Ga naar inhoud

Focusstacking


starthier

Aanbevolen berichten

Focusstacking is een manier om met een open diafragma ƒ1.8 of ƒ2.8 toch een grote scherptediepte te bereiken. Een aantal jaren geleden was dit nog handwerk, een aantal opnames maken en steeds de scherpte iets te verplaatsen en daarna via software deze samen te voegen tot een foto met voldoende scherptediepte. Tegenwoordig zit deze methode  al geïnstalleerd in diverse camera merken. Olympus is hiermee begonnen en andere merken ondertussen ook.  Ik heb een opname gemaakt met de Lumix G9 waar deze opname methode probleemloos en snel toegepast kan worden, je kunt zelfs het bereik van de scherptediepte  ook zelf aangeven, bij deze heb ik de automatische instelling toegepast. Deze twee opnames werden met  open diafragma gemaakt en zoals te zien is, de linkse normale opname en de rechtse via focusstacking.  De exif is  1/100 ƒ1.7 iso400 25mm. voor beide foto's. Je gebruikt hiervoor een statief. Het motief mag niet in beweging zijn, dus bij bladeren, bewegende mensen enz. werkt dit niet. Met de Olympus OLYMPUS OM-D E-M1X en OM-D E_MarkII is dit mogelijk om uit de hand te fotograferen. Misschien hebben leden hier ook ervaring mee. Groetjes Stef

PSTE2296.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het nog altijd handwerk, mijn camera doet het niet voor me en eigenlijk vind ik dat ook wel zo leuk. Nieuwe camera's nemen steeds meer het knutselen uit de hobby, makkelijk inderdaad, maar zo is er ook niet echt iets speciaals meer aan, als een schilder die zijn schilderijen print ...

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Leuk om mee te spelen inderdaad! Ik gebruik deze optie meer dan regelmatig voor insecten en paddenstoelen. Voorheen met de D5300 was het inderdaad handwerk op een macrorail en steeds een stukje naar voor of achter bewegen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik méér dan tevreden ben over de softwarematige optie die de Nikon Z5 mij biedt met Focus Stacking. De lens moet wel autofocus ondersteunen, anders werkt het niet. Maar je kunt dan op de milimeter nauwkeurig de focus stack laten maken. Je kunt er zelfs voor kiezen om meer dan 50 foto's na elkaar (automatisch) te laten maken. Dan kun je je als fotograaf lekker richten op de compositie en belichting en hoef je je niet in rare bochten te wringen met een macrorail en steeds een piepklein stukje aan een wieltje te draaien. 

Bijgevoegd twee voorbeeldjes van een onbewerkte enkele focus foto en een nabewerkte gestapelde focus foto. De stack heb ik trouwens 'gemaakt' met Helicon Focus.

 

20211031-_NIK0217.jpg

20211031-2021-11-06 18-41-35 (B,Radius8,Smoothing4).jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie een ouder type camera heeft van Canon, kan de oplossing voor focusstacking Magic-Lantern zijn. Dit is een firmware die op het geheugenkaartje wordt gekopieerd waardoor de mogelijkheden van de camera vergoot worden, o.a. focusstacking en andere tools zoals:

Analoge / digitale versterkingsaanpassingen.
Selecteerbare ingangsbron.
Windfilter omschakelen.
Live audio monitoring door middel van een koptelefoon.
Piep / testtonen.
Niet beschikbaar op alle modellen - raadpleeg de functiematrix .
Kelvin en drukknop witbalans.
Automatische ETTR (Blootstellen aan de rechterkant).
Belichtingsvergrendeling voor handmatige modus.
Overschrijf handmatig de belichtingsinstellingen in LiveView.
Schakel snel tussen twee belichtingsvoorinstellingen.
Schakel belichtingssimulatie in/uit (Liveview).
Verbeteringen in dynamisch bereik (Dual ISO, andere functies worden onderzocht).
Zebra's voor onder/over blootgestelde gebieden.
Focus peaking om snel de scherpstelling te controleren.
Magisch zoomvenster om de focus te verfijnen.
Cropmark-overlays voor 16x9-balken of een aangepaste vorm.
Overlay een spookbeeld in livebeeld.
Spotmeter in liveweergave.
Valse kleuren voor nauwkeurige belichtingsregeling.
RGB-histogram met RAW-ondersteuning.
Waveform voor perfecte greenscreen verlichting.
Vectorscope voor kleurtinten.
Volledige controle over H264 bitrate.
Volledige controle over de opnameframerate.
HDR-video opnemen.
Aangepaste vignettering voor lenscorrectie.
Neem 14-bits ongecomprimeerde RAW-video op op uw CF/SD-kaart.
Experimentele 2,5K/3K/4K met 10/12/14-bits RAW-video (ongecomprimeerd of LJ92).
Bracketing voor belichting, flits of scherptediepte.
Intervalmeter in de camera.
Aangepaste bulb-timer voor extra lange belichtingen.
Bewegingsdetectie.
Stille foto's zonder sluiterbediening.
Neem spraaklabels op voor foto's / video's.
Val focus.
Volg de focus.
Rek focus.
Gefocust stapelen.
Aangepaste AF-patronen.
DOF-calculator (diffractiebewust).
Automatische AFMA-kalibratie (DotTune).

Ondersteunde camera's:

5D Mark II, 5D Mark III, 6D, 7D, 50D, 60D, 500D/T1i, 550D/T2i, 600D/T3i, 650D/T4i, 700D/T5i, 1100D/T3, EOS M.

Te downloaden op de Site: https://magiclantern.fm/index.html

Schermafbeelding 2022-02-09 210531.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik het zelf niet meer. Maar zeker een aanrader. Kan je wel leuke dingen mee. 

Wordt ook wel vaker gezien zoals het vroegere jailbreaken van iPhones. Heel leuk maar sommige willen zich er niet aan wagen. ?En snap ik ook. 

  • Like 1

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...