Ga naar inhoud

Project Fullmoon


Alfred

Aanbevolen berichten

Het idee is ontstaan samen met mijn fotomaatje is Langesluitertijd, fotografie in de nacht bij het licht van volle maan. het lijkt me erg gaaf .

iets voor de lange winteravonden waneer het vroeg donker en volle maan is. 

Je maakt dan gebruik van het natuurlijke licht en ND filters

Kijken of dat in Nederland haal baar is ( met de licht vervuiling )

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alfred Ik zie wel "Darren Almond Ful Moon" maar wordt dan doorgelinkt naar een aantal filmpjes. Welke is het?

 

aangepast door Bladehans60
Link naar een testfilm waarin ook een ND filter stond aangekondigd werd heb ik verwijderd. Er is geen test mee gedaan alleen UV en Polarisatie filter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Landschap van de nacht is als een schilderij, van Jackson Pollock - je weet meteen dat het een Pollock is. Je kunt elk teken binnen enkele milliseconden lezen, je voelt de leegte, er is die kalmte, die over je komt. Interview met de Britse Kunstenaar  Darren Almond over zijn serie foto's van de maan.

 

Licht genereert leven - daarom worden we erdoor aangetrokken, legt Darren Almond in dit gesprek uit. Maar in tegenstelling tot het harde licht van de zon, laat het weerkaatsende licht van de maan ons verder kijken. Het landschap van de nacht is evenzeer een emotioneel landschap als een fysiek landschap. "Er is daar een ruimte die tussen alles in zit - tussen ons bewustzijn en onderbewustzijn. Het is waar ze als het ware samenkomen. Het is een ruimte, waar we in staat zijn om te reflecteren".

In het begin vroeg Almond zich af of het mogelijk was om foto's te maken met alleen licht van de maan. Toen hij de eerste opnamen maakte, was hij verrast. Op het eerste gezicht leken de beelden op foto's bij daglicht, maar bij nadere bestudering bleken ze Andes te zijn. De lange belichting maakt de schaduwen zachter en creëerde een buitenwereld, droomachtige ervaring.

"We zijn niet meer vertrouwd met het landschap van de nacht - weg van alle lichtvervuiling, die we creëren en waarmee we ons omringen. De maan is het beeld, dat van iedereen op de planeet is. Het is een klein sprankje licht tussen twee leegtes, van duisternis. De maan is voor mij een historisch punt, een punt waar we ons toe kunnen verhouden. Alles voorbij de maan is gewoon te ver weg, valt buiten de taal."

Het landschap van de nacht bevat wel degelijk geheugen. We kunnen het lezen met een veel grotere diepte dan we in staat zijn om te communiceren. We begrijpen dit allemaal diep, diep in ons onderbewustzijn. Dit landschap onder de maan bevat een leegte -een openheid buiten het kader die lijkt op een soort harmonie. Deze leegte betekent een moment van bezinning dat tijd kan rekken voor ons denken. Het is verbazingwekkend hoe verlicht we ons voelen door het digitale tijdperk, maar het lijkt ons weer naar de Donkere Middeleeuwen te leiden. Te veel informatie is niet noodzakelijk een goede zaak."

De Engelse kunstenaar Darren James Almond (1971) werkt met verschillende media, waaronder fotografie en film, waarmee hij de effecten van tijd op het individu onderzoekt. Hij gebruikt film, fotografie en sculpturaal werk om het symbolische en emotionele potentieel van objecten, plaatsen en situaties aan te wenden, waardoor werken ontstaan die zowel universele als persoonlijke resonanties hebben.

Darren Almond werd in zijn studio in Londen geïnterviewd door Marc- Christoph Wagner

https:/www.youtube.com/watch?v=6pAb37usNr0&t=578s

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fotograferen bij maanlicht is prachtig, het hoeft niet persé volle maan zijn om surrealistische beelden te krijgen. Ik probeer altijd juist een combinatie van 'daglicht' met de sterren scherp. Gebruik van ND filter (een zoveelstopper), snap ik, je kunt dan extreem lang belichten. Lijkt me ook een uitdaging!

Zou zeggen, doen ?

Hieronder een voorbeeld op 1600 ISO, F = f/6.3 bij 25 seconden belichting, de maan was ongeveer 3/4 vol.

_LAN5506.jpg

aangepast door corvee1r
voorbeeldfoto
  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Belichting meten in het donker:

Als het donker wordt zal het fotograferen moeilijker worden.

Scherpstellen gaat niet zo goed meer, of helemaal niet en composities maken is moeilijk. Gelukkig is daar een handigheidje voor. Het geeft misschien niet exact de juiste belichting, maar het voorkomt gokken. De belichtingsmeter in een camera kan meestal een sluitertijd van maximaal 30 seconden meten. Er zijn camera's die langere belichtingen kunnen meten, maar die zijn nog steeds in de minderheid. Als het echt donker wordt. en de belichting kan niet lange gemeten worden, hoe kun je dan snel en eenvoudig de juiste belichting bepalen.?

Belichting meten als er veel kunstlicht is.

Een belichtingstijd van 30 seconden werkt uitstekend voor nachtopnames in stadse omgevingen waar veel kunstlicht is. Stel daarvoor de camera op diafragmavoorkeuze in, kies een diafragma en ISO waarde en laat de bijbehorende sluitertijd door de camera meten en instellen. Is de foto niet goed belicht   corrigeer dan met over- of onderbelichten of stel de camera handmatig in aan de hand van de belichtingsmeter van de camera.

Belichting meten in het donker:

Als het kunstlicht ontbreekt red je het niet meer met de belichtingsmeter. Zonder licht is 30 seconden, belichting lang niet genoeg om een goed belichte foto te krijgen. Maar hoe bepaal je dan snel de juiste belichting? Moet je gokken? Of is er een andere manier om de belichting te meten in het donker?

Belichtingsinstellingen gokken:

Gokken is een mogelijkheid. Op het scherm van de camera kun je snel genoeg zien of een of een foto de juiste belichting heeft, dat is immers het voordeel van digitaal fotograferen . Bedenk wel dat je de belichting op je scherm goed afleest, en je niet laat leiden door de helderheid van je scherm.

Maar gokken kan bij belichtingstijden die in de orde van 10 minuten zijn een aardige hoeveelheid tijd kosten. Als het de eerste keer al redelijk goed is, zal het nog steeds een hele belichtingstijd koste. voor je er achter bent. Is de belichting niet goed, dan moet je nog een poging wagen.

Is dit na vier keer nog niet goed, dan ben ja al een uur bezig en heb je nog steeds niet de juiste foto. Sel je voor dat je ook nog eens dr lange sluitertijden ruisonderdrukking aan hebt staan. Nee, dit is niet de juiste manier. je kunt het beste echt de belichting meten in het donker.

Niet gokken maar uitrekenen:

Het gokken is bijna niet werkbaar. Tenzij het de eerste keer goed is kost dit veel te veel tijd. Hoe zou het zijn als je de sluitertijdvele malen korter kon maken? En dan kan, gewoon door de ISO instelling zo hoog mogelijk te zetten, en het diafragma maximaal open.

Bij de hoogste ISO waarde weet je zeker dat de sluitertijd binnen de 30 seconden limiet zal vallen. Dat zal zeker in de Benelux zijn, met alle lichtvervuiling die er is. Zo kun je toch gebruik maken van de belichtingsmeter. Maar je moet wel leren rekenen met stops.

Hoe ga je te werk?

Stel je camera als volgt in:

diafragma zo ver mogelijk open

belichtingsmeter op manuaal of diafragmavoorkeuze

ISO zoog mogelijk, of zo hoog dat de belichtingsmeter weer "iets kan meten."

Hoe ver je camera kan gaan ligt aan het merk en type camera. Sommigen gaan tot ISO6400, anderen gaan tot wel ISO512000. Of nog verder. Er zijn ook camera's die een verhoogd ISO bereik hebben, wat dan weergegeven wordt als een Hi instelling, of iets dergelijks. Rekenen in stops.

Stel dat je belichting met ISO 6400 en diafragma f/2.8 een sluitertijd oplevert van 30 seconden. Dit is op de grens van wat je belichtingsmeter kan meten. Bedenk wel dat dit voorbeeld een extreem donkere omgeving is. Meestal hoef je niet zo hoog te gaan. Maak desgewenst een test foto.

Als je deze belichting meet, dan kun je met stops naar de juiste belichtingstijd gaan rekenen. Stel je voor dat je gewenste ISO waarde waarmee je wilt fotograferen Iso 200 is. Reken je mee?

30 seconden belichtingstijd met f2.8 en ISO 6400 is gemeten

1 minut belichtingstijd met f/2.8 en ISO 3200

2 minuten belichtingstijd met f/2,8 en ISO 1600

4 minuten belichtingstijd met f/2.8 en ISO 800

8 minuten belichtingstijd met f/2.8 en ISO 400

16 minuten belichtingstijd met f/2.8 en ISO 200

Als je vervolgens ook nog een kleinere diafragma opening wilt hebben omdat je meer scherptediepte wilt hebben. Dan kun je gewoon door rekenen.

f/4 + ISO200 = 32 minuten

f/5.6 + ISO200 = 64 minuten

f/8 + ISO200 = 128 minuten

f/11 + ISO200 = 256 minuten

Overdrijf niet - zoek de gulden middenweg.

Natuurlijk is het niet aan te raden om met ISO 200 en f/11 te gaan fotograferen. Een belichting van 256 minuten is gewoon niet realistisch. Het moet verwerkbaar blijven. Dit kan door een gulden middenweg te zoeken.

Ik zou persoonlijk kiezen voor ISO 800 waarmee je met f/2.8 een belichtingstijd van 4 minuten krijgt. Door dan het diafragma op f/5.6 te zetten bereik je een belichting van 16 minuten. Hoewel lang, is dit nog wel te doen. Wil je niet zo lang, dan kan je de ISO een stop hoger zetten, of het diafragma een stop verder open. De keuze is aan jou.

Nog een laatste tip:

Als laatste nog een tip voor fotograferen in hele donkere omgevingen: De belichtingsmeter van de camera zal er altijd vanuit gaan dat het daglicht is, ook 's-nachts. Zorg daarom voor 1 of 2 stops onderbelichting om dat nachtelijke beeld ook in de foto terug te zien.

Experimenteer hiermee voor het beste resultaat.

 

aangepast door Alfred
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...