Ga naar inhoud

Met één flitser twee dingen verschillend belichten?


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Op de website staat sinds paar dagen artikel  reportageflitser voor beginners.

Daarin komt de volgende m.i. bijzondere passage voor:
[quote]Alleen in de M-stand heb je de volledige controle over het gebruik van de flitser en kun je de voorgrond en de achtergrond onafhankelijk van elkaar beïnvloeden.[unquote] 

Het laatste deel van die zin begrijp ik niet, maar wellicht kan ik weer iets leren. Het lijkt mij per definitie bijna onmogelijk met één flitser twee delen van je onderwerp onafhankelijk van elkaar verschillend te belichten. Ook in de M-stand zul je als fotograaf moeten kiezen welk deel van de foto je met je flitser uit wil lichten, toch?  
Uitzondering: ik had in een grijs verleden een philips 36, die had behalve de fvlitskop waarmee je indirect kon flitsen ook  nog een invulflitsertje op de voorzijde. Maar goed, dat waren feitelijk twee flitsers in één

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er bedoelt wordt is dat je met de sluitertijd de belichting van de achtergrond kan bepalen. Als je de sluitertijd verandert verandert de belichting van het onderwerp namelijk niet. Die wordt bepaalt door de flits. Zo kan je bepalen of je een donkere achtergrond wil of toch een lichtere door meer omgevingslicht mee te pakken d.m.v. van een langere sluitertijd.

  • Like 3

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Lenjan zei:

Wat er bedoelt wordt is dat je met de sluitertijd de belichting van de achtergrond kan bepalen. Als je de sluitertijd verandert verandert de belichting van het onderwerp namelijk niet. Die wordt bepaalt door de flits. Zo kan je bepalen of je een donkere achtergrond wil of toch een lichtere door meer omgevingslicht mee te pakken d.m.v. van een langere sluitertijd.

Niet alleen de sluitertijd, ook ISO en Diafragma zijn bij flitsfotografie bepalend voor hoe licht of donker de achtergrond wordt, voor de achtergrond geld de 'normale' belichtingsdriehoek, belichting van het onderwerp wordt bepaald door de flits

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Niet alleen de sluitertijd, ook ISO en Diafragma zijn bij flitsfotografie bepalend voor hoe licht of donker de achtergrond wordt, voor de achtergrond geld de 'normale' belichtingsdriehoek, belichting van het onderwerp wordt bepaald door de flits

Klopt, maar als je het het diafragma verandert zal je ook de kracht van de flitser moeten bijstellen om dezelfde belichting te houden op het onderwerp.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Lenjan zei:

Klopt, maar als je het het diafragma verandert zal je ook de kracht van de flitser moeten bijstellen om dezelfde belichting te houden op het onderwerp.

Klopt ook, mij is daarom geleerd eerst bepalen hoe je de achtergrond wilt hebben en dan de flits voor het onderwerp instellen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Ik flits zelden, behalve in geval van nood. Begrijp in ieder geval dat genoemd artikel wel wat uitgebreider had gemogen?

Ik zie het artikel zo ff vlug niet staan, maar meestal zijn dat soort artikelen een hapje uit een uitgebreidere cursus in zoomacademy. Ik heb bij het CVO (volwassenenonderwijs) een meerdaagse masterclass flits gevolgd dus geloof maar niet dat je met het lezen van 1 artikeltje alle ins en outs van flitsen weet, het is best taaie stof ook, maar als je het hoe en wat eenmaal weet dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Ik deed vroeger ook enkel flitsen als nood, nu ga ik bewust voor flits (of niet), het flitsen voor nood had ook eigenlijk nooit echt het effect wat ik voor ogen had ...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...