Ga naar inhoud

Topaz gebruiken samen met lightroom


BriMo-foto

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik wil graag weten hoe jullie het doen...

ik gebruikte tot nu toe alleen lightroom, ik houd mij raw bestanden bij in de bib en natuurlijk mijn bewerkingen.

als ik iets wil exporteren maak ik er jpegs van maar die sla ik niet op.

af en toe gebruikte ik tot nu toe ook wel PS om bv iets weg te doe op een foto dan sloeg ik de DNG op naast de raw.

maar nu kocht ik gisteren PhotoAI van topaz, het lijkt me op het eerste zicht een fantastisch programma...

maar hoe moet het nu?

ik kan toch niet van al mijn foto's een bewerkte versie uit topaz opslaan? 

die stuurt een erg groot TIFF bestand naar LR.

dan raakt mijn pc erg snel vol vrees ik...

ik dacht al de RAW bestanden eerst naar topaz en dan de bewerkinte bestanden bijhouden en de raw verwijderen? maar krijg ik daar geen spijt van?

hoe doen jullie dat?

alvast bedankt, groetjes, Brigitte 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste optie: Bewaar ze beide en koop een externe harde schijf als je schijfruimte vol raakt.

Optie 2. Bewaar de RAW. Als laatste bewerking doe ja dan altijd voor je een foto exporteert Topaz PhotoAi. Als je hem geëxporteert hebt verwijder je de tiff. Wil je hem later nog een keer exporteren dan altijd even voordat je hem exporteert PhotoAi er overheen doen en dan na het exporteren weer verwijderen.

Optie 3. In Lightgroom kan je onder Voorkeuren - Extern bewerken - Extra externe editor bij Bestandsindeling kiezen voor TIFF, PSD of JPEG. Wel eerst het juiste programma selecteren maar als het goed is heb je er maar 1 staan.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...