Ga naar inhoud

Vraag van de fotograaf...


SCV1564

Aanbevolen berichten

Bij een aantal van mijn opnames heb ik ... "Vraag van de fotograaf" ingevuld, maar hoe ontvang je daar een reactie op?
Stellen jullie wel eens een vraag bij je foto? 
 
Bij deze foto van gister ...  Ik ben blij met het resultaat, maar is er iemand die nog een suggestie heeft wat anders zou kunnen?
In PS heb ik het model uitgesneden en een nieuwe complimentaire achtergrond gegeven.
 
 

Blog 16 23 - 2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel een enkele keer een vraag bij een foto die ik op zoom.nl zet, tot nu toe nog nooit reactie op gehad. In zijn  algemeenheid vind ik de reacties op zoom, voor zo ver ze er komen, vaak wel wat erg lief. Niet dat we elkaar op de traditionele fotoclubmanier moeten gaan afbranden, maar een beetje meer constructief meedenken met anderen zou wat mij betreft welkom zijn.

Wat deze foto betreft: die randen storen mij niet. Het lijkt me zelfs vrij logisch dat je in deze setting een vrij harde overgang naar de achtergrond hebt. Ik zou wel graag wat meer doortekening in het donkere van de ogen zien, en wellicht iets meer scherptediepte zodat ook de lippen echt scherp worden. Ik vermoed dat de blik van het model dan echt gaat spreken. Maar de enige manier om daar achter te komen is uitproberen, desnoods in de nabewerking.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-2-2022 om 13:10, Lenjan zei:

Hier en daar lijken de randen van de uitsnede wat scherp. Bovenkant muts bv. Daar zou je nog even met blur tool bij langs kunnen gaan.

Dank je wel voor je advies, ik ga er nog eens scherp naar kijken en uitproberen of dit het beeld verbeterd. ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-2-2022 om 00:09, PeterKosterHT zei:

Ik stel een enkele keer een vraag bij een foto die ik op zoom.nl zet, tot nu toe nog nooit reactie op gehad. In zijn  algemeenheid vind ik de reacties op zoom, voor zo ver ze er komen, vaak wel wat erg lief. Niet dat we elkaar op de traditionele fotoclubmanier moeten gaan afbranden, maar een beetje meer constructief meedenken met anderen zou wat mij betreft welkom zijn.

Wat deze foto betreft: die randen storen mij niet. Het lijkt me zelfs vrij logisch dat je in deze setting een vrij harde overgang naar de achtergrond hebt. Ik zou wel graag wat meer doortekening in het donkere van de ogen zien, en wellicht iets meer scherptediepte zodat ook de lippen echt scherp worden. Ik vermoed dat de blik van het model dan echt gaat spreken. Maar de enige manier om daar achter te komen is uitproberen, desnoods in de nabewerking.

Dank Peter, fijn dat je een duidelijk en helder antwoord geeft en ben het met je eens dat het constructief mag zijn.

Ik ben blij met je commentaar en ga het zeker kijken of ik hiermee een verbetering kan behalen. Dit is één van mijn eerste foto bewerkingen en ik zit dus nog echt in de leerfase... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt ik dan op zoom als zeer irritant ervaren ? want ik wil nog wel eens mijn mening in een commentaar achterlaten. Ik let niet zo zeer op of er naar gevraagd wordt, maar als je horizon scheef staan dan kan ik het niet laten dat te melden en ik hoop eerlijk gezegd ook dat anderen op mijn foto's verbeterpuntjes aangeven. Ik merk wel (en maak me er zelf ook schuldig aan ...) dat veel opmerkingen vooral mooi en prachtig zijn.

Voor deze foto vind ik de ogen te donker en de krul rechts boven de schouder lijkt niet helemaal lekker uitgesneden verder een mooie plaat

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stefanie, thanks. Zal kijken hoe ik de ogen wat lichter kan maken, het haar is heel lastig. Het is één van mijn eerste probeersels en dan vind ik hem best goed gelukt ?. Wat betreft commentaar, ik deel je mening over een scheve horizon. Alleen vind ik het lastig om op een goede manier de opbouwende kritiek te geven. Merk bij mijzelf toch dat kritiek soms harder aankomt dan bedoeld en ik soms in een vedediging schiet ?.... dan even adem in en uit... Momentje rust en dan nogmaals kijken en zien of ik de kritiek kan plaatsen. 

Je verbeterpunten in deze zijn juist opgemerkt hoor ??

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ben jij op de juiste weg om te proberen goede kritiek te geven: je realiseert je dat kritiek soms harder over komt dan je bedoelt. Zeker online is dat absoluut het geval. Maar zonder meedenkers komt bijna niemand op het juiste pad, dus laat je daardoor niet weerhouden.

Paar suggesties, voor wat ze waard zijn:

- Vermijd algemeenheden als 'ik vind dit niets'. Daar kan niemand iets mee

- Realiseer je dat niet iedereen even ver in techniek is: we zijn met een mengelmoes van absolute beginners en ver gevorderden (maar ooit waren we allemaal beginners).

- Misschien heeft de maker wel iets anders in gedachten gehad dan jij dacht. Dan kan het niet jouw smaak zijn (en dat mag je zeggen), maar daarom is het nog niet per se slecht. Of probeer mee te denken: 'Als dit je bedoeling is, kun je dat misschien nog verbeteren door...'

- Jouw mening is ook maar een mening, laat dat merken. Dus niet: 'de ogen lopen helemaal dicht', maar 'ik zou proberen de ogen wat lichter te houden, dan spreken ze denk ik wat meer'. 

- Schroom niet ook te benoemen wat je wel goed vindt.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik vind de randen niet zo storend, Je kan je beter altijd afvragen of je het zelf storend vind. Als je een foto uitknipt, dan kan je na het selecteren de randen en de haren vrijmaken met refine edge, hier kan je ook de randen wat verzachten. En een blondharig model uitknippen en op een zwarte achtergrond zetten, dan kan men altijd nog wel wat zien, maar als men een lichtere achtergrond kiest, dan ziet men het bijna niet terug. 

aangepast door artografix
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 24-2-2022 om 00:09, PeterKosterHT zei:

Ik stel een enkele keer een vraag bij een foto die ik op zoom.nl zet, tot nu toe nog nooit reactie op gehad. In zijn  algemeenheid vind ik de reacties op zoom, voor zo ver ze er komen, vaak wel wat erg lief. Niet dat we elkaar op de traditionele fotoclubmanier moeten gaan afbranden, maar een beetje meer constructief meedenken met anderen zou wat mij betreft welkom zijn.

 

Het begint bij zoom ook een beetje in te sluipen. Ik merk het aan sommige reacties dat ze door een aantal gecopy-paste worden. Er is een website waar je meer foto's mag posten wanneer je ook "constructieve..." reactie's achterlaat. Het gros van de reacties bestaat dan vooral uit:  Prima foto. mooi van licht, compositie en scherpte.. Nogmaals, ik kom die reacties op zoom ook tegen.  Zeg dan niks aub. 

 

Vwb deze foto hier. Ik vind m donker. Achtergrond is prima, maar het heldere deel op het oog zou nog helderder mogen. Het oog lijkt bijna dichtgelopen, zo donker.  Ook zou ze, gezien de kijkrichting, links of midden op het canvas mogen zitten, zodat er iets in de kijkrichting over is. 

Ik vind haar blik en sfeer heel sterk. Het bruinrode haar steekt mooi af tegen het groen. Dat heb je zeker goed gevangen. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...