Ga naar inhoud

Foto's omgezet in LightRoom


ko3ntje

Aanbevolen berichten

Hi allen,

nog eens een vraagje van mij. Ik doe te weinig met zwart wit foto's dus misschien is het voor jullie bekend?

maar heb nu een serie op verzoek in ZW moeten maken, en wil ik hem inladen in LR, en dan zie ik ze allemaal omspringen naar kleur??
gebeurd vanzelf?

ik kan ze natuurlijk bewerken als ZW en zo herstellen maar dit viel me wel even op.

waarom moet ik als ik RAW foto's inlaad in LR toch beginnen met bewerken in kleur.

 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote uit een Zoom Academy van drie jaar geleden:
Fotografeer je in raw, dan mag je de camera gerust in de zwart-witstand zetten. Het raw-bestand bevat dan nog steeds alle kleureninformatie die je straks nodig hebt, ook al zie je op het camerascherm alles nu in zwart-wit.

Oftewel: raw is altijd kleur, ongeacht de instellingen van je camera

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe dit vaak. ik schiet veel met mn scherm inderdaad op monochroom. dat geeft mij inderdaad een idee hoe het er uit zou komen te zien. niks meer dan dat. In lightroom wordt inderdaad het kleurenprofiel ingeladen. immers, gewoon een raw bestand, net zo min als dat lightroom al gelijk je lenscorrectie mee pakt. 

 

  • Like 1

Be the writer of your own story

My linktree

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ko3ntje "importeren volg ik even niet helemaal"

In de ontwikkel module
-> menu bewerken
-> voorkeuren
-> tab voorinstellingen
-> Standaardinstellingen Raw
--> default is Adobe standaard
daar kan je kiezen camera instellingen en voorinstellingen

maar dat is een keuze die je dan maakt voor al je imports in LR (deze laat je beter staan op de default)

Je kan bij importeren bij "Toepassen tijdens importeren" kiezen:
--> ontwikkelinstellingen, daar heb je dan dezelfde keuze mogelijkheden als bij "voorkeursinstellingen"

Mijn ervaring is echter dat je vanuit kleur naar zwart/wit en de kleur kanaal mogelijkheden zelf kunt bepalen hoe een bepaalde kleur naar een grijstint wordt omgezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb importeren niet genoemd.? Nu volg ik het even niet meer haha 

Maar als de antwoorden hierboven al kloppen dan valt er weinig aan in te stellen zoals jij nu aangeeft.

Want dan kan het dus gewoonweg niet en krijg je de RAWS altijd meteen in kleur zoals ik het nu lees 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

"maar heb nu een serie op verzoek in ZW moeten maken, en wil ik hem inladen in LR, en dan zie ik ze allemaal omspringen naar kleur??
gebeurd vanzelf?"

Ja, tenzij je
- bij het importeren dus kiest om iets anders te doen dan de default. Ook al importeer je met een bepaald ontwikkelinstellingen kan je altijd terug naar de default.
- of je voorkeursinstellingen anders bepalen dan de door adobe LR default waarden

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik volgens mij mis in de antwoorden, is dat als je in LR aangeeft dat je jpeg en raw apart wil zien, je dat in de instellingen aan kan geven, dan zie je na het imponeren zowel je zw/w jpeg als je Raw in kleur. Dan kan je heel makkelijk vergelijken. ik doe niet anders, vind het zelf ideaal om snel te kunnen zien waar mijn voorkeur naar uit gaat.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...