Ga naar inhoud

Concertfotografie


HenrivanderLaan

Aanbevolen berichten

Hallo Zoomers,

Ik ben nieuw op dit forum, en al helemaal met fotografie.

ik besef me dat ik het mij niet gemakkelijk maak maar ik ga mij bezig houden met concertfotografie… (binnen)……

Mijn vader heeft een 
Sony Alpha SLT-A37

camera met een Canon Sigma dc lens 18-200mm die ik een tijdje ga gebruiken.

Heeft iemand ook zo’n camera en ervaring met concertfotografie?

Zouden jullie mij tips kunnen geven?qua instellingen?

Hebben/maken jullie ook een plan van aanpak van te voren?

ik hoor graag!

Groeten,

Henri van der Laan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier!

 

 

ik kan zeggen dat ik al een tijdje fotografeer en sinds 2 jaar ook met concertfotografie bezig ben, dus inmiddels redelijk wat ervaring

Het licht is altijd mooi, voor een kijker en luisteraar. voor een fotograaf altijd vervelend. je zult lichtsterk materiaal hebben. ik schiet met lichtsterke lensen. f.28 voor mijn groothoek en mn zoom. en die 2.8 heb ik echt wel nodig. soms ga ik wel naar f4 of f5.6, maar dan zit ik al hoog in mn sluitertijd of diafragma met een fullframe sensor. 

ik moest zoeken naar jou sony camera, maar laat ik het zo zeggen. niks is onmogelijk maar het wordt met deze set uitdagend.  Ik praat persoonlijk wel over een poppodium waar het vaak donker is. een gewoon buitenconcert of stadsoptreden zal waarschijnlijk prima gaan. het bereik van 18-200 is super, daar kun je alle kanten mee op. 

 

ik ben erg benieuwd naar je resultaten

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt wel mee toch, denk ik, met de huidige automaten? Bij popconcerten wisselt het licht nogal snel. Dat is lastig in single-shot modus, maar als je hem in burst modus zet heb je denk ik best kans op iets goeds. Ik heb in een grijs verleden bij popconcerten wel gefotografeerd met een spiegelreflex waarin ik alleen per opname sluitertijd, diafragma en iso in kon stellen, leverdee vaak toch ook wel aardige plaatjes op. Toegegeven, de lichteffecten waren toen ook minder geavanceerd:classic_biggrin:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Valt wel mee toch, denk ik, met de huidige automaten? 

wellicht met de huidige automaten wel inderdaad, maar hij schiet met sony a37. vergelijkbaar met canon 2000d. dat is echt instappersmateriaal, waarbij de iso boven de 800 eigenlijk niet mooi meer is, waarschijnlijk trage focus objectieven. Niet het beste materiaal voor deze omstandigheden. 

 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het niet de beste camera voor deze omstandigheden is, dat ding is tien jaar oud, naar de huidige maatstaven antiek. Maar met die prehistorische analoge spiegelreflex was ik al lang blij met rolletjes van 400 Asa en lukte het ook. En topic starter hoeft in ieder geval niet bang meer te zijn dat zijn rolletje van 36 opnames vol raakt, kan gewoon doorschieten in de hoop op een lucky shot. Dan merkt hij vanzelf waar de beperkingen zitten, of hij het überhaupt leuk vindt en of hij geld over heeft voor iets beters.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Lenjan zei:

En het wil nog wel eens voorkomen dat ik op f2.8 naar ISO 6400 moet om een redelijke sluitertijd te krijgen.

en dat is met het huidige materiaal geen probleem. je kunt altijd nog je foto omzetten naar zwart wit, de veilig vluchweg bij concertfotografie ?

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Ik snap dat het niet de beste camera voor deze omstandigheden is, dat ding is tien jaar oud, naar de huidige maatstaven antiek. Maar met die prehistorische analoge spiegelreflex was ik al lang blij met rolletjes van 400 Asa en lukte het ook. En topic starter hoeft in ieder geval niet bang meer te zijn dat zijn rolletje van 36 opnames vol raakt, kan gewoon doorschieten in de hoop op een lucky shot. Dan merkt hij vanzelf waar de beperkingen zitten, of hij het überhaupt leuk vindt en of hij geld over heeft voor iets beters.

 

 

Oh moet het zeker gaan doen.

Alleen hij moet wel weten dat het met deze apparatuur wel eens tegen kan gaan vallen. Toen ik zelf begon met actie te fotograferen (vogels in vlucht, voetbal) begon ik ook aan mezelf te twijfelen en was er bijna mee gestopt. Tot ik uiteindelijk besloot de Tamron 70-300 de deur uit te doen en een 70-200 L lens aan te schaffen en er een wereld voor me open ging. Alles wat met die Tamron niet lukte vooral vanwege die trage AF lukte nu ineens wel.

Maar het was wel een hele goede leerschool geweest om op allerlei manieren toch die actie foto's met die Tamron te krijgen. Dus gewoon lekker gaan beginnen en je niet laten afschrikken dat de resultaten wel eens tegen zouden kunnen vallen met deze apparatuur. 

En je zou kunnen overwegen als je weinig budget hebt om de 50mm 1.8 er bij aan te schaffen. 

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Lenjan zei:

Oh moet het zeker gaan doen.

Alleen hij moet wel weten dat het met deze apparatuur wel eens tegen kan gaan vallen. Toen ik zelf begon met actie te fotograferen (vogels in vlucht, voetbal) begon ik ook aan mezelf te twijfelen en was er bijna mee gestopt. Tot ik uiteindelijk besloot de Tamron 70-300 de deur uit te doen


En je zou kunnen overwegen als je weinig budget hebt om de 50mm 1.8 er bij aan te schaffen. 

Ik hoor de tandwielen nog ratelen tijdens het focussen met dat ding. waardeloos hahaha. 

 

Je hebt zeker een punt, als je materiaal hebt waar echt niks mee lukt dan kan t tegen gaan staan. Zo slecht acht ik die sony nou ook weer niet. 

 

Veel tekst, zonder antwoord van topicstarten, ben wel benieuwd wat hij er van gaat vinden.  

Vergeet niet, de beste camera is die die je bij je hebt. en ga je wel top platen maken met deze camera

 

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...