Ga naar inhoud

Welke compact camera


Anita860

Aanbevolen berichten

In december gaan wij met kinderen en kleinkinderen naar Zuid-Afrika. We gaan daar meerdere safari 's doen en daarvoor willen wij een nieuwe camera aanschaffen die makkelijk mee te nemen is. Wij twijfelen tussen de:

Sony Cybershot DSC-RX100 mark VII

Canon Powershot G5X mark II

Panasonic Lumix DC-TZ200D zwart

Welke camera is de beste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, je hoopt vooral veel wild te zien, dan wil je dat niet als een stipje op de foto zien. Dit doe je mogelijk maar één keer, dus zou ik toch voor een andere 'compactcamera' kiezen, met een flink telebereik. De camera's die je noemt zijn op dat vlak voor jouw doel echt heel erg beperkt.
Denk aan de Canon sx70 HS of de Nikon P1000. Neem er evt een klein rugzakje bij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga geen voorkeur voor een merk/type uitspreken maar wil meer de nadruk leggen op het nadeel van een groot zoom bereik. Als je het stipje bovenop de berg herkent als, in mijn ervaring, een neushoorn en je hebt maximaal ingezoomd dan is elke kleine trilling van jouw hand een soort aardbeving op het ingezoomde onderwerp. Een rijstzak kan je helpen om het beeld te stabiliseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is natuurlijk altijd een punt om in je achterhoofd te houden. In zijn  algemeenheid gebruik je bij dergelijke verre zooms het liefst een statief of zoek je een steunpunt. Al hoeft het bij deze camera's weer niet zo stevig te zijn als bij vergelijkbare spiegelreflexen of systeemcamera's.
Maar de andere kant op geredeneerd. Toen wij lang geleden in Amerika waren voor een rondje nationale parken, waren we diep onder de indruk van alle waarschuwingen voor beren. Na een paar weken voelden we ons enigszins bekocht  dat we nog steeds geen beer gezien hadden. Uiteindelijk in Yellowstone een hele serie geparkeerde auto's, daar altijd een teken dat er bijzonder wild te zien was. En verdraaid, op een dikke 500 meter het silhouet van een piepklein beest dat wel het postuur van een beer leek te hebben.
Sindsdien hebben wij een beer gezien. Alleen geen denken aan dat dat met de 135 mm die toen mijn langste lens was (we praten 1987) bewijs voor onze waarneming geleverd had:-)

Dan toch maar een flinke tele, desnoods een beetje onscherp, waarop je ziet wat er gekiekt is. Resultaat zou ik zelf wellicht niet op Zoom zetten, maar ik ken mensen die daar heel gelukkig van worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 'beste' van de 3 die je noemt komt maar tot een zoombereik van een 360mm zoomlens, ben zelf net terug van een safarireis en mijn ervaring is dat je toch vaak meer zoom gaat willen hebben, ik had een 600mm bij en zelfs daarmee af en toe nog wat te kort. Misschien de opties die Peter noemt eens nader onderzoeken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om helemaal geen nieuwe camera te kopen. Ik ben een vakantie fotograaf en geen hobby fotograaf en ik vind het daarom een te grote uitgave. Mijn oude Panasonic lumix DMC-FZ50 (420mm zoom + 4x dig) en de kleine Panasonic DMC-SZ1 gaan mee. Verder de filmcamera Canon LEGERIA HF M56.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...