Ga naar inhoud

Deels Opgelost: Compleet overbelicht Canon 600D


Kappa222

Aanbevolen berichten

Beste allen

Ik maak videos met een Canon 600D en een 18-50 kitlens in de buitenruimte met alleen natuurlijk licht. Ik heb opgemerkt dat soms het beeld helemaal overbelicht terwijl er helemaal niet zoveel licht in de lens komt. Wat ik op de scherm zie is dan bijna helemaal wit, compleet overbelicht met nauwelijks beeld te zien. Maar wat nog gekker is, als ik nog niet op het record-knopje heb gedrukt en in plaats daarvan de foto shutter-knop half ingedrukt hou, waardoor de camera gaat focussen in de videostand, dan wordt het beeld plotsklaps compleet normaal. Dan zie ik alles op het scherm zoals je het zou verwachten. Laat ik de shutter-knop los, dan schiet het beeld weer compleet wit. Ik heb nog niet geprobeerd om te recorden met de shutter-knop half ingedrukt, ik weet niet of dat werkt. Maar er klopt hier duidelijk iets niet. 

Dit probleem heb ik tot nu toe twee keer meegemaakt. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Wat gaat hier fout? 

aangepast door Kappa222
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ben totaal niet thuis in videos maken, maar kan het te maken met hoe de lichtmeting ingesteld is? (spot, gewogen gemiddeld of volledig? )

maar, wanneer je focust, en het beeld is dan normaal, is dat dan in je resultaat niet het geval? 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedankt voor de reacties, hier een voorlopige antwoord en een filmpje om het probleem te laten zien. 

Op 18-3-2023 om 13:55, vBartheld zei:

Welke instellingen heb je gebruikt, wanneer dit gebeurt? Diafragma, sluitertijd etc?

Iso was 100, sluitertijd was 50 (2x fps) en diafragma is 5.6 (lager gaat lens niet)

Op 23-3-2023 om 23:18, Bladehans60 zei:

Kijk ook in het menu van specifieke instellingen (Fn) 

Of dit youtube fimpje: 

 

Ik ben er niet aan toegekomen om haar advies uit te proberen, ik ga er nog achteraan

Op 7-4-2023 om 12:11, darka zei:

ben totaal niet thuis in videos maken, maar kan het te maken met hoe de lichtmeting ingesteld is? (spot, gewogen gemiddeld of volledig? )

maar, wanneer je focust, en het beeld is dan normaal, is dat dan in je resultaat niet het geval? 

Ik weet helaas niks over de lichtmeting, ik heb geen meetmateriaal voor het licht. In mijn resultaat is het dus wel het geval dat alles normaal is zodra ik focus maar zodra het focussen klaar is schiet het beeld weer naar overbelicht. Het blijft dus niet normaal. 

Nog bijgevoegd de voorbeelden die ik heb gemaakt, ik ga zelf dus nog kijken of ik iets aan de instellingen kan doen om dit probleem aan te pakken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kappa222 wijzigde de titel naar Deels Opgelost: Compleet overbelicht Canon 600D
Op 23-3-2023 om 23:18, Bladehans60 zei:

Kijk ook in het menu van specifieke instellingen (Fn) 

Of dit youtube fimpje: 

 

Ik heb de exposure kunnen aanpassen door in de videofunctie naar het menu te gaan en de exposure naar automatisch te brengen, in plaats van manual. Dit heeft het probleem deels opgelost. Daarmee bedoel ik dat het overbelichte in mijn video helemaal weg is. Dus bedankt Bladehans60 voor het youtube-video. Het is nog wel onduidelijk voor mij hoe ik goed beeld krijg in manual mode. Vandaar dus dat het probleem deels is opgelost, maar ik ga weer aan de slag met filmen. 

aangepast door Kappa222
verheldering
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...