Ga naar inhoud

Camera voor beginner natuurfotografie (vogels)


KoenWillemsen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje actief vogelaar en probeer met enige regelmaat foto's te maken van de vogels die ik zie met mijn telefoon. Vaak zijn de resultaten niet heel best en ik ben steeds meer aan het overwegen om mijn eerste camera aan te schaffen.

Ik ben totaal nieuw in de fotografie-wereld en heb geen idee waar te beginnen en waar op te letten.

Mijn budget is niet heel groot (ik ben een student), dus ik vroeg mij af of iemand goede tips of aanbevelingen heeft!

Ik ben erg benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een lastige vraag of eigenlijk ook weer niet, voornaamste is zoom en snelheid, maar dan kun je nog steeds alle kanten uit. Als je tot nu toe enkel nog met je telefoon bezig bent geweest zou ik het mezelf niet te moeilijk maken om te beginnen en dus niet meteen voor een (semi) professionele camera gaan.. Maar wil je dan een systeemcamera of spiegelreflex, en welk objectief (ik zou me daarbij niet blind staren op de vogels  en beginnen met iets van een 70-300 voor de zoom en een vaste 50mm voor feesten en partijen of misschien is er een combi daarvan voor de camera van je keuze)

Als je googled op beste camera voor vogelfotografie wordt je niet veel wijzer heb ik gezien maar de site van Thijs geeft wel wat nuttige info waar je mee verder kan denk ik  https://www.thijsschouten.com/diverse-artikelen/vogelfotografie/ en natuurlijk ook gewoon op zoom staat vanalles https://zoom.nl/nieuws/tag/vogelfotografie

Als je een idee hebt aan welke eisen een camera voor jou moet voldoen kun je daarna ook specifiek de specs van verschillende camera's gaan vergelijken, daar zijn verschillende websites voor o.a. versus.com 

Hoop dat dit je wat helpt 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, als budget een dingetje is, zou ik kijken naar een bridgecamera, dat is een camera met een vast (meestal fors) telezoombereik. Nadeel is dat de sensor kleiner is, waardoor de prestaties bij minder licht wel wat minder zijn. Kies er daarom 1 met een 1 inch sensor, de andere bridgecamera's hebben een nog kleinere sensor. Voor het gros van de omstandigheden heb je dan gewoon een goede camera, die je ook goed kunt gebruiken als je een keer wat anders dan vogels wilt fotograferen. Frank Wandelt heeft vijf goede exemplaren op een rijtje gezet.

Tip, koop er een statief bij want met die lange teles vergroot je niet alleen je vogel, maar ook de bewegingsonscherpte. Ook aan statieven kun je je arm kopen, maar een beginnersdingetje van drie tientjes scheelt al een slok op een borrel.
Overigens, als ik camera's (of ander fotospul) wil vergelijken, kijk ik altijd op DPreview.com. Daar vind je behalve specs ook ontzettend veel zeer doorwrochte tests, met voorbeeldfoto's die je op volledige grootte kunt bekijken.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...