Ga naar inhoud

Hoe meer pixels...


PeterKosterHT

Aanbevolen berichten

Het artikel https://zoom.nl/nieuws/simpel-uitgelegd-hoe-meer-megapixels-hoe-beter-de-foto is een beetje een gemiste kans. Dat je niet ongestraft 100 mp op de sensor van een mobieltje kunt proppen omdat die te klein is (ik chargeer), dat is een beetje een open deur. Maar ondertussen gaat de megapixelrace door. 60 mp op een fullframe of 40 op en aps-c is geen toekomstmuziek meer, en dan hebben we het over gerenommeerde merken die daar kennelijk brood in zien (ze menen er zelfs de hoofdprijs voor te kunnen vragen). Geldt hier dat je je het geld wellicht beter kunt besparen, of wordt de techniek op dit vlak toch ook veel beter dat er nu meer kan dan een paar jaar terug?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontwikkelingen op het gebied van de censoren gaan gewoon door en helemaal met de komst van de systeem camera's, de censoren worden dus gewoon beter. De kwaliteit van de foto word voor een (klein)deel bepaald door de censor, de andere deel van de kwaliteit van de foto word door de objectieven bepaald. De huidige objectieven worden ook gewoon steeds beter.

 

@PeterKosterHT ik ben het wel met je eens dat de pixel aantallen op de censoren steeds meer word. Op de vraag of je de hoeveelheid pixels nodig hebt zou ik op dit moment zeggen nee, het is immers hoe groter de print hoe verder je moet afstaan om het te kunnen zien en de huidige computer schermen zullen ook minder pixels hebben. Het wel fijn dat je wat meer pixels hebt om te kunnen croppen, als je te veel moet croppen doe je als fotograaf ergens iets niet goed.

 

Als je bij Werk aan de Muur wil verkopen is de eis naast dat je werk met een APS-C- of fullframe- camera is gemaakt dat het 12PM is. Veel minder dan de huidige camera's hebben. Werk aan de Muur verkoopt gewoon wand vullend behang met foto's van 12MP of meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...