Meld je gratis aan

Master - Slave - Zender - Ontvanger
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 19:50    Onderwerp: Master - Slave - Zender - Ontvanger Reageer met quote

Ik ga starten met extern flitsen en bemerk dat ik een aantal zaken niet snap.
Wie kan mij hier een zo duidelijk mogelijk antwoord op geven?
Wat gebruik ik? 5D Mark III camera met een Canon 420EX en 580EX II flitser.
Mijn vragen:

1. Kan ik 1 van die 2 flitsers puur als zender op mijn Camera gebruiken? Dus, niet als master om te flitsen maar puur als zender zodat de andere flitser als externe flitser gebruikt kan worden. Zoja, kan dat met beiden en hoe stel ik dat in?
2. Wanneer moet ik voor extern flitsen een zender en ontvanger hebben en wanneer alleen een zender. Is bij gebruik van Canon (bv. ST-E2) deze zender genoeg en hoef ik geen ontvanger onder de externe flitser te monteren. Bij third-party merken heb ik een zender & ontvanger nodig?

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Hootie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand?

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 01:15    Onderwerp: Reageer met quote

Lol met z'n attitude ga je niet heel ver komen.

Ga naar een winkel en eis een antwoord.
Bel canon en probeer daar ter plekken een antwoord te krijgen.

Vergeet niet dat we hier vrijwillig onze meningen en adviezen geven en dat de meesten gewoon een leven hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 07:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ga eens googlen of lees de manual eens goed door...

Denk dat de 420 niet als transmitter kan werken en de 580 wel. Maar weet dit niet zeker. Dit zal in de manual staan.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

[Mod]
Als we het dan toch over attitude hebben: de manier waarop TS op z'n ongeduld wordt gewezen mag wel anders. Als men een volgende keer het gevoel heeft dat iemand terecht moet worden gewezen, dan mag dat met iets meer respect, in ieder geval minder primair.

Vergeet niet dat we slechts met teksten bezig zijn en dat die anders overkomen dan gesproken teksten, waarbij je ook op intonatie af kunt gaan. TS wijzen op het feit dat hij wat ongeduldig is kan ook anders. Lukt dat niet, laat het dan a.u.b. aan ons mods over.

@TS: twee uurtjes op een antwoord wachten lijkt wellicht lang, maar allereerst is het hier niet zo heel erg druk en daarnaast is je vraag vrij specifiek. Iets meer geduld is dus op z'n plaats. Als je na 2 dagen nog geen antwoord hebt, zou je een tweede post kunnen plaatsen. Ga er echter vanuit dat er altijd wel iemand een antwoord wil geven als 'ie het weet. Is er geen antwoord, dan is de kans groot dat gewoon niemand het (zeker) weet.

Dank voor de medewerking.
[/Mod]

@TS: Bij Master-Slave connecties kan alleen de 580 als master optreden. Maar of die ook puur en alleen als transmitter kan dienen zonder te flitsen weet ik niet. Volgens mij kan het niet en is daarom de ST-E2 uitgevonden.
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat de mod dan ook lief zijn en minder neerbuigend reageren?
Gaat de mod dan ook daadwerkelijk de mensen aan pakken die regelmatig comments plaatsen die niet gewenst zijn? Very Happy

Gezellige maandag weer!!

Eetsmakelijk ppl.
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,

bij m'n Nikon kan ik de pop-up flitser gebruiken om enkel als zender te fungeren.
Dan gebruik ik een afdekkapje, wat alleen het infrarode licht van de flitser doorlaat (KLIK).

De SG-31R past, na een mod, ook op Canons met (hot-shoe &) een pop-up flitser (KLIK), maar die heeft de 5D MkIII niet.
Misschien kun je zelf iets maken van IR-doorlatend materiaal?

Greetz, Peter
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de reacties.
Dat mijn enthousiasme als ongeduld gezien kan worden realiseer ik me nu....het leek veel en veel langer dan 2 uur. Very Happy
Excuses als mensen dat als vervelend ervaren hebben.

Heeft iemand ervaring met Pixel King of Pixel Knight? Ik weet niet of het Strobisme me echt goed gaat bevallen en dus wil ik niet te veel uitgeven aan een set. Die Pixel setjes zijn niet te duur en hebben ook nog eens de TTL functie.

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Neem een cactus setje, wat het geld betreft val je er geen bult aan en kun je als strobist je bevalt altijd nog overstappen op de duurdere triggers.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1546068/cactus-wireless-flash-versie-5-dubbel.html
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je.
Dan zou ik voor de Triple set willen gaan. Ik vraag me als beginnend flitser wel af of ik de TTL functie niet ga missen?
Als starter denk ik dat het juist heel handig is wanneer de TTL ipv ikzelf zorgt voor de juiste belichting. Hoe zien jullie dat?

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat dit wel mee zal vallen - handmatig heb je zelf de controle over je licht en je ziet met de huidige digitale camera's op je display toch gelijk de resultaten waarna je altijd eventuele aanpassingen kunt doen.
Loop je op evenementen, bruiloften en dergelijke waar je snel moet handelen en vaak maar 1 kans krijgt voor een foto dan is TTL zeker handig maar anders is handmatig ook goed te doen.
Ik heb altijd een TTL flitser gehad maar 'm tot een dikke drie jaar geleden eigenlijk nooit gebruikt omdat ik flitsen maar niets vond. Inmiddels ben ik helemaal strobist freak, heb 5 Nikon TTL flitsers maar doe nog steeds alles handmatig.
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt toch de 580 als master gebruiken en de 420 als slave!? Enige voorwaarde is wel dat ze elkaar moeten kunnen zien, omdat het infrarood betreft. Binnenshuis is dit vaak geen probleem, buitenshuis moeten ze elkaar ongehinderd kunnen zien.
Daarmee kun je al wat spelen, zonder triggers aan te schaffen.
Naar boven
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de reacties.

"Wenn schon denn schon" zeggen onze oosterburen. M.a.w. als ik ervoor ga wil ik graag met beide flitsers off-camera kunnen flitsen. Dus heb ik een setje triggers nodig.

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Nogmaals dank voor de reacties. Deze hebben geholpen in het maken van mijn keuze. Vandaag een triple set Cactus v5 a € 89,- besteld.
Twee redenen:
- het is nog veel te onzeker of ik echt doorga met strobisme en dan vindt ik 300 - 400 euro veel te veel geld voor een TTL set
- off camera flitsen gaat waarschijnlijk toch veelal in de manual stand

Ben erg nieuwsgierig en zal volop gaan experimenteren.

Hootie
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Gefeliciteerd met je aanschaf en suc6 met het beheersen van het licht, heb je het eenmaal onder de knie zul je zien dat je foto's er beter op worden ook die zonder flits.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Flitsers Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: