Ga naar inhoud

Welk ND filter heb ik nodig?


woahruben

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik gebruik een analoge Polaroid Big Shot camera. Deze heeft op de lichtste setting een f24 lens en op het donkerst een f55. Hij heeft een fixed shutter speed van 1/52. Ook is deze camera alleen te gebruiken met een MagiCube (flits).

Nou zit ik met een vraag. Deze camera is ingesteld voor ISO 80-100 pack film, die tot 2016 werd geproduceerd. Nou heb ik een grote stache aan Fuji FP-3000B black and white film met een iso van 3000. Deze wil ik graag in deze Big Shot schieten, alleen riskeer ik dan natuurlijk dat de belichting niet goed is aangezien deze is ingesteld op ISO 100.

Daarom wou ik een ND filter gebruiken, alleen ben ik echt een leek wat betreft ND filters of f-stop compensatie. Wat voor ND filter zou ik nodig hebben om de ISO 3000 te schieten in een camera die ISO 100 gebruikt?

Groet. 

polaroid-big-shot_021.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even grof gerekend moet je 5 stops terug om in de buurt van de 100 iso uit te komen, ik heb geen tabellen gevonden die dat direct linken aan een ND filter waarde, maar je zou de verschillende tabellen die er zijn voor f-getal en iso , en f-getal en ND filter eens naast elkaar kunnen leggen ... Of je schaft een variabel ND filter aan en gaat gewoon aan het experimenteren (zou ik doen, maar ik ben dan ook niet zo'n held in berekeningen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijkt me een rekensom to be.. 

 

uitgaande van je driehoek. F24   ;  1/50e (voor het gemak) en iso 3000 filmpack.. Maar je camera gaat uit van iso 100.. Dat is 100 200 400 800 1600 3200 voor het gemak 5 stops. 

Ben ik dan kort door de bocht dat je een ND6 zou moeten hebben om een beetje in de buurt te komen?? 

 

 

aanvulling: Stefanie was me net voor met hetzelfde antwoord. 

aangepast door darka
  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Even grof gerekend moet je 5 stops terug om in de buurt van de 100 iso uit te komen, ik heb geen tabellen gevonden die dat direct linken aan een ND filter waarde, maar je zou de verschillende tabellen die er zijn voor f-getal en iso , en f-getal en ND filter eens naast elkaar kunnen leggen ... Of je schaft een variabel ND filter aan en gaat gewoon aan het experimenteren (zou ik doen, maar ik ben dan ook niet zo'n held in berekeningen)

Dank voor de reactie. Ik zal er inderdad mee moeten expirementeren, alleen probeer ik het zo snel mogelijk goed te doen aangezien de film erg schaars is en 1 exposure inmiddels al 12 euro kost. (1 pack = 120 euro waard). Zou deze geschikt zijn voor wat ik zoek?

aangepast door woahruben
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, darka zei:

Dit lijkt me een rekensom to be.. 

 

uitgaande van je driehoek. F24   ;  1/50e (voor het gemak) en iso 3000 filmpack.. Maar je camera gaat uit van iso 100.. Dat is 100 200 400 800 1600 3200 voor het gemak 5 stops. 

Ben ik dan kort door de bocht dat je een ND6 zou moeten hebben om een beetje in de buurt te komen?? 

 

 

aanvulling: Stefanie was me net voor met hetzelfde antwoord. 

Ik zal eens kijken naar een ND6 filter. Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zit te denken. als je nog traploos kunt switchen tussen je f24 en f55 (hoe klein is dat gat in vredesnaam??? ) Zou je dan niet nog voor een ND4 kunnen gaan? Dat geeft je qua diafragma beetje speelruimte beide kanten op en zou je zelfs nog wat kunnen overbelichten.. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, renewolf_zoom zei:

Het verschil tussen 100 en 3000 ISO is een factor 30. Dat is ongeveer 5 stops (factor 32) Een 6 stops filter komt er dan dicht bij in de buurt. Je zal dan weer 1 stop moeten overbelichten om op de juiste belichting uit te komen.

 

Dankjewel. Zoals als dit bijvoorbeeld? Zoek ik dan op de juiste term?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, woahruben zei:

Dankjewel. Zoals als dit bijvoorbeeld? Zoek ik dan op de juiste term?

Dat is een filter dat gebruikt zou kunnen worden. Let er wel op dat hij ook op de betreffende camera bevestigd moet kunnen worden. Is de lens voorzien van een schroefdraad hiervoor en is die van dezelfde maat (diameter) of moet je een andere constructie bedenken om het filter te bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, renewolf_zoom zei:

Dat is een filter dat gebruikt zou kunnen worden. Let er wel op dat hij ook op de betreffende camera bevestigd moet kunnen worden. Is de lens voorzien van een schroefdraad hiervoor en is die van dezelfde maat (diameter) of moet je een andere constructie bedenken om het filter te bevestigen.

Yes, dat komt goed. Top, dankjewel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...