Ga naar inhoud

Fotograferen mensen in de openbare ruimte.


EagleWingsFotografie

Aanbevolen berichten

Bron: Is het toegestaan om in het openbaar te filmen en fotograferen? - CKH Advocaten (ckh-advocaten.nl)

Quote: In het algemeen geldt dat filmen en fotograferen op de openbare weg en in de openbare ruimte mag, omdat dat valt onder de zogeheten ‘vrijheid van informatiegaring’, beter bekend als de vrijheid van meningsuiting. 

Het komt er op neer dat je je in het openbaar maar beter niet kan misdragen, want je staat zo in een filmpje op het internet.

vanderboom@ckh-advocaten.nl

Unquote.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Artikel van derooij geeft mooi aan wat wel en niet mag enige wat ik nog mis in dit verhaal is dat een fotograaf zich ook nog kan beroepen op 'artistieke vrijheid' dat is natuurlijk zo mogelijk een nog vager gebied, en het is maar de vraag of je daarmee wegkomt als iemand bezwaar maakt op een beeld wat je gemaakt hebt ...

https://www.derooijfotografie.nl/straatfotografie-wat-mag-wel-en-wat-niet/

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik fotografeer al jaren bij diverse (sport) evenementen / concerten / festivals. Ook het publiek dat daarbij aanwezig is. Heb in al die jaren geloof ik 3 of 4 keer een verzoek gehad een foto te verwijderen. Doe daar dan ook nooit moeilijk over. Ook al staat vaak op de site van het festival / poppodium dat er gefotografeert wordt.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Lenjan zei:

Ik fotografeer al jaren bij diverse (sport) evenementen / concerten / festivals. Ook het publiek dat daarbij aanwezig is. Heb in al die jaren geloof ik 3 of 4 keer een verzoek gehad een foto te verwijderen. Doe daar dan ook nooit moeilijk over. Ook al staat vaak op de site van het festival / poppodium dat er gefotografeert wordt.

De invoering van het AVG in 2018 heeft voor onduidelijkheid gezorgd over wat nu wel of niet mag, uiteraard wis je een foto als iemand daar om vraagt, daar zal geen enkele fotograaf moeilijk over doen lijkt me. En de meeste mensen maken er ook geen probleem van als je foto's neemt, ik weet nog dat er heel ludiek bij een festival stickers werden uitgedeeld om op je gezicht te plakken als je niet op de foto wilde, daarvan waren er een uur later 0 op gezichten te bekennen. Het is alleen dat de AVG geen rekening gehouden heeft met zoiets als bv straatfotografie en evenementen en daarmee hun regels wat erg star opgezet hebben waardoor het allemaal erg onduidelijk is geworden. Overigens ben ik een tijdje geleden nog met een fotograaf op pad geweest die mensen op straat gewoon pontificaal, recht van voren, zonder gene fotografeerde, en werkelijk niemand die er een probleem van maakte dus misschien moeten wij fotografen er ook gewoon niet te moeilijk over doen

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de AVG is een onding. Als je die naar de letter neemt moet je als onderwijzer bij schoolfeestjes alle mobieltjes in beslag nemen, want stel je voor dat een kind een foto van klasgenootjes op insta of tiktok zet...

Zelf ga ik er vanuit dat op straat alles mag, zo lang het niet een echt portret wordt. En dan nog mag het eigenlijk wel, alleen kan een geportretteerde zich dan tegen publicatie verzetten.

aangepast door PeterKosterHT
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het punt op straat mag in principe ook nog altijd best veel als je het zo bekijkt. en ja je hebt grenzen. maar die mag je zeker houden anders is het einde zoek in mijn ogen ?    

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op straat heb je altijd te maken met vrijheid van nieuwsgaring en artistieke vrijheid. Mocht iemand daar problemen mee hebben, dan gaat een rechter afwegen: heeft de gefotografeerde er een gerechtvaardigd belang bij dat publicatie in de weg staat?

Die afweging kun je met een beetje gezond verstand overigens zelf ook wel maken. Gewoon een foto van mensen in een drukke winkelstraat zal doorgaans geen probleem opleveren. Fotografeer je daarentegen op een verlaten bospad een naturist, die zich onbespied waant, dan kun je je voorstellen dat die niet blij is met publicatie. Daar zal een rechter snel in meegaan. Of je kiekt iemand dei een misdrijf pleegt, maar gelijk door de politie opgepakt wordt. Zo iemand heeft er belang bij dat die ene domme daad in die opwelling hem niet ten eeuwigen dage nagedragen wordt doordat de foto op Zoom of Insta staat.
Dan nog mag je foto op zich best maken. Het probleem zit in de publicatie.  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als aanvulling op bovenstaande; Ik ben een tijdje als vrijwilliger actief geweest in het Takkenhutten bouwen. Dit werd, in de zomervakantie (3 weken) door een buurtvereniging georganiseerd voor kinderen van 4 tot 12. Meest van deze kinderen kwamen uit armere gezinnen of één ouder gezinnen. Ik nam daar foto's maar moest een verklaring ondertekenen dat de foto's niet op Internet of sociale media gepubliceerd werden. 

Er was namelijk een risico dat ex- echtgenoten hun kind, die bij hem/haar weggehaald was, op Internet tegenkwamen en dat ze daardoor risico liepen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...