Ga naar inhoud

Foto's inladen in LRC


jos1953

Aanbevolen berichten

Beste Fotovrienden,

Mijn laptop volledig leeg gemaakt en alles terug erop gezet en nu zijn we bezig met de foto's in te laden in LRC.

Inladen is geen probleem maar een juiste structuur opbouwen in mijn overzicht wil me niet lukken.

Hoe moet ik dit precies aanpakken om een eenvoudig overzicht te krijgen ? Waar kunnen we ergens een duidelijke begrijpbare uitleg vinden voor een LRC leek.

Weet iemand raad en zijn er nog collega's die met hetzelfde probleem zitten.

Alvast een dikke merci voor de hulp.

Groetjes,

jos 1953

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik het goed begrijp heb je een lege lightroom en begin je met foto's importeren??

Ik doe altijd dezelfde mappenstructuur aan te houden en op te bouwen als hoe ze op mn computer of dropbox staan. Dropbox is feitelijk ook een map op mn computer, ik verwijs lightroom dus ook naar de foto's in mn dropbox. 

Eenmaal alles ingeladen in lightroom zul je ze wel in mappen of verzamelingen moeten plaatsen om t overzichtelijk te houden. Vervolgens kun je er nog tags en zoekfuncties aan toevoegen, maar daar ben ik niet in thuis. 

Je zult dit volgens mij allemaal handmatig moeten doen. Lr is niks anders dan een programma dat werkt met verwijzingen naar de raw bestanden op je computer. 

 

Is dit wat je bedoelt? 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan natuurlijk zijn dat ik het niet goed begrijp maar bij mij werkt het als volgt:

Ik heb al mijn foto's op een externe harde schijf staan, en natuurlijk een back-up daarvan in de cloud (beide met de zelfde mappenstructuur)

Ook ik heb mijn computer wel eens een keer moeten opschonen, en zodoende ook LRC opnieuw moeten installeren. wanneer ik dan LRC voor het eerst opstart vraagt LRC welke Lightroom Cattalog.lcat het programma moet gebruiken, wanneer ik dan de laatst gebruikte Cattalog aan vink open LRC weer precies zo als van ouds. Wanneer ik geen cataloog aan vink open LRC een nieuwe cataloog.lrcat, welke dan natuurlijk helemaal leeg is.

Hierbij is het natuurlijk heel belangrijk de lrcat wel elke keer te back-uppen en die back-up ook elders op te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's die al in een voor jou bekende mappenstructuur staan kun je op dezelfde manier in LR importeren door de "hoogste map" te selecteren in de rechter kolom in LR
Als die map (b.v. afbeeldingen) er niet staat moet je die eerst toevoegen met het +je in de kolom "folder" (of mappen). Daarna kies je "add folder" (of map toevoegen)
Dan kun je de in de verkenner de betreffen de map kiezen. Alle foto's in de map en de submappen worden dan zichtbaar en kun je met "import" toevoegen aan de LR catalogus.

De structuur van de mappen wordt gelijk in LR overgenomen. Mocht je de mappen of bestanden willen verplaatsen dan kun je dat het beste in LR doen (dus niet meer in de verkenner). LR veranderd het dan ook in de verkenner. Als je het in de verkenner zou veranderen weet LR niet meer waar de betreffende foto of map staat.  

 

 

aangepast door renewolf_zoom
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...