Ga naar inhoud

Paardensport binnenlocatie: set up voor Nikon D500 icm Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD A005N


rfderooij

Aanbevolen berichten

Hoi,

Heeft er iemand op de forum een goede setup voor paardensport in een overdekte locatie als een manege of bijvoorbeeld de Brabanthallen?
Zelf ben ik aan het goochelen met de set up, maar ik kom er niet uit. De foto's zijn veels te donker.
Mijn set up: 
Nikon  D500
Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD A005N

Geld voor een ander objectief heb ik zo snel niet, dus ik hoop dat er iets mogelijk is met mijn huidige set up.

Bijgevoegd enkele voorbeelden van wat ik heb geschoten, allemaal met een ISO-waarde van 6400 of hoger, ik durf niet hoger te gaan dan een ISO-waarde van 12800 vanwege eventuele ruis. De foto's heb ik in Lightroom nabewerkt. Eventueel kijk ik of Luminar AI nog wat voor mij kan betekenen.

ROY_8082.jpg

ROY_8082-2.jpg

ROY_8421.jpg

ROY_8801.jpg

ROY_8920-2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje hetzelfde verhaal als concertfotografie. Het is altijd te donker en het licht is zelden goed genoeg. 

 

Ik lees niks over je sluitertijden, dus kan ik niet heel veel daar over zeggen. Maar uiteindelijk is het wel een kwestie van Beter 1 foto met wat ruis, dan helemaal geen foto. 

Ik vind het in de kleurenfoto's nog wel wat meevallen. Je wilt deze niet als poster afgedrukt, maar zo op het scherm valt het nog wel wat mee. 

Het onderwerp gaat best snel, dus je zult moeten zoeken in de sluitertijd tussen acceptabele beweging en onscherpte. Ik vermoed niet langzamer dan 1/125 - 1/160.. Op afstand zou het misschien 1/100 nog kunnen, maar langzamer eigenlijk niet. Voor een geoefend fotograaf is dit nog te doen.  En.. probeer het eens op iso 12800.. wie niet waagt.. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even uitgeprobeerd met de bovenste foto:

Luminar gaat je niet helpen: reduceert de ruis wel, maar dat gaat gepaard met verlies aan scherpte.

Topaz Denoise werkt een stuk beter (zie foto), wel even nauwkeurig kijken want bij sommige instellingen verscherpt ie te veel en dat wordt lelijk (al zie je dat vaak pas als je flink inzoomt).

image.thumb.png.2440d21f303e6d7e56e5fe05a44ad049.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het vooral over camera/lens setup maar geeft geen instellingen behalve je iso. Als je het over de camera/lens hebt dan zou 2.8 lens wat kunnen helpen, maar je geeft aan daar geen geld voor te hebben, dan blijven toch de instellingen over. Als je een juiste belichting gebruikt dan valt over het algemeen de ruis bij hoge iso waarden best mee, als je in de nabewerking eraan moet gaan trekken dan val je met hoge iso door de mand. Ik zou toch voor hogere iso gaan en de ruis in nabewerking wegwerken (Topaz is daar inderdaad erg sterk in) nadat je de ruis hebt weggewerkt kun je nog wat verscherpen (niet eerst verscherpen want dan vererger je de ruis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Stefanie71 zei:

Je hebt het vooral over camera/lens setup maar geeft geen instellingen behalve je iso. Als je het over de camera/lens hebt dan zou 2.8 lens wat kunnen helpen, maar je geeft aan daar geen geld voor te hebben, dan blijven toch de instellingen over. Als je een juiste belichting gebruikt dan valt over het algemeen de ruis bij hoge iso waarden best mee, als je in de nabewerking eraan moet gaan trekken dan val je met hoge iso door de mand. Ik zou toch voor hogere iso gaan en de ruis in nabewerking wegwerken (Topaz is daar inderdaad erg sterk in) nadat je de ruis hebt weggewerkt kun je nog wat verscherpen (niet eerst verscherpen want dan vererger je de ruis)

Het is inderdaad bijzonder wat Topaz doet qua ruisonderdrukking, maar ik heb het idee dat dat hier wel aan de grens van zijn kunnen zit.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe erg wat ruis is, als iedereen weet dat het licht daar belazerd is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Het is inderdaad bijzonder wat Topaz doet qua ruisonderdrukking, maar ik heb het idee dat dat hier wel aan de grens van zijn kunnen zit.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe erg wat ruis is, als iedereen weet dat het licht daar belazerd is.

Ik denk dat de foto hier niet de juiste is om dat te oordelen, er wordt aangegeven onder een bepaalde iso waarde te willen blijven vanwege ruis en vermoedelijk is er dus in de nabewerking aan getrokken ... als de foto wel met hogere iso was gemaakt dan had de bewerking van Topaz ook ander effect gegeven ... maar of ruis heel erg is in zo'n situatie? Daar heb je een punt

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2023 om 11:45, rfderooij zei:

Hoi,

Heeft er iemand op de forum een goede setup voor paardensport in een overdekte locatie als een manege of bijvoorbeeld de Brabanthallen?
Zelf ben ik aan het goochelen met de set up, maar ik kom er niet uit. De foto's zijn veels te donker.
Mijn set up: 
Nikon  D500
Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD A005N

Geld voor een ander objectief heb ik zo snel niet, dus ik hoop dat er iets mogelijk is met mijn huidige set up.

Bijgevoegd enkele voorbeelden van wat ik heb geschoten, allemaal met een ISO-waarde van 6400 of hoger, ik durf niet hoger te gaan dan een ISO-waarde van 12800 vanwege eventuele ruis. De foto's heb ik in Lightroom nabewerkt. Eventueel kijk ik of Luminar AI nog wat voor mij kan betekenen.



 

ROY_8082.jpg

ROY_8082-2.jpg

ROY_8421.jpg

ROY_8801.jpg

ROY_8920-2.jpg

Exif data bij de foto's:
Exif data foto 1 en 2: 
Diafragma: f/4.2
Sluitertijd: 1/800
ISO: 12800
Belichtingswaarde: 0 - Hoe zou ik dit evt kunnen afstellen?

Foto 3:
f/5.3
1/800
12800
0

Foto 4:
f/5.3
1/800
12800
0

Foto 5:
f/4.5
1/800

6400
0

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Het is inderdaad bijzonder wat Topaz doet qua ruisonderdrukking, maar ik heb het idee dat dat hier wel aan de grens van zijn kunnen zit.

Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe erg wat ruis is, als iedereen weet dat het licht daar belazerd is.

Denk je dat een telelens met f/2.8 een oplossing kan zijn?
Ik heb er eventueel wel één op het oog... Tweedehandsje van rond de 500 euro. Een Sigma EX 70-200mm f/2.8.
Misschien dat ik mijn Tamron 70-300mm f/4 - f/5.3 ervoor inruil.... Maar dat terzijde.??

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Stefanie71 zei:

Je hebt het vooral over camera/lens setup maar geeft geen instellingen behalve je iso. Als je het over de camera/lens hebt dan zou 2.8 lens wat kunnen helpen, maar je geeft aan daar geen geld voor te hebben, dan blijven toch de instellingen over. Als je een juiste belichting gebruikt dan valt over het algemeen de ruis bij hoge iso waarden best mee, als je in de nabewerking eraan moet gaan trekken dan val je met hoge iso door de mand. Ik zou toch voor hogere iso gaan en de ruis in nabewerking wegwerken (Topaz is daar inderdaad erg sterk in) nadat je de ruis hebt weggewerkt kun je nog wat verscherpen (niet eerst verscherpen want dan vererger je de ruis)

Niet voor een gloednieuwe lens, daar heb ik geen budget voor. Qua budget kan ik tot de 600 euro gaan, maar dan kan ik het beste naar een tweedehands-je kijken.
Exif data heb ik zojuist toegevoegd. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Even uitgeprobeerd met de bovenste foto:

Luminar gaat je niet helpen: reduceert de ruis wel, maar dat gaat gepaard met verlies aan scherpte.

Topaz Denoise werkt een stuk beter (zie foto), wel even nauwkeurig kijken want bij sommige instellingen verscherpt ie te veel en dat wordt lelijk (al zie je dat vaak pas als je flink inzoomt).

image.thumb.png.2440d21f303e6d7e56e5fe05a44ad049.png

Is Topaz Denoise AI een software programma met een abonnementsvorm, of is het na 1 keer het software kopen het softwarepogramma van 'jou'?
Ik ga in ieder geval de 30-dagen trial uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk hier kunnen we wat mee.. 

 

f5.3 is waarschijnlijk de grootste die je lens pakt wanneer je maximaal zoomt. Dus... 1/800 .... Waarom??   Ga met paarden op een 1/200 zitten. Met wat oefening is dat wel te doen, heb je in ieder geval 2 stops meer licht. Wat inhoudt dat je voor hetzelfde resultaat 2 stops iso lager kunt.. naar 1600, neem voor t geval dat 1/2000.. niks mis mee toch?  Laat het idee dat je een snelle sluitertijd wilt, los en ga voor iets langzamer. Kan prima, het zijn geen huismussen die met 1/1000 bevroren moeten worden.

 

en... een 70-200 f2.8 onder de 500 euro.. Gelijk doen. Als het maar de versie met stabilisatie is. Dat is wel een must. 

  • Like 2

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, darka zei:

kijk hier kunnen we wat mee.. 

 

f5.3 is waarschijnlijk de grootste die je lens pakt wanneer je maximaal zoomt. Dus... 1/800 .... Waarom??   Ga met paarden op een 1/200 zitten. Met wat oefening is dat wel te doen, heb je in ieder geval 2 stops meer licht. Wat inhoudt dat je voor hetzelfde resultaat 2 stops iso lager kunt.. naar 1600, neem voor t geval dat 1/2000.. niks mis mee toch?  Laat het idee dat je een snelle sluitertijd wilt, los en ga voor iets langzamer. Kan prima, het zijn geen huismussen die met 1/1000 bevroren moeten worden.

 

en... een 70-200 f2.8 onder de 500 euro.. Gelijk doen. Als het maar de versie met stabilisatie is. Dat is wel een must. 

Yep, de lens heeft beeldstabilisatie. En geen diafragma ring. Dus kan ik de diafragma ook gewoon aanpassen, als het goed is. 
Dit is de naam van de lens: Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS HSM Nikon (inmiddels net besteld bij Cameraland - €559,-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, darka zei:

kijk hier kunnen we wat mee.. 

 

f5.3 is waarschijnlijk de grootste die je lens pakt wanneer je maximaal zoomt. Dus... 1/800 .... Waarom??   Ga met paarden op een 1/200 zitten. Met wat oefening is dat wel te doen, heb je in ieder geval 2 stops meer licht. Wat inhoudt dat je voor hetzelfde resultaat 2 stops iso lager kunt.. naar 1600, neem voor t geval dat 1/2000.. niks mis mee toch?  Laat het idee dat je een snelle sluitertijd wilt, los en ga voor iets langzamer. Kan prima, het zijn geen huismussen die met 1/1000 bevroren moeten worden.

 

en... een 70-200 f2.8 onder de 500 euro.. Gelijk doen. Als het maar de versie met stabilisatie is. Dat is wel een must. 

Ik was bang dat bij een langere sluitertijd de benen van het paard niet bevroren zijn, zoals bij deze foto van een paar jaar terug:
Al is dit nog gemaakt met een Nikon D5300 in 2020. 
Exif: f/4.5, 1/160, ISO 5000, +0.7

_DSC9264.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, op 1/200e zal je de benen ook niet scherp krijgen. Je zou kunnen experimenten bij welke sluitertijd je de benen nog bij een redelijk percentage van de foto's nog scherp krijgt als je met deze lens blijft werken. Een 70-200 f2.8 is zeker aan te raden.

Zorg in ieder geval voor dat je de ruiter en paard goed belicht zijn. Ruis in de achtergrond kan je gerust helemaal verwijderen. Daar hoef je niet bang te zijn voor detailverlies.

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je niet te hoge of misschien zelfs wel verkeerde eisen?

Ik vind dit wel een puike foto! Belangrijkste van paard en ruiter is scherp. Dat die benen wat bewogen zijn, vind ik niet alleen logisch, het is juist goed, want dat geeft dynamiek aan de foto. Anders gezegd: het toont de beweging die sport zo mooi maakt. Als die benen ook bevroren zouden zijn, krijg je een veel sterieler plaatje.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, PeterKosterHT zei:

Stel je niet te hoge of misschien zelfs wel verkeerde eisen?

Ik vind dit wel een puike foto! Belangrijkste van paard en ruiter is scherp. Dat die benen wat bewogen zijn, vind ik niet alleen logisch, het is juist goed, want dat geeft dynamiek aan de foto. Anders gezegd: het toont de beweging die sport zo mooi maakt. Als die benen ook bevroren zouden zijn, krijg je een veel sterieler plaatje.

Mijn collega's zeiden dat ook al vandaag: ik begin kritisch te worden over mijn foto's. Aan de ene kant goed, maar aan de andere kant denk ik ook weer niet goed.
 By the way. Topaz helpt ook al een eind bij sommige foto's. Ik zal dat programma vaker gebruiken. Het werkt in ieder geval beter dan de denoise functie van Lightroom Classic. 

Dynamiek is zeker mooi. Klopt. Laat ook wel weer de snelheid zien. 
Ik blijf er wel bij dat de Brabanthallen niet de makkelijkste fotolocatie is om foto's te maken. ?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Lenjan zei:

Klopt, op 1/200e zal je de benen ook niet scherp krijgen. Je zou kunnen experimenten bij welke sluitertijd je de benen nog bij een redelijk percentage van de foto's nog scherp krijgt als je met deze lens blijft werken. Een 70-200 f2.8 is zeker aan te raden.

Zorg in ieder geval voor dat je de ruiter en paard goed belicht zijn. Ruis in de achtergrond kan je gerust helemaal verwijderen. Daar hoef je niet bang te zijn voor detailverlies.

 Goede tip, zal ik zeker in mijn acherhoofd houden.
De F/2.8 heb ik inmiddels al besteld. Als ik de lens binnen heb, ga ik snel een keer mee als mijn vriendin weer naar de manege gaat. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lenjan zei:

Ben ik niet met je eens Peter. Of veel meer beweging in de benen of helemaal scherp. Dit is het net niet vind ik.

Ik vond het net genoeg, in ieder geval beter dan de maker:-). Maar ik heb geen ervaring met dit werk (heb sowieso niets met paarden), misschien kan het inderdaad wel veel mooier. Idealiter: alleen het hoofd van de ruiter scherp, lijkt me. Maar geen idee of dat haalbaar is in beroerd licht.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, rfderooij zei:

Ik was bang dat bij een langere sluitertijd de benen van het paard niet bevroren zijn

 

Je mag best zien dat het paard in beweging is vind ik dus het hoeft voor mij niet helemaal bevroren, het hoofd moet wel scherp zijn, de benen mogen bewogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, PeterKosterHT zei:

Ik vind dit wel een puike foto! Belangrijkste van paard en ruiter is scherp. Dat die benen wat bewogen zijn, vind ik niet alleen logisch, het is juist goed, want dat geeft dynamiek aan de foto. Anders gezegd: het toont de beweging die sport zo mooi maakt. Als die benen ook bevroren zouden zijn, krijg je een veel sterieler plaatje.

Voor het eerst dat ik het met Peter eens ben. Er mag best beweging in de benen zitten. Dat is het deel wat ik bedoelde met 'met wat oefening is 1/200 te doen) Met alle respect, maar alles strak in de lak, wordt zo'n kiekje. Beetje beweging en dynamiek onderscheidt je als fotograaf. 

veel plezier met je nieuwe aanschaf, daar ga je geen spijt van krijgen. Deze lens is er zo 1 waarvan je bij 1e gebruik zegt: Deze had ik veel eerder moeten hebben. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergelijk het een beetje met een foto met een scheve horizon. Of je doet het bewust en je zet hem goed scheef of je zet 'm recht. Maar niet een klein beetje er tussenin.

Maar ik heb zelf ook in die situatie gezeten hoor. En dat was ook de reden dat ik mijn 70-200 F4 destijds vervangen heb voor een 70-200 F2.8. En zelfs met F 2.8 kom je nog wel eens in zo'n situatie. Dan is het inderdaad keuzes maken. Of een beetje beweging in de benen of je ISO nog hoger met (meer) ruis als gevolg.

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...