Ga naar inhoud

HD crash en backup


Donny1973

Aanbevolen berichten

Zoals jullie gisteren al weten, dat mij externe HD (E) is gecrasht. Heb ondertussen een nieuwe besteld bij Bol.com. 5 TB WD My Passport; Maar ik werk bij Lightroom classic, en heb altijd een backup laten maken. Staan allemaal op de C-schijf van mijn laptop. Nu is de vraag, als ik deze backup's  open in lightroom kan hij deze niet meer terugvinden , omwille dat die stonden op mijn gecrashte schijf (E) , maar kan deze niet meer gebruikt worden dan die backups op een andere manier miss ??? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de backups op andere lokatie staan (C) dan de lokatie die is gecrasht (E) moet het kunnen toch? dan moet dit niet relevant zijn.

daar dient een backup voor he dan kan je die nog gebruiken lijkt me?

maar wellicht hier iemand met ervaring met backups openen in LR?    

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • ko3ntje wijzigde de titel naar HD crash en backup
27 minuten geleden, Donny1973 zei:

Zoals jullie gisteren al weten, dat mij externe HD (E) is gecrasht. Heb ondertussen een nieuwe besteld bij Bol.com. 5 TB WD My Passport; Maar ik werk bij Lightroom classic, en heb altijd een backup laten maken. Staan allemaal op de C-schijf van mijn laptop. Nu is de vraag, als ik deze backup's  open in lightroom kan hij deze niet meer terugvinden , omwille dat die stonden op mijn gecrashte schijf (E) , maar kan deze niet meer gebruikt worden dan die backups op een andere manier miss ??? 

Mijn eerste vraag is is je externe HD echt gecrasht? Heb het nu 2 keer gehad dat de behuizing het begaf. Schijf er uit "gesloopt" en in een externe behuizing gedaan en kon weer bij mijn foto's.

Bedoel je dat je de backup catalogus wel kan open maar dat de foto's niet te vinden zijn? 

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lenjan zei:

Mijn eerste vraag is is je externe HD echt gecrasht? Heb het nu 2 keer gehad dat de behuizing het begaf. Schijf er uit "gesloopt" en in een externe behuizing gedaan en kon weer bij mijn foto's.

Bedoel je dat je de backup catalogus wel kan open maar dat de foto's niet te vinden zijn? 

ja, want het was zo, ik was mijn foto's aan het overzetten van SD kaart naar Ligthroom, Importeren ; hij bleef maar pinken het lampje, een half uur , heb lightroom afgesloten en eens opnieuw geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. De dag erna hoorde je de schrijver op en neer gaan en daarna hoorde je niets meer. Binnen gedaan waar ik hem gekocht heb, technieker zei al dat het voor 99% gecrasht is, maar ging nog met wat trucjes en hulpjes proberen. Maar helaas, niets gelukt. Dus nu een nieuwe aangekocht bij Bol.com ipv de winkel, scheelde mij 11 € voor 1 TB meer. Winkel 134 € voor 4 TB, merk ??? . Nu WD My passport 5 TB 112 €

Hij opent deze wel, zie wel de aantal foto's, maar de foto's zie je ook niet in Lightroom, grijze kaders 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik nu ook WD My passport maar dan van 4 TB.

Lightroom zoekt je foto's op de oude schijf en kan ze vinden. Vandaar de grijze kaders. Ben bang dat je niet veel meer hebt aan de oude catalogus als je de foto's niet meer hebt. Lightroom maakt alleen een backup van de catalogus en niet van de foto's.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Lenjan zei:

Die heb ik nu ook WD My passport maar dan van 4 TB.

Lightroom zoekt je foto's op de oude schijf en kan ze vinden. Vandaar de grijze kaders. Ben bang dat je niet veel meer hebt aan de oude catalogus als je de foto's niet meer hebt. Lightroom maakt alleen een backup van de catalogus en niet van de foto's.

ja, spijtig, maar helaas dan maar alles opnieuw beginnen ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...