Ga naar inhoud

Betaalbaar telefoto's maken


MacWindow

Aanbevolen berichten

Hoe kan je voor een redelijk bedrag goede telefoto's maken? Een Canon 100-300 2.8 is een prachtige lens, maar 12.000 euro is voor de meeste fotografen niet haalbaar. Als alternatief heb ik nu een Canon R7 aan mijn EF 70-200 2.8 gekoppeld (met een adapter). Met een cropfactor van 1.6 levert dat een 'brandpuntsafstand' op van 112 - 320mm op en het resultaat is goed, al zal de 100 - 300 2.8 op een fullframecamera beslist scherpere beelden opleveren. En ook het croppen van foto's van een fullframecamera levert goede resultaten op, zeker als je ze door Topaz AI haalt. Vraag aan jullie: met een cropcamera op een fullframeobjectief haal je minder licht binnen dan met een fullframecamera. Wat doet dat met de scherptediepte en kan je uitrekenen wat voor een vergelijkbaar diafragma dat in mijn geval oplevert? Vr gr Jan Eigenraam.

2023 07 13 AWD kl-.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een cropfactor van 1.6 levert dat een 'brandpuntsafstand' op van 112 - 320mm op
Een 100-300mm blijft ook op een crop 100-300mm. Je kan beter schrijven dat een 100-300mm bij benadering een beeldhoek geeft alszijnde een 112-320mm

met een cropcamera op een fullframeobjectief haal je minder licht binnen dan met een fullframecamera
Nee

Wat 
doet dat met de scherptediepte en kan je uitrekenen wat voor een vergelijkbaar diafragma dat in mijn geval oplevert?
Ik weet niet waar je nu aan refereert met "Wat". Voor het rekenwerk zijn er apps voor uitgevonden.

aangepast door in2lapland
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

diafragma is een gegeven. hoef je niet aan te rekenen met crop, middenformaat of wat dan ook. f2.8 blijft f2.8. Dit is de opening van een objectief. 

het scherptegebied van 2.8 is op een meter gelijk met welke camera dan ook. Ook op 100 meter is dit scherptegebied gelijk

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties in2lapland en darka. En dat de brandpuntsafstand en het diafragma van het objectief gelijk blijft is natuurlijk zo. En toch is het effect van een kleinere sensor: een kleinere beelduitsnede en een grotere scherptediepte. Om met die cropcamera een zelfde kleine scherptediepte te krijgen zal ik een groter diafragma moeten kiezen. En wat ik graag zou willen weten is hoeveel. Er is vast een formule voor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu dacht ik hetzelfde als darka, maar ik zie in de app dat mijn camera (FF) type wisselen voor een crop wel met andere resultaten komt dus het heeft wel degelijk invloed op de scherptediepte of je Crop of FF gebruikt

Ik zou de app HyperFocal Pro eens proberen, daar kun je camera type ingeven, moet je alleen even weten welk type FF een beetje bij jou camera in de buurt komt maar dan kun je de resultaten met de overige instellingen met elkaar vergelijken en zo bepalen wat je instellingen moeten worden voor hetzelfde effect

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-7-2023 om 09:16, Stefanie71 zei:

Nu dacht ik hetzelfde als darka, maar ik zie in de app dat mijn camera (FF) type wisselen voor een crop wel met andere resultaten komt dus het heeft wel degelijk invloed op de scherptediepte of je Crop of FF gebruikt

Ik zou de app HyperFocal Pro eens proberen, daar kun je camera type ingeven, moet je alleen even weten welk type FF een beetje bij jou camera in de buurt komt maar dan kun je de resultaten met de overige instellingen met elkaar vergelijken en zo bepalen wat je instellingen moeten worden voor hetzelfde effect

Bedankt Stefanie71, en ik ben verder gaan puzzelen met de app HyperFocal Pro en daarbij zie je dat de scherptediepte van een APS/C sensor groter is dan van FF. Ik denk dat het iets meer dan een stop scheelt. Je hebt me hiermee op het goede spoor gezet en goede informatie bleek dichterbij dan ik dacht: in het cursusboek 'Lijnen en Perspectief' van Zoom.nl vond ik op pagina 88 e.v. een goed artikel over scherptediepte. En als je zoekt op 'scherptediepte zoom' op internet vind je deze informatie ook in een artikel van Zoom.nl: ' Scherptediepte mythes ontkracht.' Beide artikelen beantwoorden mijn vraag duidelijk. ? Vr gr Jan Eigenraam. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De scherptediepte is exact gelijk bij gelijke afstand, diafragma en brandpunt. Alleen zal de vos hierboven dan minder beeldvullend in beeld zijn op een fullframe. Wil je hem net zo beeldvullend hebben zal je dus dichterbij moeten komen en dat resulteert in minder scherptediepte.

https://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/basiskennis/waarom-de-cropfactor-ook-scherptediepte-benvloed.asp

aangepast door Lenjan
  • Like 2

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...