Ga naar inhoud

Is een lens te reinigen?


just4fun

Aanbevolen berichten

Even een vraag over het inwendige van een lens....Ik zag vandaag dat mijn Sigma 70-300 lens, langs de rand van de inwendige lens, aanslag heeft, een soort grijze flarden...Kun je die inwendige lens schoonmaken, door hem uitelkaar te halen of is dat niet te doen? Graag jullie advies.

Groet Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, darka zei:

professioneel uit laten voeren, zal vast te doen zijn. klinkt of er vocht ingekomen is, wat langs de randen gaat condenseren. 

Oké, dank je wel voor het advies. En het klinkt mij logisch over dat condenseren....ik denk wel dat het flink wat gaat kosten dus dat gaat hem niet worden. Ik laat het maar zo, dan maar wat flarden hier en daar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, in2lapland zei:

soort grijze flarden: schimmel?

als je weet hoe je het objectief moet demonteren dan kan je het inwendige en gladwerk reinigen. En dan komt het erop aan of je het geheel weer in correct weet te monteren. 

let wel dat deze exercitie veelal gedaan wordt in stofvrije ruimte.

 

Ik vraag me af of het nog waard is om het te doen.

Oké, dank je wel voor je suggesties...tsja, ga ik me aan demonteren wagen...ik denk het niet, ik laat het maar zo, ik zag die flarden ook alleen met tegenlicht opnames vanmiddag. Ach, het geeft de foto's eigenlijk best wel een artistieke input ?

Groet Wilma 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, just4fun zei:

Oké, dank je wel voor het advies. En het klinkt mij logisch over dat condenseren....ik denk wel dat het flink wat gaat kosten dus dat gaat hem niet worden. Ik laat het maar zo, dan maar wat flarden hier en daar ?

Je kunt misschien bij een fotozaak eens navragen wat het ongeveer gaat kosten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik denk dat er schimmel in zit.

Achter het frontglas is redelijk goed te doen bij stof vervuiling oid, dieper in de lens beter vanaf blijven.
Persoonlijk denk ik, breng het weg naar de professional, die heeft de juiste tools en ervaring.
Ik heb eens stof verwijderd uit een EF 28-135 en daar war ik wel dik een uurtje mee bezig doordat er steeds weer nieuwe stofjes juist in kwamen.

Advies weg brengen dus als je iets wilt.

  • Like 1

Meer van mijn beelden zien? Zie sharpfocus.nl | Fotograaf in Enkhuizen Noord Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, NienkeWuring zei:

Ik denk dat er schimmel in zit.

Achter het frontglas is redelijk goed te doen bij stof vervuiling oid, dieper in de lens beter vanaf blijven.
Persoonlijk denk ik, breng het weg naar de professional, die heeft de juiste tools en ervaring.
Ik heb eens stof verwijderd uit een EF 28-135 en daar war ik wel dik een uurtje mee bezig doordat er steeds weer nieuwe stofjes juist in kwamen.

Advies weg brengen dus als je iets wilt.

Dank je wel voor je advies. Ik denk dat het teveel gaat kosten om schoon te laten maken dus ik laat het maar zo. Voor kostbare lenzen zou ik zeker kiezen voor professionals op het gebied van lenzen  schoonmaken. Maar echt kostbare lenzen heb ik niet, alleen gebruikt materiaal voor mijn Nikon D90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...