Ga naar inhoud

Groothoeklens op een Crop camera


WheelieNick

Aanbevolen berichten

Ik ben in bezit van een Nikon D3200, welke natuurlijk over een x1.5 crop factor beschikt. Ik fotografeer veelal stadsgezichten met mijn 18-55mm lens, maar de 18 wordt door de crop factor natuurlijk al een 27. 

 

Als ik er nou een 10-20 lens op zet, zou ik dan echt verschil merken of is dat echt verwaarloosbaar met een crop camera en kan ik beter gaan sparen voor een full frame? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. maar de 18 wordt door de crop factor natuurlijk al een 27
Je zal hier in het geheel niet bij moeten stilstaan, 18mm blijft 18mm. Het telkens maar omrekenen naar een "beeldhoek" van een FF is zinloos. Alsof je telkens verder van je onderwerp gaat staan om dat "verschil" op te heffen.

2. Als ik er nou een 10-20 lens op zet, zou ik dan echt verschil merken
Dat ligt er maar net aan hoe jij dan omgaat met de eigenschappen van het objectief.

3. kan ik beter gaan sparen voor een full frame
De "beleving van het beeld" zal er niet anders op worden. 

Het upgraden naar FF kan voor jouw type / soort fotografie een overweging kunnen zijn. Zo ook prime objectieven ipv zoom objectieven met een variable f

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, in2lapland zei:

1. maar de 18 wordt door de crop factor natuurlijk al een 27
Je zal hier in het geheel niet bij moeten stilstaan, 18mm blijft 18mm. Het telkens maar omrekenen naar een "beeldhoek" van een FF is zinloos. Alsof je telkens verder van je onderwerp gaat staan om dat "verschil" op te heffen.

2. Als ik er nou een 10-20 lens op zet, zou ik dan echt verschil merken
Dat ligt er maar net aan hoe jij dan omgaat met de eigenschappen van het objectief.

3. kan ik beter gaan sparen voor een full frame
De "beleving van het beeld" zal er niet anders op worden. 

Het upgraden naar FF kan voor jouw type / soort fotografie een overweging kunnen zijn. Zo ook prime objectieven ipv zoom objectieven met een variable f

 

nee wat ik bedoel is dat ik merk dat ik iets meer in beeld zou willen hebben bij het fotograferen van bijvoorbeeld een skyline. De 18 is dan net te weinig zeg maar 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, WheelieNick zei:

Ik ben in bezit van een Nikon D3200, welke natuurlijk over een x1.5 crop factor beschikt. Ik fotografeer veelal stadsgezichten met mijn 18-55mm lens, maar de 18 wordt door de crop factor natuurlijk al een 27. 

 

Als ik er nou een 10-20 lens op zet, zou ik dan echt verschil merken of is dat echt verwaarloosbaar met een crop camera en kan ik beter gaan sparen voor een full frame? 

Ja, je zal zeker een groot verschil zien!

  • Like 1

Groet, Jan
Instagram: lenjan
Zoomprofiel: lenjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk maakt een 10mm andere foto's dan een 18mm. En ja, de plaats waar je staat maakt zeker uit, maar het is net niet zo zwart-wit als dat je met een 18mm wat verder naar achter zou moeten lopen. De verhoudingen, de compressie is ook anders.

 

Als je twijfelt, zou je kunnen overwegen het objectief eens te huren, kijken of het iets voor je is.. Of, wanneer je een winkel in de buurt hebt, probeer hem daar eens, kijk eens wat je ervan vindt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, vBartheld zei:

Natuurlijk maakt een 10mm andere foto's dan een 18mm. En ja, de plaats waar je staat maakt zeker uit, maar het is net niet zo zwart-wit als dat je met een 18mm wat verder naar achter zou moeten lopen. De verhoudingen, de compressie is ook anders.

 

Als je twijfelt, zou je kunnen overwegen het objectief eens te huren, kijken of het iets voor je is.. Of, wanneer je een winkel in de buurt hebt, probeer hem daar eens, kijk eens wat je ervan vindt.

Goed idee! Hier in de stad zit een fotozaak, misschien dat ik hem daar eens kan proberen 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2024 om 15:41, WheelieNick zei:

Ik ben in bezit van een Nikon D3200, welke natuurlijk over een x1.5 crop factor beschikt. Ik fotografeer veelal stadsgezichten met mijn 18-55mm lens, maar de 18 wordt door de crop factor natuurlijk al een 27. 

Als ik er nou een 10-20 lens op zet, zou ik dan echt verschil merken of is dat echt verwaarloosbaar met een crop camera en kan ik beter gaan sparen voor een full frame? 

Een verschil zul je zeker zien, de 10-20 met cropfactor begint dan met 15 en dat is al minder dan je 18-55 zonder die cropfactor.

De full frame, waarvan ik denk dat je een prime bedoelt, is ook goed. Een prime is beter maar stel dat je voor het beste beeld iets achteruit moet gaan maar je staat tegen een muur of voor een rivier dan is een zoomlens ook goed waarmee je dan de mm kan verminderen.

“Welke van mijn foto's is mijn favoriet? Degene die ik morgen ga nemen.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je over wilt schakelen op full frame moet je wel in de gaten houden dat niet alle objectieven automatisch geschikt zijn dus als je bv die 10-20 wilt aanschaffen voor je crop camera dan is de kans groot dat als je later overschakelt op ff je dit objectief niet meer kunt gebruiken. Maar om me aan te sluiten bij de anderen, een verschil van 10 of 18 ga je zeker merken, maar als je nu al denkt over full frame zou ik eerst bovenstaande eens goed uitzoeken (wat heb je en wat kun je dan wel/niet nog gebruiken) voor je die 10-20 aanschaft

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...