Ga naar inhoud

Keuze hulp tss Canon en Nikon


PeterDM1965

Aanbevolen berichten

Ben op zoek naar een nieuwe Bridge camera. Ik twijfel nog tussen een Canon SX70 en een Nikon Coolpix P950. Met het vorige model van Canon SX60 heb ik al een redelijk positieve ervaring.
Van Nikon ken ik niets. Nooit gebruikt of resultaten van gezien. Heeft er toevallig iemand ervaring met deze Nikon Coolpix P950?. Ik zou graag eens foto's zien op beeldschermgrootte op mijn laptop. Vogels op enige afstand of insecten en bloemen in macro?


Een van mijn vorige toestel was dus een Canon maar deze is stuk gegaan door een geblokkeerde lens. Toen eigenlijk onbezonnen een Panasonic gekocht (PZ82) die ik nog gebruik maar allerminst tevreden over. De foto's laten bij zoom of macro te veel korrel zien (onscherp uitzicht), zeker op beeldschermgrootte.


Wie kan me een beetje verder helpen bij mijn keuze? Kan ik een paar foto's te zien krijgen? Mag eventueel in privé.


Alvast bedankt als iemand de moeite wil nemen!!! good.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wedervraag: waarom beperk je je tot die twee camera's? Er zijn meer goede opties, waaronder ook bridgecamera's met een iets grotere sensor dan deze twee. Bij minder licht ga je dat verschil merken.

Als ik naar de specs van jouw voorkeursmodellen kijk, verwacht ik geen heel grote verschillen. Ze kunnen allebei in raw schieten (Nikon heeft meen ik ook superzoomcamera's die dat niet kunnen. De Nikon heeft meer telebereik, de Canon compenseert dat een beetje door een hogere resolutie zodat je evt iets kunt croppen. Al vraag ik me bij beiden af hoe realistisch dat enorme zoombereik is: je hebt wel een heel vaste hand nodig om in de uiterste telestand zonder statief scherpe foto's te maken (al ken ik genoeg mensen die het er om gaat dat ze dat ene bijzondere vogeltje hebben, en dat ie dan wat minder scherp is, boeit ze niet. Tja, als zijn  daar gelukkig mee zijn, wie ben ik daar kritiek op te hebben).

Maar ach, Nikon en Canon maken allebei goede camera's, dus op zich denk ik dat je met geen van beide een miskoop doet

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...