Ga naar inhoud

Werkt de beeldstabilisatie bij verticaal fotograferen?


m.postema

Aanbevolen berichten

Hallo. Ik heb afgelopen week geprobeerd om parachutisten te fotograferen op vliegveld Teuge. Hierbij viel het me op dat de foto's eigenlijk allemaal bewogen waren. Dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, maar ik vroeg me ineens af: werkt de beeldstabilisatie ook als de camera verticaal wordt gebruikt? Ik fotografeerde uit de hand, vandaar dat ik vraag.

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven op deze vraag.

Met vriendelijke groet,

Marcel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies weten doe ik het niet, maar wat ik wel weet is dat mijn 70-200mm een knopje heeft met stand 1 en stand 2. Stand 1 zou stabilisatie bieden op twee assen (horizontaal en verticaal), stand 2 geeft stabilisatie op maar 1 as.. misschien dat dit bij jou ook zo geldt?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Canon opjectieven:

Modus 1: met deze IS-modus op een gestabiliseerd objectief werkt het IS-systeem op dezelfde manier als het originele systeem en corrigeert zowel horizontale (yaw) als verticale (pitch) bewegingen. Het is de beste modus voor het fotograferen van statische onderwerpen.

Modus 2: dit is de beste instelling voor panning, dus wanneer je met de camera een bewegend onderwerp volgt. In deze modus negeert het objectief de panningbeweging en compenseert alleen voor bewegingen die haaks staan op de panningrichting. Het zorgt ook voor een vloeiender beeld in de zoeker.

Het IS-systeem detecteert automatisch de richting van de panning, dus het maakt niet uit of je liggende of staande foto's maakt en in welke richting je de camera beweegt.

  • Like 3
  • Thanks 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke.....

ook ik heb op mijn camera 2 soorten stabilisatie..?

Ik snuffelde wat rond hier en kwam deze vraag tegen.?? een gewoon handje

en een handje met een verticaal streepje er naast.

Deze functie is ideaal voor panning (een
methode voor het maken van opnamen
waarbij het toestel gedraaid wordt om de
bewegingen te volgen van een onderwerp dat blijft bewegen in
een vaste richting).
 

Zo leer ik weer wat!!

gelukkig lees ik hier boven dat ook ervaren fotografen een ontdekking gedaan hebben wbt het knopje?

aangepast door rptonia
aanvulling
  • Like 1

zoom.nl  rptonia

instagram Tonniereekers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och ja, beeldstabilisatie kan ook in de camera zelf geregeld worden, ik heb nog een te ouderwetse dus daar zit het niet op maar de nieuwere camera's kunnen het erop hebben zitten, dan gelden natuurlijk weer andere regels. Voor mij geldt inderdaad het knopje op het objectief, stand 1 of 2 zoals hierboven al beschreven. Maar vraag 1 is dan natuurlijk altijd stond de stabilisatie wel aan? Ik moet daar altijd goed op letten want op statief moet ie uit en uit de hand aan en ik wissel nog wel eens daartussen (... en vergeet dan het knopje ...)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...