Ga naar inhoud

Laptop voor fotobewerking


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Vanavond nieuwe laptop besteld. Toch goed dat ik eerst even naar een echte winkel ging (waar ik overigens uiteindelijk ook besteld heb), want er zaten toch paar addertjes onder het gras. Ter lering ende vermaak:

- ik vond een enkele ssd van 512 gb wel zat, dacht de harde schijf voor data opslag uit mijn oude laptop over te kunnen zetten, maar daar is in de jongste generatie laptops geen ruimte meer voor. Verkoper opperde nog wel ssd, maar had ten onrechte geen antwoord op mijn vooroordeel dat extra ssd wel heel veel duurder is dan een harde schijf-. Blijkt dat ik voor dik  8 tientjes een ssd van 2tb bij kan plaatsen. En die levert verkoper zelf...

- Voor fotobewerking kom je meestal uit bij gaming laptops. Dat zij zo, maar er zijn twee dingen die anders zijn

-- Gaming laptops worden soms gebouwd met een extreem hoge refresh rate van het scherm. Ongetwijfeld geweldig als je een game speelt, maar je foto wordt niet beter van een refresh rate van 250 per seconde

-- Gaat maar om een paar tientjes, maar toch: de meeste laptops in deze categorie worden tegenwoordig zonder kaartlezer geleverd. Snap dat dat voor een gamer niet interessant is, maar voor fotobewerkers juist wel. En mijn klompengevoel suggereert dat een interne kaartlezer altijd sneller zou moeten zijn dan een externe...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn nieuwe laptop heb ik kaartlezer niet eens als criteria aangeduid, ik heb ook nog een camera met CF kaartjes (hoewel ik die zelden nog gebruik, maar toch) en ik vond het aantal usb poortjes ook al wat weinig dus gewoon een hubje gekocht met cardreader dus ik kan nu allerlei soorten kaartjes inlezen en heb nog wat extra usb indien nodig. Het geheugen van de laptop vond ik enkel het werkgeheugen interessant want voor opslag heb ik een losse ssd van 1TB bijgekocht aangezien ik mijn fotos toch op mijn vaste pc opsla en van daaruit back-up is dat makkelijker met overzetten ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wat is een goede cardreader? Veel mogelijkheden en prijzen variërend van 14,95 tot 150 euro.

Net een nieuwe desktop computer gekocht dus het is handig om een usb hub op mijn bureau te plaatsen voor een cardreader en externe opslag enz. Kan dit allemaal via de hub? Welke hub?

graag ervaring, tips en advies.

alvast bedankt

aangepast door Andretty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...