Ga naar inhoud

ND filters zouden toch neutraal moeten zijn


MacWindow
Ga naar oplossing Opgelost door Stefanie71,

Aanbevolen berichten

318459645_NDfilters.thumb.jpg.aa054c14d5e97c4ad7175a4b3d00d2aa.jpg

Al wat langer geleden heb ik van Benro vier ND-filters gekocht. 2, 3 en 4 stops in een set en 10-stops apart. Maar het is me nog niet gelukt om hier mooie foto's mee te maken. En na het lezen van de laatste Zoom (goed artikel over filters) ben ik er weer ingedoken. Probleem is dat de foto's erg rood worden en daarom heb ik een klein testje gedaan met een zelfde onderwerp met dezelfde instellingen. Alleen de belichtingstijd paste ik aan om tot dezelfde belichting te komen. De witbalans is achteraf gelijkgetrokken. Je zou verwachten nu vijf dezelfde foto's te krijgen. Maar bij gebruik van het 2-stops filter zie je een lichte rode gloed en bij 3 en 4 stops wordt dit erger. Het 10-stops filter doet het goed. Wat is hier aan de hand? En kan je dit eenvoudig oplossen in de nabewerking? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Wat je zegt, zou moeten, maar in praktijk is dat zelden het geval (zeker bij de goedkopere merken) om zichzelf in te dekken noemen producenten het vaak grijsfilter maar wel met code ND2 of 4. Nieuwsgierig geworden ben ik eens wat reviews van de benro filters gaan lezen en waar de ene geen kleurzweem vind komt de volgende met: "Full ND filters are close to neutral with a very light magenta shift across the whole filter' Eigenlijk precies wat jou foto's laten zien. 

In de nabewerking zou je het magenta wat terug kunnen schroeven, in Photoshop kun je ook de kleuren van 2 foto's op elkaar afstemmen maar dat doe je dan best wel met 2 goed vergelijkbare foto's (best neem je altijd 1 basisfoto zonder filter waar je dit trucje mee kunt doen) Als je met een ander programma werkt (of anders ook) zou ik gewoon eens googlen op 'kleurzweem verwijderen (naam programma)' of kleurzweem corrigeren (ander woord geeft vaak net andere antwoorden)

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2022 om 09:43, Stefanie71 zei:

Wat je zegt, zou moeten, maar in praktijk is dat zelden het geval (zeker bij de goedkopere merken) om zichzelf in te dekken noemen producenten het vaak grijsfilter maar wel met code ND2 of 4. Nieuwsgierig geworden ben ik eens wat reviews van de benro filters gaan lezen en waar de ene geen kleurzweem vind komt de volgende met: "Full ND filters are close to neutral with a very light magenta shift across the whole filter' Eigenlijk precies wat jou foto's laten zien. 

In de nabewerking zou je het magenta wat terug kunnen schroeven, in Photoshop kun je ook de kleuren van 2 foto's op elkaar afstemmen maar dat doe je dan best wel met 2 goed vergelijkbare foto's (best neem je altijd 1 basisfoto zonder filter waar je dit trucje mee kunt doen) Als je met een ander programma werkt (of anders ook) zou ik gewoon eens googlen op 'kleurzweem verwijderen (naam programma)' of kleurzweem corrigeren (ander woord geeft vaak net andere antwoorden)

Dank je wel Stefanie. Mogelijk kan ik hiervoor een preset maken dat het rode effect neutraliseert. En anders gooi ik de filters weg. Vr gr Jan Eigenraam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in het bezit van ND filters van het merk Nisi 100x100 mm  en 100x 150 mm.

Echte heb ik geen last van verkleuring, Benro is niet een B merk dus je zou beter verwachten.

Zorg dat er altijd geen extra glas voor de lens zit, dus objectief en dan filterset 

dan heb je ook de minste kans op flair 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...