Ga naar inhoud

Oeps, camera laten liggen... Maak van eerlijke vinders geen spoorzoekers.


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Van die oeps-shit-momenten die je nooit hoopt mee te maken: Ergens, in een kroeg of diep in de natuur, wordt je afgeleid en je vergeet dat je camera niet in je tas zit, maar gewoon open en bloot naast je lag. En dat ontdek je pas uren of dagen later, wellicht honderden kilometers verderop.

Mijn vader zaliger maakte op de eerste dia van zijn rolletje altijd een foto van zijn adresgegevens, voor het geval het rolletje onderweg terug van de ontwikkelcentrale zoek zou raken. Zo'n plaatje heb ik ook gemaakt en ik zet het op al mijn geheugenkaartjes, zowel in de home-map als in de map met afbeeldingen. Baat het niet, schaadt het niet. Met Google Translate of (iets beter)  deepl.com kun je de tekst in elke gewenste taal er bij plakken.

 

image.thumb.png.04200fda4cfa488865207c6bf1963e34.png

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik ken de situatie. Het was in 1997, wegrijden van het strand en erachter komen dat de camera, een Praktica MTL 5B, niet meegekomen is. Terugrijden naar het bankje waar we de kinderen hun schoenen van zand hadden ontdaan, maar geen camera. Ik was al stiekum blij omdat ik nu een reden had om een, analoge, Canon EOS 300 te kopen. Mijn vrouw besloot om de maandag daarop bij het politiebureau van Egmond langs te gaan. En wablief........ men had de camera keurig ingeleverd. Een bloemetje voor de eerlijke vindster en ik.......ik heb toch de Canon gekocht ?

 

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel in mijn camera mijn naam ingesteld, die komt dan in de exif van elke gemaakte foto terug, maar daarmee heeft een eerlijke vinder mij nog niet gevonden natuurlijk. Goed idee om zo'n standaard plaatje te maken, maar ik weet niet of het bij gaat werken, ik formatteer mijn kaartjes telkens in de camera en zou dan dus telkens het kaartje daarna weer terug in de pc moeten steken om dat bestandje erop te zetten ... (ik ken mezelf een beetje en zie dat vergeten worden) maar je hebt me wel aan het denken gezet; ik ga toch eens kijken of ik ergens m'n tel nr nog kwijt kan op de camera. 

Wel heb ik mijn apparatuur geregistreerd bij lenstag., die helpen zoeken bij verlies of diefstal. De basis is gratis maar er is ook een betaal pro versie als je veel spul hebt en wat extra functies wilt 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik heb nog nooit aanleiding gezien een kaartje te formatteren, dus dat probleem heb ik niet. Maar dat lenstag lijkt me ook wel een goed idee.
Overigens heb ik mijn camera en een boel andere spullen ook geregistreerd in de gratis  app Stop heling. Ook daarin kun je merk, type en serienummer plus andere bijzonderheden van je spullen registreren. Handig als je dat paraat hebt als je aangifte moet doen bij de politie, waarna het de kans groter maakt dat de politie jouw spullen als jouw spullen als jouw spullen herkent. Je wilt niet weten hoe vaak ze gestolen spullen vindt, waarvan de eigenaar niet meer te achterhalen is. Mensen die op bijvoorbeeld marktplaats spullen kopen, kunnen serienummers op de website invoeren en krijgen dan ook een waarschuwing dat het om gestolen spul gaat.
Beetje vergelijkbaar dus, behalve dat lensapp puur over foto-apparatuur gaat. Staat dan tegenover dat lensapp internationaal is. en Sop Heling puur Nederlands Maar goed, je kunt het ook allebei doen

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Geen slecht idee om uitgewoonte na het plaatsen van een nieuwe/geformateerde/lege kaart even een foto te maken van je visitekaartje of het naamkaartje dat aan de binnenkant van de tas zit. 
@peterKosterHT: het formateren van een kaartje kan nooit kwaad. Het is zelfs beter dan oude foto's wissen. Bij wissen blijft een deel van de informatie nog toegankelijk en wordt de interne organisatie op het geheugenkaartje op den duur rommelig waardoor je minder ruimte overhoud. Zorg er wel voor dat het kaartje geformatteerd wordt in de camera waarin hij gebruikt wordt.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige dat ik me kan bedenken is dat je dan zeker weet dat je kaartje een bestandssysteem terugkrijgt war je camera mee overweg kan. Doe je het in je pc of je mac, dan zou je voor een verkeerd systeem kunnen kiezen (of wellicht staat dat verkeerde systeem zelfs standaard ingesteld en heeft de gebruiker geen benul dat de standaard niet goed is)..

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...