Ga naar inhoud

Luminar Neo en artefacten


evdm1959

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag naar jullie ervaring met Luminar Neo. Als ik een AI bewerking van een Nikon RAW file (NEF) doe dan zie ik (met name in de luchtpartijen) wormvormige artefacten. Als ik foto bewerk in LR of Capture dan niet. Het treedt met name op bij "Verbeteren AI, Structuur AI en Opnieuw verlichten AI". Ook wanneer ik een lucht aanpas (verander) is die lucht erg onrustig met artefacten.

Hebben jullie daar ook last van.

Gear:

Nikon Z6II
Apple Mac mini, Apple Sillicon M1, januari 2021
Apple MacBook Air, Apple Sillicon M1, maart 2021
Zowel camera als Mac's hebben de meest actuele update.

Please visit my Adobe Portfolio
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dank je @Lenjan, maar dat betekent dus dat ik geen prints kan maken van een foto die in Luminar op deze AI wijze is ge-edit,  of zeg je dat als ik een zo ge-editte foto omzet naar een JPG om m vervolgens te (laten) printen, die artefacten nniet meer zichtbaar zijn. Eigenlijk heb je hier dan toch niet zoveel aan? Of zie ik iets over het hoofd.

 

Please visit my Adobe Portfolio
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik zeg is dat dat misschien een oorzaak zou kunnen zijn. Ik doe zelf mijn raw-bewaking in Lightroom en niet in Luminar. Die gebruik ik alleen als plug-in vanuit Photoshop. Maar ik weet dat als je een raw file in Luminar Neo bewerkt je alleen achter Ontwikkelfilter RAW ziet staan. Als je gelijk begint met Verbeteren Ai dan zie je dat Ontwikkelfilter naar het tabblad Bewerkingen gaat en bij Middelen de naam verandert is in Ontwikkel i.p. Ontwikkelfilter. Alles wat je onder Middelen dan nog doet is geen RAW bewerking meer.

Maar ik zou de foto in Luminar zeker even op de hoogste kwaliteit exporteren als jpg om te controleren of je dan de artefacten ook nog ziet.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...