Ga naar inhoud

Nikon D600 scherpstelmenu niet beschikbaar


lola22

Aanbevolen berichten

Bij voorbaat excuses als het om een wel erg simpele fout gaat, ik ben vrij beginnend en dit is mijn eerste ervaring met een spiegelreflex.

Ik heb een Nikon D600 met een AF-d 50 mm F/1.8 occasion lens, en tevens een Kenko tussenring van 20 mm (omdat ik het budget niet heb voor een macro lens). Mijn voornaamste doel is productfotografie, ik maak sieraden van klei en wil graag alle kleine details van het product (bijv. een armbandje) zo professioneel mogelijk op de foto hebben voor mijn winkel. Het gaat hiebij om millimeterwerk.

De camera stelt nu wel scherp, maar alleen op een klein gebied. Hij gaat scherpstellen op slechts een minuscuul detail en het gebied dat nog bij het werkje hoort wordt alweer vaag, i.p.v alleen de achtergrond. Ik zou het mooi vinden om het hele product scherp op beeld te hebben, en bij bepaalde foto's meerdere kleine producten naast elkaar. Dit heeft te maken met het aantal scherpstelpunten heb ik begrepen. Nu ging ik naar het menu voor de scherpstelinstellingen, maar deze optie is vergrendeld. In de handleiding heb ik tot nu toe niet de oorzaak kunnen vinden (wellicht overheen gelezen of een probleem met het gebruik van de tussenring op deze manier?). 

Ik ben benieuwd of het aan de overige systeeminstellingen ligt of dat ik toch de verkeerde tussenringen, lens of body heb aangeschaft voor het doel dat ik voor ogen heb (en of het in dat geval mogelijk is om zonder al te grote nieuwe investeringen het probleem op te lossen....) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij macro opnames heb je te maken met een klein scherptegebied, je zult dus sowieso moeten diafragmeren (minimaal f11 of hoger getal) om zo veel mogelijk scherp te krijgen, maar als je er erg dicht op zit kan zelfs dat nog niet voldoende zijn. Best kun je ook handmatig scherpstellen in dit geval en werk vanaf een statief zodat sluitertijd en bewegingsonscherpte minder een issue zijn. Dat het menu niet werkt kan meerdere oorzaken hebben, je zit er misschien al te dicht op om die punten nog scherp te kunnen krijgen of de tussenring werkt tegen bijvoorbeeld. Je hebt het ook over meerdere producten naast elkaar, je zou hierbij kunnen kiezen om meerdere foto's te maken met verschillend scherpstelpunt en deze in de nabewerking samen te voegen ... bekijk deze artikelen van zoomacademy maar eens voor wat meer info

https://zoomacademy.nl/blog/fotografietechniek-scherptediepte-gebruiken-bij-macrofotos

https://zoomacademy.nl/blog/focus-stacking-zo-pak-je-het-aan

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info. Oei, dat klinkt niet ideaal en maakt de drempel om snel foto's te maken wel een flink stuk hoger. En de kwaliteit zal waarschijnlijk nooit optimaal worden als de techniek niet echt werkt....

Zelfs met de smartphone lukt het nog om de objecten volledig scherp op een foto te krijgen. Maar die fotografiekwaliteit is waar ik voor ging, zonder korrelige waas, met mooie lichtval en dergelijke. 

Camera handmatig scherpstellen, zelf vasthouden of in een enkel geval statief, niet extreem stil hoeven houden in verband met de specifieke afstand en extreme sluitertijd, met de juiste voorinstellingen gelijk een volledige foto met de details in beeld kunnen maken, eventueel wat kleine nabewerkingen in lightroom qua belichting en retoucheren. Dat was het oorspronkelijke idee. Maar dat gaat dus niet lukken helaas, misschien dan maar zoeken naar een ander model (lens of body)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij macro heb je inderdaad een kleine gedeelte dat scherp is, het is ook wel afhankelijk van je camera. Dat je met je telefoon meer scherp krijgt komt ook daar dat je camera van je telefoon de kleinste beeldsensor heeft en Nikon D600 is een full frame camera dat de grootste beeldcensor heeft, ik moet er wel bij melden dat de telefoon software heeft om de achtergrond wazig te maken. Met je Nikon D600 kun je wel je volledige onderwerp scherpkrijgen maar betekent wel dat je meerdere foto's moet maken en ook nog achter je computer moet kruipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-12-2022 om 09:03, Lenjan zei:

Een andere optie zou zijn de tussenring niet gebruiker en de foto eventueel iets ruimer te nemen voor meer scherptediepte. In de nabewerking de afbeelding wat bij croppen. In Photoshop kan je dan met b.v. Veld vervagen de onscherpte daar liggen waar je wil.

Bedankt voor de tip. Als ik zonder tussenringen een foto neem dan zijn de objecten weer niet scherp te zien omdat de minimale afstand voor de lens te groot is. Hierdoor moet ik ze dus van vrij ver weg fotograferen, en zijn de kleinste details niet zichtbaar. Ik zal nu denk ik toch rond gaan kijken voor een geschikte lens die een kleinere afstand heeft, geschikt voor productfotografie (rond de 50 mm), zonder tussenring. 

aangepast door lola22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...