Ga naar inhoud

Welke camera?


ShotByShot

Aanbevolen berichten

Beste forum leden,

Ik overweeg een 2de systeem camera te kopen, naast de M1mkII MFT camera, maar weet geen keuze te maken uit het zeer ruime (overweldigende) aanbod.
Wat ik wel weet is, dat het nu een full frame camera moet worden. Het te besteden bedrag voor de body ligt tussen de €2000 en €2500.

Wat zou uw keuze zijn en waarom?

Mijn keuze voor de M1mkII was, en is nog steeds, het gemak van een kleine lichte reiscamera en deze camera blijft om die reden ook onderdeel uitmaken van mijn foto gereedschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, vBartheld zei:

Wat is de reden om een tweede camera aan te schaffen? Alleen het full frame argument? Wat wil je er mee gaan fotograferen? 

Wat te fotograferen is niet zo mijn issue maar met welke (technische) kwaliteit. Ik denk dan aan het dynamisch bereik, hogere ISO-waarden minder ruis en dieper zwart en redelijk toekomst bestendig. 95% van mijn foto's maak ik buiten in de natuur en de stad/dorp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wilt u horen dat wij zeggen op een dergelijke vraag. 

Ik kan bij iedere camera de + en -  opzoeken op internet. Het blijft een persoonlijke kwestie. Ik zou voor een Canon gaan, omdat ik mijn lenzen dan kan houden en gebruiken. Maar wanneer er een budget voor 2500 euro voor de camera is, maar er is stiekem nog een potje voor nog wat glaswerk, dan zou ik wellicht voor een ander merk gaan. 

 

dus zeg t maar.. 

 

In eerste instantie: Lekker bij t eigen merk blijven en dan een prima camera bij zoeken. 

  • Like 1

goodbye

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ik vraag wat je ermee gaat fotograferen, is omdat ik mij kan voorstellen dat wanneer je aan straatfotografie doet, je een ander formaat en gewicht toestel neemt, dan wanneer je een 800mm toeter op je camera wilt draaien om vanaf een statief vogels te fotograferen. Dan is het wel fijn als je body wat meer... body heeft.

Is er in de buurt een fotografie winkel waar ze adviezen kunnen geven? Ik vind het fijn om het toestel eerst eens vast te houden /te bekijken, voordat ik een keuze maak

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie je punt, een goed punt! 800mm gaat het niet worden maar 600 zou kunnen.?

Voor straatfotografie gebruik ik nu een 17mm f/1.8 en de reis/natuur lens is 12-100 f/4 pro (soms net te weinig).
Voor straatfotografie hangt de camera aan een sling en is het gewicht dus niet erg belangrijk maar voor de natuurfotografie (statief) wil ik sowieso een 'lange' lens aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, darka zei:

Wat wilt u horen dat wij zeggen op een dergelijke vraag. 

Ik kan bij iedere camera de + en -  opzoeken op internet. Het blijft een persoonlijke kwestie. Ik zou voor een Canon gaan, omdat ik mijn lenzen dan kan houden en gebruiken. Maar wanneer er een budget voor 2500 euro voor de camera is, maar er is stiekem nog een potje voor nog wat glaswerk, dan zou ik wellicht voor een ander merk gaan. 

 

dus zeg t maar.. 

 

In eerste instantie: Lekker bij t eigen merk blijven en dan een prima camera bij zoeken. 

De zoektocht op internet is al weken aan de gang en als ik zeg dat ik meer dan 40 reviews heb gelezen, van niet de minste beoordelaars en materiedeskundige, dan wordt het tijd om eens aan anderen deze vraag voor te leggen.
Als je dan ook nog wil overstappen op een ander format (waar ik geen ervaring mee heb) dan is dit toch niet z'n gekke vraag, in dit forum.
Het 'glas' en de kwaliteit ervan,volgt op het body-systeem en daar is stiekem rekening mee gehouden.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een weekend Nikon Z6II ben ik tot de conclusie gekomen dat MFT met kropfactor 2, zo zijn voordelen heeft.
Nikon Z6II is een PRACHTIGE camera echt een aanrader!

De Nikon, met een lens die vergelijkbaar is met de door mij veel gebruikte lens (12-100 f/4, kropfactor 2), was toch iets te groot en te zwaar.
Full frame heeft zo zijn voordelen maar dus ook nadelen. Was ik toch bijna aan de, door mij zo gewaardeerde, voordelen van MFT voorbij gegaan.
Aangezien ik nu een Olympus E-M1 mkII bezit met wat mooi glaswerk, heb ik besloten voorlopig bij dit format te blijven en een OM-1 aan te schaffen.
Beter voor mijn banksaldo ook ? want nu hoef ik geen andere lenzen te kopen.
Komt de M.Zuiko Digital ED 300mm F/4.0 IS PRO weer in beeld (met een 35mm equivalente brandpuntafstand van 600mm).

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...