Ga naar inhoud

Werd mijn foto gestolen?


Lucis_photo

Aanbevolen berichten

Beste,

een tijdje terug heb ik een model gefotografeerd op TFP basis. Hiervan staat niks op papier. Beide komen mondeling overeen de beelden voor sociale media en portfolio te gebruiken.

Een aantal weken later vraagt het model ons onderstaande:

ModelHi weer met ****** ?,

Ik wou even vragen mijn mama wou een foto van jullie gebruiken voor een cover van een boek die ze heeft geschreven mag dat of niet ?

FotograafKrijgen we daar dan een vermelding in ?

Model: Jup

Fotograaf: Ja met veel plezier dan ?

Ondertussen ligt het boek in de rekken. Wij hebben er uiteraard eentje besteld om vast te stellen dat de naam van de Auteur keurig over onze handtekening werd geplakt
en er in het boek geen enkele specifieke vermelding is naar ons ( met uitzondering van het gekende ''dank aan iedereen die hieraan meewerkte'' zinnetje).

Nu ben ik langs de ene kant wel vereerd om mijn werk op de cover van een boek terug te vinden maar ik voel mij ook een beetje gepakt. 
De oorspronkelijke shoot was helemaal gratis maar de resultaten worden naar mijn mening gebruikt voor winstbejag. 

Graag jullie mening/feedback.

spacer.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben bang dat je enigszins aan het kortste eind gaat trekken in deze. Niks op papier is altijd lastig. 

Voor mij persoonlijk nog een reden om niet tfp te schieten. (jonge) meiden/mensen die graag om van alles op de foto willen maar vervolgens wel wensen en eisen aan de foto's gaan stellen. 

Bizar dat er niet eens een exemplaar aan wordt geboden en dat je die zelf moest bestellen. 

Ik zou er een geleerde les uit trekken en doorgaan. helaas.  (denk ik allemaal als leek)

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben misschien te veel jurist, maar leg altijd alles wat je afspreekt vast op papier. Negen van de tien keer is het niet niet nodig, maar die ene keer dat het wel nodig is ben je in de aap gelogeerd als niet vast ligt. Is een beetje als met statuten van verenigingen. Die heb je nooit nodig en daar wil je niets mee te maken hebben, totr er stront aan de knikker is. En dan baal je dat je er nooit eerder aandacht aan gaf.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de vraag 'werd mijn foto gestolen' zou ik nee antwoorden, maar je zou zeker nog wel even terug kunnen komen op die (ontbrekende) naamsvermelding, al is het maar om duidelijk te maken dat je het er zo eigenlijk niet mee eens bent. Juridisch valt er niet veel meer aan te doen, maar misschien kun je er alsnog iets van een vergoeding uit praten (al is het maar vergoeding voor het door jezelf aangeschafte exemplaar ...) En volgende x toch maar even een kort contractje opstellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...