Ga naar inhoud

Hallo!


gerritvanderluijt

Aanbevolen berichten

Goedemiddag! Mijn naam is Gerrit en ik heb enige tijd geleden een Fujifilm X-T5 aangeschaft met een Fujifilm XF 16-55mm f/2.8 R LM WR objectief. Ik fotografeer mijn hele leven al heel graag echter geen (echt) idee over bijvoorbeeld diafragma's en sluitertijden en dat werkte heel aardig moet ik zeggen, zeker met de capaciteiten van de huidige smartphone camera's. Onlangs heb ik besloten dat ik er meer van wil weten en bewuster wil gaan fotograferen. In oktober 2023 start ik met de basisopleiding fotografie bij het BeeldCentrum Fotografieopleidingen. Ik sta open voor tips, aanwijzingen en andere feedback! 

Bijgevoegde foto heb ik gisteren in Amsterdam gemaakt (f22, sluitertijd 1 seconde, ISO125)  en ik ben er zelf zeer tevreden over. Wat ik leuk vind is straatfotografie, de grote stad, mensen, havens, natuur, vliegtuigen (volgende maand naar de Open Dagen Belgische Luchtmacht), portretten, de sterrenhemel en landschappen. Nachtelijk verkeer fotograferen met lange sluitertijden vind ik ook magisch!

8A7D4663-3F72-4950-967B-4BBDF5638296-10020-00000D4366848105.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Gerrit

 

zoek naar info over de belichtingsdriehoek. Dat je m moet kunnen dromen is wat overdreven. Dat je moet kunnen dromen hoe deze werkt is wel een gegeven. 

Je sluitertijd, iso en diafragma maken samen een beeld om tot een technisch juist belichte foto te komen. Pas je 1 van de 3 aan, dan moet je de andere 2 ook aanpassen om hetzelfde resultaat te komen. Wanneer je weet hoe dit zit, kun je met de 3 eenheden gaan spelen om een onder- of overbelichte foto te komen. 

Er is geen goed of fout. Het is alleen technisch juist of onjuist. 

Veel plezier

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum en veel succes en plezier met de fotografieopleiding! 

Op Zoom.nl nieuws en ook op Zoom Academy Fotografie-tips hebben we veel artikelen over fotografie, ook juist voor beginnende fotografen. De Zoom Academy site heeft ook een goed werkende zoek-functie, mocht je naar iets specifieks opzoek zijn.

Voor andere vragen ben je natuurlijk welkom om ze hier te stellen op het forum!
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...