Ga naar inhoud

Hoe sla jij je foto's op (en dan bedoel ik niet een back up sequence)


evdm1959

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

ik zou graag eens met jullie van gedachten willen wisselen over de manier waarop jullie je foto's opslaan? Het blijft bij mij een uitdaging om een goede manier te vinden.

Stel: de volgende casus:

- een foto in Frankrijk
- opname datum stel 1-1-2022
- 2 personen erop stel: persoon A en persoon B
- Onderwerp: een landschap en een molen
- foto in RAW en in JPG

Hoe slaan jullie deze foto op en wel zo dat je de foto altijd terug kan vinden?

Mijn dilemma's zijn:
- een mapje Frankrijk met daarin submappen RAW en JPG
- een mapje Persoon A en Persoon B
- een mapje met een datum
- een mapje : "Molens"
- een mapje: "landschappen"

Ik zoek naar een meest praktische manier voor opslag.

- met de JPG's doe ik eigenlijk niets, hooguit voor snel delen via mail of soc med
- als ik foto's moet bewerken zijn dat altijd de RAW's
- ik gebruik Adobe LR Classic en LR Cc
- LR Cc catalogiseert de foto's wel mooi, maar om mijn RAW's in de Adobe Cloud te zetten vraagt veel cloudruimte
- daarnaast slaat LR Cc de foto's standaard op in een map met de datum waarop de foto gemaakt is, maar een specifieke foto is na x-aantal maanden natuurlijk op die manier nooit meer terug te vinden.

Al met al een leuk onderwerp om in dit café een over van gedachte te wisselen dacht ik.

Groet

Edwin

aangepast door evdm1959
Was niet compleet
  • Like 1
Please visit my Adobe Portfolio
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb daar ook een tijdje mee zitten worstelen. Wat voor mij nu de manier is geworden:

Allereerst begin ik met een map van dat desbetreffende jaar. In die map zou dan een map komen met als titel 'Vakantie Frankrijk'. En daar komen de bestanden in.

Nu heb ik mijn JPG-foto's op een externe harde schrijf staan, dus daar werkt het op dezelfde manier. Maar dus geen extra mapje met RAW / JPG. 
Ik werk met Lightroom. Daarin heb ik trefwoorden gehangen aan de foto's. Zo kan een foto dus de trefwoorden: 'Frankrijk, vakantie, Persoon A, Persoon B, molen' bevatten. Wanneer ik dus op zoek ben naar foto's van die leuke vakantie, kan ik die gewoon gemakkelijk vinden door de juiste jaartal/map te selecteren. Ben ik echt gericht op zoek naar die foto waar persoon A bij de molen staat, kun je zoeken in Lightroom naar de trefwoorden persoon A en molen.

 

Werkt voor mij ? 

Heb je hier iets aan?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak alleen foto's met RAW. Na bewerken exporteer ik ze met label en al naar 1 map.

Vervolgens, wanneer deze map vol begint te lopen, open ik de catalogus waarin al mijn jpgs staan en synchroniseer ik de map. Vervolgens is het door de labels heel makkelijk om in Lightroom mappen te maken in mijn HDD en de foto's te verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Niet om reclame te maken voor het artikel van een vriend van me maar hierbij een voorbeeld voor het beheren van je foto's, ik heb er zelf wel een en ander uit gehaald wat voor mij fijn werkt. (zegt natuurlijk niks he ? )

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen, of niet natuurlijk.

 

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bridge is zeker handig maar mijn ervaring is dat het inlezen van een groot aantal RAW’s erg langzaam gaat, terwijl ik naar mijn bescheiden mening toch goede hardware heb. Mac mini M1 Apple Silicon processor, januari 2021 en macbook air ook AppleSilicon M1, maart 2021 met alle recente Ios updates. Wat is jullie ervaring met het inlezen van grote aantallen RAW’s?

Please visit my Adobe Portfolio
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mapjes met een trefwoord (uit jou voorbeeld dus bv 'Frankrijk') en dan het jaartal erachter. Nu ga ik nogal redelijk vaak hier het natuurgebied in dus dan wordt het 'Hageven 2022' en dan de maand er bij. Ik maak geen onderscheid RAW jpeg, staan beiden in dezelfde map, als ik alleen jpegs wil selecteren dan zet ik de volgorde van de map op bestandstype en dan staan ze ook netjes bij elkaar. Alleen moet ik nog wel eens in de mogelijkheden van bridge of LR duiken want labels aan sommige foto's zou best wel eens handig kunnen zijn ...

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...