Ga naar inhoud

starthier

Aanbevolen berichten

Wie een beetje handig is met knutselen , een paar tips voor je Low Budget ministudio.

Voor de verlichting koop een LED lamp bij de bouwmarkt van 35 watt Voor 22 euro. Lichtopbrengst 350 watt. De lampen geven geen warmte af, een bijpassende inklapbare standaard voor 9 euro, een vel doorschijnend papier er voor geplakt en de verlichting staat.
De reflectors maak je van eerste hulp folie die je in je ehbo koffertje in de auto vind, deze zijn van een kant goudkleurig en de de andere kant zilverkleurig afmetingen 2x1 meter. Doe deze verfrommelen en weer uitvouwen, dan op een plaat piepschuim plakken en aan de randen met tape vastzetten kosten ongeveer 5 euro, je kunt ook ingeraamd schildersdoek gebruiken, die heb je ook in ovale vorm, bij o.a. Cranenbroek of Action. Dan naar Ikea en een zwart tafelblad BESTÅ Bovenblad, glas zwart 60x40cm. € 15.-. artikelnummer: 202,707,22 Nu ben je met de zelfbouw ministudio klaar voor ongeveer 60 euro, prijzen zijn uit 2017, zal nu de helft duurder zijn (zonder glasplaat €45,- ). Wil je 2 lampen dan komen er 31 euro bij. Zou je later willen overstappen op professionele lampen of flitsers, of geen interesse meer in je studio hebben kun je de lampen nog altijd als waterdichte tuinverlichting gebruiken. Maar je hebt het wel zelf gemaakt....

0031-Tabletop.jpg

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Top idee en mooi omschreven.  goed bezig!!!
zeker het overwegen waard.


EEN opmerking wat ik even niet snap uit je verhaal, 1 lamp komen voor 22 euro? hoe komt er dan als je 2 lampen wilt 31 euro bij? ?    

-----------------------------------------------------
"A camera is a save button for the mind's eye"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...
  • 8 maanden later...

leuke ideeen, vooral de gouden folie uit je ehbo kit. 

De lamp volg ik niet en zie ik niet zitten ivm kleur. Ik geloof nooi dat daar helder wit licht, rond de 5200 a 5500 K uit komt, en inderdaad de sterkte heb ik ook mijn vraagtekens bij. 

Het is voor 22 euro wel het proberen waard uiteraard, anders kun je altijd nog gaan klussen met die lamp. 

 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, darka zei:

leuke ideeen, vooral de gouden folie uit je ehbo kit. 

De lamp volg ik niet en zie ik niet zitten ivm kleur. Ik geloof nooi dat daar helder wit licht, rond de 5200 a 5500 K uit komt, en inderdaad de sterkte heb ik ook mijn vraagtekens bij. 

Het is voor 22 euro wel het proberen waard uiteraard, anders kun je altijd nog gaan klussen met die lamp. 

 

De kleurtemperatuur is 4000 kelvin, als je in raw fotografeert regel je dit met een klik in b.v. Lightroom. Bij zwart-wit speelt dit nauwelijks een rol. Met een tweede lamp kom je op 700 watt. En inderdaad klussen met de lamp kan altijd nog.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-6-2022 om 14:32, PeterKosterHT zei:

Ik raak topic starter kwijt  bij zijn lichtopbrengst. Die wordt altijd aangeduid in lumen, niet in Watt. Maar 350 Lumen is bijna niets. 800 Lumen is  vergelijkbaar met  een gloeilamp  An 60 Watt. Gelukkig hebben voor nauwelijks meer geld ook veel sterkere lampen

20 watt is 2000 lumen, 35 watt zal iets rond de 3500 lumen zijn, of zit ik er naast

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, vBartheld zei:

De hoeveelheid lumen is niet 1 op 1 om te rekenen vanuit het aantal Watt. Ligt echt aan de soort lamp. Volgens mij vermenigvuldig je bij LED-verlichting het aantal Watt met 90 voor het aantal lumen

Oke dan zou de bouwlamp 3150 lumen zijn. Bij twee lampen 6300 lumen

aangepast door starthier
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, vBartheld zei:

De hoeveelheid lumen is niet 1 op 1 om te rekenen vanuit het aantal Watt. Ligt echt aan de soort lamp. Volgens mij vermenigvuldig je bij LED-verlichting het aantal Watt met 90 voor het aantal lumen

Ik houd als vuistregel aan dat een gloeilamp van 60 Watt even veel licht geeft als een ledlamp van 800 Lumen. Dat is toch wel een andere omrekenfactor. Overigens staat op de doosjes van de led-lampen doorgaans aangegeven met hoeveel Watt gloeilamp de lamp vergelijkbaar is

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor mijn macro knutsel projectjes een hoekje in het 'hobbykamertje' ingericht, 2 led paneeltjes en onderdelen van een kant en klare ministudio die ik ooit gekregen heb (zo'n uitvouwbare doos met 2 lampen en wat achtergrondjes), lege doosjes in verschillende kleuren voor ondergrond, een kleine spiegel, een fotolijstje gesloopt voor een glasplaat en verder heb ik met gekleurde vellen papier (al dan niet met een patroontje) van de action achtergrond kaartjes gemaakt. Ik heb dit pakketje voorzien van gaatjes en een ringetje zodat het netjes bij elkaar blijft en dat ik het ook makkelijk 'in het veld' kan gebruiken. Om bokeh effecten te creëren heb ik kerstlampjes liggen (die kleine leds aan zilver of gouddraad die je tussen bloemen steekt) Om figuur bokeh te maken heb ik kaartjes geponst die in mijn filterhouder passen, ... en zo klooien we maar wat aan ?

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...