Ga naar inhoud

Oude lenzen


starthier

Aanbevolen berichten

Omdat ik behoorlijk lang de hobby fotografie beoefen heb ik nog oude lenzen liggen die ik af en toe nog eens gebruik. Onder andere heb ik twee spiegellenzen, een 600mm. Sigma en een 500mm. Samyang (de Samyang is nog steeds nieuw te verkrijgen). Deze lenzen zijn goed te herkennen aan het schijfje op de frontlens, met daarachter de negatieve secundaire spiegel. De positieve primaire spiegel achterin het objectief (het dichtst bij de camera) vangt het licht op en reflecteert dat naar die secundaire spiegel, waarna het licht door de opening in de primaire spiegel naar de camera gaat. De kwaliteit van dit type lenzen is iets minder als de gewone lenzen. Voordeel is dat ze niet langer zijn als 10cm. Een ander eigenschap is dat ze maar 1 diafragma hebben, bij de Sigma is dat ƒ8. Oudere lenzen hebben ook het nadeel dat ze geen elektronische contacten hebben en dus de instelling en scherpstellen handmatig gebeurd. Verkopen heeft weinig zin je krijgt er nauwelijks geld voor omdat de meeste hobbyfotografen zoveel mogelijk automatisch willen fotograferen. Maar wel altijd leuk om mee te experimenteren. Een raar effect bij deze lenzen zijn de kringetjes die weergegeven worden bij hoge lichten op b.v. het water het zogenaamde donuts effect. Misschien is er iemand op het forum die zo'n lens heeft. Het roodborstje met Exif 1/100 ƒ8 iso4000 600mm.

P1012780.JPG

focus_photoq_spiegelobjectieven_GerMeesters3.thumb.jpg.85ed7c9c0cd762e1085ad781ebd311fd.jpg

0298-Gaiazoo.jpg

aangepast door starthier
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eens geleend van mijn zwager, de Sigma F8,0 600mm. Kon hem niet scherp krijgen op Sony A99II. Interessant dat Minolta vroeger een reeks RF's heeft gemaakt. 250 mm, 500 mm, 800 mm F8,0 en zelfs een 1600 mm F11,0. Van die laatste staat er eentje te koop op ebay (8639 euro voor een lens van ruim 30 jaar oud) 

Ze vragen overigens belachelijke prijzen voor die spiegels, soms veel meer dan een gangbare met het zelfde brandpunt in G of APO uitvoering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een hele oude praktika 50mm lens, op de Ali's een omkeerring gekocht en nu kan ik hem als macro lens gebruiken, zo ook een verloopje gekocht voor een oude macro balg, maar door de vorm van mijn camera kan ik die nu enkel met een van de macro tussenringen gebruiken, maar het werkt. De lenzen die ik aangeschaft heb bij mijn 1e canon eos (analoog) passen en werken nog steeds

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 19-1-2022 om 17:02, karel-zijs zei:

Wel eens geleend van mijn zwager, de Sigma F8,0 600mm. Kon hem niet scherp krijgen op Sony A99II. Interessant dat Minolta vroeger een reeks RF's heeft gemaakt. 250 mm, 500 mm, 800 mm F8,0 en zelfs een 1600 mm F11,0. Van die laatste staat er eentje te koop op ebay (8639 euro voor een lens van ruim 30 jaar oud) 

Ze vragen overigens belachelijke prijzen voor die spiegels, soms veel meer dan een gangbare met het zelfde brandpunt in G of APO uitvoering.

Voor een Sony A-mount camera gebruik je dan ook beter de Minolta AF/Sony 500mm F8 Reflex. Die ondersteunt autofocus, itt alle andere spiegellenzen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...