Meld je gratis aan

'Grain' tijdens filmen met D3100

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2016 21:08    Onderwerp: 'Grain' tijdens filmen met D3100 Reageer met quote

Hallo,

onlangs heb ik een Nikon D3100 aangeschaft. Als produktontwerper wil ik de voorwerpen die ik maak graag filmen voor in mijn portfolio. Nu heb ik niet zo veel verstand van fotografie/filmen met een spiegelreflex.

Mijn probleem is dat ik een hoop 'digitale ruis'/'korrels' (grain) in het beeld heb, terwijl ik zou verwachten dat ik het voorwerp genoeg belicht. Dit is wat ik gebruik:
Camera: Nikon d3100
Lens: Nikkor AF-S 55-200mm (op automatisch)
Instellingen: ISO: 100 - diafragma: F22 - sluitertijd: 1/4 (Ik zou graag het diafragma verder opendoen om wat scherptediepte te krijgen maar dan krijg ik al snel het geflikker van de tl buizen en spiraallamp op film. Ik neem er maar genoegen mee omdat ik liever niet veel geld aan goede verlichting wil uitgeven)
Licht: een Elinchrom BX 500 Ri (500W) en een Falcon Eyes ML70 Spiraallamp (70W -> 350W) die naast de camera staan, vlakbij het te filmen object. Daarnaast gebruik ik 2 TL-balken, boven en voor het object van 18W en 36W.
Ik zit in een redelijk donkere kamer dus er is geen enkel moment van de dag fatsoenlijk licht van buiten.

Iemand tips? Waar die ik het mogelijk fout? Ik ben de hele dag al van alles aan het proberen, en er is al minder ruis dan aan het begin, maar door het voornamelijk stilstaande beeld is het al snel storend.

Alvast bedank,
Jip
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2016 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

ISO omhoog en diafragma groter, zo'n klein gaatje levert alleen maar onscherpte op door diffractie. Onderbelichten is de beste manier om ruis te genereren.
Naar boven
BerichtGeplaatst: za nov 05, 2016 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Met het grotere diafragma krijg ik last van geflikker ivm al de Fluorescentielampen. Moet ik dan toch voor een andere opstelling gaan, met 1000W halogeenlampen zoals deze: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRXecR2NS8kP5-K9rKcM_DpbJX08yyPRUs2OoI-ZUdfjH3zLaBsegbFvfPBSbV8sZFSgEmeq_0&usqp=CAE

Ik heb ze zo niet bij de hand dus kan het niet testen, maar ik zou er goedkoop aan kunnen komen. Of hebben zulke lampen ook nadelen (ik kan de nadelen zo gauw niet vinden via google, maar ik zie ook niemand deze goedkope alternatieve van studio verlichting gebruiken dus wellicht zit er een addertje onder het gras)
Naar boven
BerichtGeplaatst: wo nov 09, 2016 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand die me kan helpen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zoom.nl forum index -> Nikon Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: