hoor. Bovendien zijn er meer testen te vinden die dit uitwijzen.
Heb je dit zelf wel eens onderzocht of loop je ook achter de meute aan?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Als er een ding is wat ik niet doe is het de meute achterna lopen. Godzijdank...

Ik heb meerdere malen met zowel de M8 als de M9 serie mogen werken. Het meetzoeker systeem is iets waar je aan moet wennen en van moet houden. Verder vind ik de bouwkwaliteit van de body's zeer goed en exclusief te noemen. En de objectieven daar kunnen heel veel andere merken nog een puntje aan zuigen.

Dus helaas vind ik je opmerking nogal bekrompen overkomen. Leica levert zeer hoge kwaliteit spullen. En "aardige" foto's maken doet de fotograaf. Een betere fotograaf maakt er schitterende beelden mee. Alleen zijn sommige mensen heel makkelijk in het verwijzen naar reviews waar men spullen vergelijkt als een D3s in hoge ISO, of een 1D MkIV qua FPS. Dan is het opeens niet zo'n leuk ding voor de prijs...

Leica maakt speciaal gereedschap voor imo speciale fotografen, qua bediening, qua formaat niet voor iedereen geschikt, en qua prijs niet voor iedereen weggelegd. Maar om het dan af te doen als een systeem wat wel aardige foto's maakt.... tsja....

www.remcovandesanden.nl
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Poor man's solution: Leica lens op een Oly Pen.

Lens net zo duur en de camera een fractie van de prijs.

Kan natuurlijk op iedere MFT, maar de PEN past kwa design het beste.
Naar boven
BerichtGeplaatst: do apr 26, 2012 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Als je het verschil niet ziet/wil zien tussen een leica of een canon dan ben je het ook niet waard..

Als je nog zoekt.., ik heb een M8 te koop staan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: zo apr 29, 2012 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

patrickhhoff schreef:
Haha. Dan zou ik niet zo'n statement maken hoor. Bovendien zijn er meer testen te vinden die dit uitwijzen.
Heb je dit zelf wel eens onderzocht of loop je ook achter de meute aan?

Ik gebruik zelf al jaren leica M, maar heb ook canon gebruikt (5D's).

Probleem van die tests is dat ze de verkeerde dingen bekijken. Alles wordt opgehangen aan hoge ISO prestaties, AF snelheid, gadget gehalte ect. Dingen waar de leica's inderdaad geen hoogvliegers zijn.

Maar juist in de delen waar ze niet testen blinken ze echt uit.
Wat ikzelf geweldig vind aan de leica's is de kwaliteit die je uit de lage ISO's haalt. In combinatie met goed leica glas geeft het bijna een soort van analoge look, heel subtiel maar vol met karakter.
Bij canon kreeg ik dit totaal niet, ook niet met L primes. De afbeeldingen daar van hebben altijd een soort van plastic look over zich. Beetje gladgestreken en te kleurrijk.

En daarbij komt natuurlijk het rangefinder verhaal. Je ziet geen 2D projectie van de werkelijkheid zoals bij een SLR of TTL camera, maar ziet de 3D werkelijkheid met daarbij een kadering. Vraagt een andere manier van fotograferen.
Hjannsen's opmerking dat een PEN met leica lens een goedkopere leica oplossing is klopt dan ook niet. Dat is gewoon een TTL camera. Het enige altenatief is of een epson RD-1 of een analoge rangefinder. Of een opsteekzoeker gebruiken maar dan kan je natuurlijk niet zien waar de focus ligt.

Makkelijkste vergelijking is met een nissan GTR en een ferrari F40. De GTR is sneller, moderner, heeft veel meer schermpjes en waarschijnlijk ook betere koplampen Smile Maar de F40 geeft een emotie die de GTR nooit kan geven. Ook niet als je hem in het rood besteld. En in bepaalde vlakken verslaat de F40 de GTR nog steeds, ondanks de oude techniek.

@ TS. 2000 voor een M8.2 is erg netjes, 2400 tot 2600 is normaler voor de M8.2.
Weet je zeker dat het om een M8.2 gaat en niet een M8U?

Vergeet vooral niet dat de body slechts het begin is, er komt makkelijk een paar duizend euro bij aan lenzen en andere spulletjes.

De leica's zijn build to last dus als je alles een beetje probeert, bekijkt en wat proeffoto's maakt, en dat er goed uitziet zal er niet zoveel mis zijn.
Dingen als knopjes die niet werken, of een lens die er extreem moeilijk afgaat spreken voor zich.
Wat wel vaak gebeurt is dat de rangefinder opnieuw afgesteld moet worden. Kun je alleen testen met proeffoto's. Afstellen kan altijd en betekend dus niet dat de camera kapot is!
Mocht die flink verkeerd zitten dan kun je bijvoorbeeld met de eigenaar afspreken dat de kosten gesplit worden.
Bij leica afstellen kost iets van 100 of 150 euro en zo'n 3 weken. In NL zitten ook bedrijven die dat doen (will van maanen bijvoorbeeld) maar ik vind het zelf fijn dat leica het doet.

Ander punt is dat je UV/IR filters nodig hebt voor de M8. Kosten 100 euro tot 225 euro (voor de 18mm SE) per stuk. En lenzen wijder dan 35mm moeten gecodeerd zijn. Dit kan goedkoop met een stift, maar dat slijt en werkt niet altijd even goed.
Beter is lenzen te laten coderen, bij leica kost dit inmiddels iets van 270 euro. Was 100 euro maar is flink duurder geworden.

Als je nieuw leica glas koopt is dit trouwens niet aan de orde. Zeiss of VC glas wordt uiteraard niet gecodeerd door leica dus dan zul je ook naar een Will van Maanen moeten.

Weet je al wat voor glas je wilt gaan gebruiken? Op de M8 is de 28 summicron ASPH echt geniaal. Dat is echt mijn bij far meest gebruikte lens. Wordt ook gezien als een van leica's beste lenzen, samen met de 50 lux ASPH en de 90 cron APO.
BerichtGeplaatst: do mei 03, 2012 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

was benadert via marktplaats....
bleek dus een oplichter....
nadat ik een aantal gerichte vragen gesteld had viel ie door de mand...
2000 euro was dus te mooi voor woorden

ben dus nu aan het denken aan een m9...maarje de prijs he..
nu gaan er echter geruchten dat leica met de m10 komt een dezer dagen...
hoop dat de prijs van de m9 dan zal zakken.
wil ook flink investeren in de leica lenzen..
omdat de m9 full frame is lijkt mij 35 mm cron iv of asph een goede keuze.

ervaringen met deze lenzen?
Naar boven
BerichtGeplaatst: do mei 03, 2012 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Vond het al redelijk laag die 2000 euro Smile

Het zijn geruchten over de M10, niet meer niet minder. 10 Mei aanstaande is er een grote presentatie van leica waarbij ze waarschijnlijk iets nieuws gaan onthullen. Vanwege de datum denken de meeste dat het een M10 zal zijn, maar volgens andere geruchten gaat het om een speciale versie van de M9, een black & white only camera die dus alleen in zwart en wit kan fotograferen. Dit komt weer door de brochure die leica voor dit event heeft uitgebracht.
Kortom, niemand weet het.

Verder verwacht ik niet dat de M9 sterk zal dalen in prijs. Net als dat de M8 en M8.2 dat niet deden na de introductie van de M9. Reken dat de M10 (die toch ooit zal verschijnen) nog hoger in prijs zit dan de M9P nu, dus 7000 euro of 7500 euro. Met die prijs is het dus al geen directe concurrent voor de M9 (5500 euro) of M9p (6000 euro) en al helemaal niet voor de huidige tweedehands M9's (rond de 4000 euro).

Wil je een M9 dan zul je dus de komende tijd zeker op zo'n 4000 euro moeten rekenen.

En met lenzen komt daar makkelijk het dubbele bij. De 35 cron ASPH heb ik wel gebruikt maar nooit zelf gehad.
Gewoon erg fijne lens, lekker compact en de 39mm filtermaat past goed bij de meeste andere leica's.

Hij zit voor mij niet op het niveau van de 28 cron, 35 lux of 50 lux, maar doet het desalniettemin gewoon erg goed.

Een mooi altenatief is de 35 summarit. Volgens veel reviews doet die het net iets beter dan de 35 summicron, en dat voor een veel lagere prijs (1300 of 1400).
Ik heb wel de 50 summarit gehad (nu de 50 summicron) en die was erg goed, als de 35 summarit ongeveer gelijk is moet het een geweldige lens zijn.

De 35 cron IV heb ik geen ervaring mee. Wordt gezien als Bokeh king en ze zullen wel een goede reden hebben deze titel te geven. Prijs is volgens mij wel stevig, ook tweedehands.
BerichtGeplaatst: wo mei 23, 2012 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Na jaren lang te hebben gefotografeerd met duur Canon spul heb ik nu sinds anderhalf jaar Leica. Ik kocht constant nieuwe spullen omdat ik steeds het gevoel had iets te missen. Op iedere lens had ik iets aan te merken. De camera fotografeerde en ik vergat bijna wat fotograferen echt was.

Mijn eerste tijd met de M8 was zwaar. Ik was monsters met bizar hoge iso gewend. Ik pakte dus nog vaak de Canon. Naar mate ik handig werd met de Leica liet ik de Canon vaker liggen. Op het gegeven moment kwam het punt dat de Canon de deur uit ging en er een mooie MP voor in de plaats kwam. Dit was een jaar geleden.

Nu kijk ik niet meer naar ander gereedschap. De kwaliteit is top. Maar waar ik helemaal blij mee ben is dat het echte fotograferen voor mij weer is begonnen. Ik fotografeer, de camera is bijzaak. Velen zullen het vreemd vinden maar Leica maakt fotograferen voor mij veel puurder. Zoals Leica zichzelf naar buiten brengt, als een premium product, vind ik zeer terecht.

Wie zijn centjes opzij legt voor de nieuwste Nikon d000xx met iso 12345567 en de beste beeldkwaliteit wens ik daar heel veel succes mee. Ik hoop dat je er plezier van zult hebben.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Camera's Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: