Meld je gratis aan

Test Fujinon 14mm

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 28, 2015 12:47    Onderwerp: Test Fujinon 14mm Reageer met quote

Test Fujinon XF 14mm f/2.8
Geschreven door Anno Huidekoper

Algemeen
De Fujinon XF 14mm is gebouwd zoals objectieven vroeger gebouwd werden. Dus een scherpstelring en een diafragmaring die beide soepel draaien. De scherpstelring kan je verschuiven van M naar AF en weer terug. Beide ringen zijn handig in gebruik maar verdraaien / verplaatsen gaat soms ongewild. Bijvoorbeeld bij het lenswisselen.

AF
De AF kan je uitzetten door de scherpstelring naar de camera toe te plaatsen. Het scherpstellen gaat op mijn camera, een XE-2, voldoende snel, nauwkeurig en nagenoeg geruisloos. Ook bij weinig licht en/of laag contrast werkt de AF goed.

Lichtafval en vervorming
Werk je in JPEG dan is de lichtafval laag. Werk je in RAW dan zie je bij volle opening een flinke lichtafval. De vervorming is, zeker voor een 14 mm, extreem laag. Zowel in RAW als in JPEG.

Overstraling
Dit objectief heeft opmerkelijk weinig last van overstraling. Zelfs bij recht de zon in fotograferen zijn er geen nevenbeelden zichtbaar. De mate van overstraling is gering.

Scherpte
De centrumscherpte is vanaf volle opening zeer hoog en blijft ook bij f/11 op een hoog niveau. Is het onderwerp in het centrum dan is diafragmeren om een grotere scherpte te krijgen niet nodig. De rand- en hoekscherpte is bij f/2.8 wat minder en het verschil in scherpte tussen hoek en centrum is bij f/5.6 verdwenen. Kortom, een heel bijzonder prestatie in ogenschouw nemend dat het hier om een super groothoek lens gaat.

Conclusie
Alleen indien ik echt full frame nodig heb gebruik ik mijn canon 5DMK3 + 16-35mm II. In andere gevallen gebruik ik liever de 14 mm van Fujinon.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Gebruikersreviews Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: