Ga naar inhoud

De mooiste tuinvijver voor je foto's


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

In de basiscursus macro in het laatste nummer geeft de redactie tips hoe je een mooie tuinvijver in kunt richten. Nu lokt een leuke, goed ingerichte vijver inderdaad allerlei leven, maar één tip verbaast me. Er wordt afgeraden een pomp of fontein te plaatsen, want dit zou onnatuurlijk en slecht zijn, zonder nadere uitleg.

Mijn idee, ingegeven door eigen ervaring, is het tegendeel. Je houdt beweging in het water, daardoor blijft het zuurstofrijker en helder. Stilstaand water is bovendien een broedplaats voor muggen, en dat is nu juist de natuur die de meesten van ons niet in de eigen tuin willen hebben.
Nu ben ik geen deskundige, hooguit een geïnteresseerde leek, maar ik constateer dat salamanders, juffers en libellen zich prima thuisvoelen in en om mijn vijver. In de gele lis ontdek ik al weer een stel larven van juffertjes. Gisteren betrapte ik een salamander die een watervlo verschalkte. https://zoom.nl/foto/dieren/3421069/mijn-tuinmonster Kleinere vogels vinden de fontein heerlijk om te badderen https://zoom.nl/foto/dieren/3339485/even-lekker-badderen En grotere vogels (kraaien, eksters, duiven) komen om te drinken... Me dunkt dat er weinig mis is met mijn vijver, maar ik hoor graag wat ik nog beter kan doen.

Overigens: de tip om geen bomen of hoge struiken rond je vijver te zetten vanwege het bladafval klopt natuurlijk wel, alleen hebben niet alle mensen genoeg ruimte om die in de praktijk te brengen. Gelukkig kun je met een fijnmazig visnet heel makkelijk zelf gaan baggeren. Ja, daar wordt het water troebel van, maar dankzij pomp/fontein is dat zo weer over... 

image.png.67088103e2fd11780321a1152272f75a.png

Ontsluipende libel in eigen vijver (met pomp en fontein), eerder hier geplaatst: https://zoom.nl/foto/macro/3334462/nog-een-hangjongere

aangepast door PeterKosterHT
Foto toegevoegd
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterjuffers prefereren zelfs licht stromend water. De opmerking van de fontein kan ik nog inkomen, maar een vijverpomp zou ik toch zeer aanraden, een dooie poel in je tuin vol muggenlarven en vissen die ondersteboven gaan zwemmen door zuurstofgebrek, dat is het toch niet. 

Mijn vijver is voorzien van pompinstallatie en een kleine waterval (maar die staat zelden aan) en er is actie genoeg te vinden. het water wordt via een moerasachtige ondiepe bak terug in de vijver gepompt en er zitten altijd libellen en juffers in de buurt, schaatsenrijders en watertorren. De kikkers zonnen op de onderste steen van de waterval (als die uit staat tenminste) salamanders heb ik niet maar hoewel mijn vijver groot zat is dat ik mezelf erin kan onderdompelen als het 30gr+ is (onder het mom van onderhoud ...) lijkt het af en toe een groot vogelbad en af en toe land er zelfs een koppeltje eenden (tussenstop tussen het kanaal en het hageven) Als de waterval aan is dan hebben de mussen dolle pret, net een waterpretpark voor ze

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...