Ga naar inhoud

Lightroom op MacBook Pro met een 2e 4K-beeldscherm


Trudoll

Aanbevolen berichten

Sinds kort werk ik met Lightroom op een MacBook Pro (met M1 chip). Daarnaast gebruik ik een 4K-beeldscherm, die als hoofdbeeldscherm voor mijn bewerkingen in Lightroom fungeert en het beeldscherm van mijn MacBook als tweede scherm om het resultaat van de ontwikkelingen van mijn bewerkte foto te bekijken.
Echter zitten er verschillen in de kleurweergave van de desbetreffende foto op het beeldscherm van mijn MacBook en het 4K-beeldscherm.
Na veel zoeken kwam ik erachter dat, zodra in de instellingen van de beeldschermen de tekstweergave op het 4K-beeldscherm op ‘groter’ wordt gezet, de resolutie wordt verlaagd. Dus mijn 4K-beeldscherm heeft dan niet meer de resolutie van 3840 x 2160.
Zodra ik dan de instelling op het 4K-beeldscherm weer terugzet op de volledige 4K resolutie, zijn de letters in Lightroom haast niet te lezen. Lightroom biedt helaas bij de instellingen onder ‘interface’ om daar de letters op ‘groot’ te zetten ook geen soelaas. Het verschil tussen klein en groot is zelfs nihil.
Er schijnen wel meer problemen te zijn om een tweede beeldscherm te koppelen aan een Apple MacBook, zoals bijv. dat het tweede beeldscherm zelfs niet wordt ‘gezien’ door de MacBook. Navraag bij een ‘Amac’-winkel gaf als antwoord, dat als je inderdaad de weergave op het 4K-beeldscherm aanpast - van bijv. tekst -, de resolutie wordt verminderd en dat is niet anders bij gebruik van het Apple beeldscherm, dat bij een Mac Mini kan worden gebruikt.
Nu kom ik eigenlijk pas met mijn vraag: zijn er meer mensen die met een soortgelijke configuratie met Lightroom werken en tegen hetzelfde probleem aanlopen?
Hoe heeft men dit opgelost?
Ik ben benieuwd.

Trudoll

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...